Tripletest: Suzuki GSX-R600 vs GSX-R750 vs GSX-R1000
Pagina 7
Inhoudsopgave |
---|
Tripletest: Suzuki GSX-R(acing) |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
Pagina 10 |
Pagina 11 |
GSX-R1000
De GSX-R1000 onderging zijn laatste metamorfose het afgelopen jaar, toen de motor een totaal nieuw smoelwerk en rijwielgedeelte kreeg aangemeten. De mokerslag die Suzuki daarmee richting concurrentie had uitgedeeld is inmiddels bijgeschreven in de geschiedenisboeken. Winnaar van het WK Superbike, winnaar van het AMA kampioenschap, winnaar van het Britse Superbike kampioenschap, winnaar van het WK Endurance.... je kunt je zo afvragen of er een dicipline is waarin deze motor niet als winnaar uit de bus is gekomen. Het zal dan ook niemand verbazen dat de motor voor het modeljaar 2006 - op een ander kleurschema na - niet werd gewijzigd.
Dat we hier toch sprake is van een compleet nieuw model hebben we te danken niemand minder dan Marc Hoegee. Ex-monteur van Kenny Roberts Jr. bij het 500cc Grand Prix team van Suzuki Racing en hedentendage - naast Suzuki huis-tuner - teammanager van het Hoegee Suzuki Racing Team. Dat Hoegee tuning inmiddels een begrip aan het worden is in Nederland (en zelfs over "s lands grenzen heen) zal niemand verbazen. Wat Ten Kate is voor Honda, Hartelman voor Yamaha, Pajic voor Kawasaki en Biggelaar voor Ducati is, is Hoegee voor Suzuki. Voor een meerprijs van een slordige achtduizend Euro wist Hoegee het een en ander uit de hoge hoed te toveren, met als eindresultaat deze GSX_R1000 Yoshimura edition.
Indrukwekkend vermogen
Het grootste verschil van de Yoshimura uitvoering ten opzichte van de standaardfiets is het vermogen wat deze fiets aan het achterwiel weet te brengen. Suzuki claimt dat de fiets maar liefst 205 paarden aan de krukas weet te mobiliseren zodra het toerental van 11.800 is bereikt. En of dat nog niet indrukwekkend genoeg is, gooien we er voor het gemak ook nog een paar SRAD (Suzuki Ram Air Direct) Pk"s bij om in z"n totaliteit tweehonderdenzestien paarden ter beschikking te hebben. Nu hebben we normaal gesproken al snel bij dit soort marketingkreten zoiets als: eerst zien, dan geloven, maar als we afgaan op het bizarre acceleratievermogen van deze fiets dan zou daar wel eens geen woord van zijn gelogen. Natuurlijk zal een vermo- gensmeting daar uiteindelijk uitsluitsel in moeten brengen, maar daar was ditmaal helaas niet de gelegenheid toe.
Om dit vermogen te realiseren werd het motorblok grondig onderhanden genomen. Meest in het oog springend detail is daarbij het Yoshimura 4-in-2-in-1 titanium uitlaatsysteem dat Suzuki specialist Yoshimura speciaal voor de GSX-R1000 had ontwikkeld. Daarnaast werd een Yoshimura koppakking en "Stage R" nokkenassen gemonteerd, werd de cilinderkop verder bewerkt en kreeg de motor een aangepaste mapping. Om aan te geven hoe ontzettend snel deze GSX-R1000 Yoshimura is: met gemak kun je diegenen die je net in of voor de bocht hebben ingehaald weer verschalken. Het enige wat je nodig hebt is een recht stuk: highwaysteps uit, gasgeven en je vliegt ze met gemak weer voorbij.
Om al die enthousiaste paarden veilig aan het asfalt te krijgen werd ook het rijwielgedeelte flink onderhanden genomen. Voor een verbeterde handling (lees: lichter sturen) werden de standaard wielen vervangen door lichtgewicht Marchesini gesmede aluminium wielen met Pirelli Supercorsa banden toegepast. De lichtere wielen zorgen daarbij voor a) een lager onafgeveerd gewicht en b) een lagere middelpuntsvliedende kracht, de Supercorsa banden genereren enerzijds veel meer grip en zorgen anderzijds vanwege de rondere vormen voor wat flitsender stuurgedrag. Ook de vering werd flink onderhanden genomen: de voorvork kreeg een WP (SO-WP Stage A)binnenwerk aangemeten, aan de achterkant werd de standaard achterveer vervangen door een competition schokbreker met hydraulisch te verstellen veervoorspanning. Als laatste kreeg de motor stalen remleidingen in combinatie met gesinterde remblokken en - aan de voorkant - Lucas Alien wavedisks aangemeten.
Dit vonden we goed Vermogen Vermogen Voorvering Dit vonden we minder Stuurdemper Remmen |