Zoeken

Tripletest: Suzuki GSX-R600 vs GSX-R750 vs GSX-R1000

Pagina 9

31 maart 2006
Inhoudsopgave
Tripletest: Suzuki GSX-R(acing)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11

De beren zijn los!

Drie zielen, één gedachte. Een kreet die de lading aardig dekt als je het hebt over Suzuki"s GSX-R supersport familie. Een familie die maar voor ééndoel op deze aardkloot is gezet: Own the racetrack, om de marketingkreet van Suzuki er maar weer eens even bij te halen. Net als in elke familie blijken ook hier alle leden hun eigen sterke (en ook minder sterke) punten te hebben, maar helaas kan er maar één de sterkste zijn.

De benjamin
 De GSX-R600 is zon- dermeer een geweldig apparaat dat, zeker ten opzichte van z"n voorganger, sterk verbeterd is. Hij mag dan wel iets minder flitsend (maar daarentegen weer neutraler) sturen dan dat zijn voorganger deed, het maakt hem daardoor wel veel gemakkelijker te rijden. Tel daar het sterk verbeterde motorblok (dat een paar jaar geleden een zeveneneenhalf nog geeneens zou hebben misstaan) bij op en je hebt de sleutel tot succes van deze fiets te pakken. Maar toch, ben je net als ons (of in ieder geval ik) een oude rot in het vak, dan zal al snel het gevoel bekruipen als dat je denkt: mag het misschien een onsje meer zijn...

 De krachtpatser
Dan de GSX-R1000 Yoshimura, zoals deze door Marc Hoegee geprepareerde fiets voluit te boek staat. Een fiets voor de happy few, alleen al vanwege het exorbi- tante prijskaartje van drieëntwintig ruggen wat voor deze fiets moet worden afgetikt. En daarbij elke cent waard is, dat moet worden gezegd.

Maar voor je dat geld op tafel legt, zul je jezelf moeten afvragen wat je doel is met die fiets. Wil je flaneren op de boulevard van Scheveningen, dan is dit je ultieme middel. Wil je op Assen de snelste tijd van de dag neerzetten, dan is dit je ultieme nachtmerrie. Zo snel als de GSX-R1000 Yoshimura er op het oog uitziet (en daardoor als een magneet alle aandacht naar zich toe weet te trekken, wat wij in Misano ook mochten ondervinden), zo snel is hij zodra je de gaskraan hebt weten te vinden. En dat tot de derde macht. Waarbij we meteen zijn aangekomen bij de keerzijde van de medaille. Want deze Hoegee speciaal is zo verdomde snel dat je het liefst van Steenbergen of Menzen van achteren moet heten wil je hiermee ook maar een schijn van kans hebben op het circuit.

De winnaar
 Zo komen we dus bij de uiteindelijke winnaar van deze test: de GSX-R750. Qua sturen bijna identiek aan zijn kleine broertje (je moet wel heel erg goed je best doen wil je het verschil tussen beide fietsen kunnen merken én daarbij nog kunnen omzetten naar betere tijden), maar hij heeft motorisch nét dat beetje extra waardoor je meer uit man en motor zult kunnen halen. Waarbij dat "beetje extra" nog een understatement is, het motorblok zou een paar generaties terug een dikke duizend niet hebben misstaan. Zoals de zeshonderd aanvoelt als een zeveneneenhalf, zo voelt deze zeveneneenhalf aan als een duizend. En daar waar zijn voorganger je de indruk gaf wel spectaculairder, maar zeker niet sneller te gaan ten opzichte van zijn kleine broer, is deze 2006 editie van de GSX-R750 van beide markten thuis. En meer rijsensatie dan de zeshonderd én zeker weten ook sneller. Niet voor niets wisten we uiteindelijk met deze Gixxer zevenvijftig de snelste tijd van het weekend te scoren.

De beren zijn los...

Suzuki heeft hard gewerkt om de Supersport generatie binnen hun familie op het huidige niveau te krijgen. Daarbij is voor iedere klasse de lat dusdanig hoog gelegd voor haar directe concurrenten, dat we nu al uitkijken naar mogelijke vergelijkings- testen. Had de GSX-R1000 vorig jaar in één klap het gat met de concurrentie had weten te dichten, dit jaar waren zijn kleine broertjes aan zo"n zelfde stevige opknapbeurt toe. Daar waar - met betrek- king tot circuitgebruik - de extremen bij de nieuwe GSX-R600 en GSX-R750 ietwat zijn afgevlakt ten gunste van een vriendelij- ker algemeen gebruik (wat - hoe tegenstrijdig het ook klinkt - juist maakt dat je gewoon sneller rond zult gaan), is de Yoshimura editie GSX-R1000 juist het tegenovergestelde van dit alles. En toch, qua geluid, rijeigenschappen en ver- mogen is het een uniek stel. Maak de juiste keuze afhankelijk van je rijervaring maar wees gewaarschuwd: het hok staat open... De (kleine, middel en grote) beren zijn weer los!