Multi-test: 1000cc Superbikes
Vermogensbank
Alvorens de gemeten testwaardes te beschrijven het volgende: Met uiteraard als doel volstrekt eerlijk en objectief te werk te gaan werden de door ons geteste 1000cc supersportmotoren van de verschillende merken allen getest op dezelfde Jaros testbank. De metingen werden na elkaar gedaan op steeds deze meetwijze en de meetomstandigheden zoals luchtdruk en omgevingstemperatuur waren dus identiek. Er werd bovendien gemeten zonder "RAM-air" simulatie. Het vermogen in Kilowatts en het koppel in Newtonmeters werden steeds gemeten aan het achterwiel van de betreffende motorfiets. Van ‘wheelspin' was geen sprake. De ene motor is de andere niet , ook niet als het om hetzelfde model gaat en zaken zoals kilometerstand en de manier van inrijden kunnen de prestaties van een motorfiets op de testbank zowel in positieve als in negatieve zin beinvloeden. De door ons gemeten waardes zijn die waardes die de specifieke motoren op het moment van meten lieten zien. Niet meer en niet minder.
Bekijken we de vermogensuitdraai zorgvuldig dan blijkt dat de Honda CBR1000RR Fireblade over bijna de gehele vermogenskromme de meeste Kw's aan het achterwiel liet zien. De CBR1000RR liet een maximaal achterwiel vermogen zien van 108.17 Kilowatt ( 147.1 pk). De enige motorfiets die een hogere (piek) waarde liet noteren was de GSX-R1000, die 110.08 Kilowatt (149.7 pk) aan het achterwiel scoorde. Daarmee was de GSX-R 1000 tevens de enige van het viertal die de door de fabrikant opgegeven waarde wist te halen. De Yamaha R1 bleek op zijn sterkst bij 12100 tpm en scoorde een achterwiel waarde van 107.46 Kilowatt (146.14 pk). De Kawasaki ZX-10R tenslotte viel enigszins tegen op de Jarosbank en scoorde een waarde van 106.19 kilowatt (144.42 pk). Van alle vier de geteste motoren mogen we concluderen dat ze een mooie liniaire vermogenskromme laten zien. De Honda verraste op positieve wijze, de Kawasaki viel ietwat tegen. De Yamaha R1 zit er eigenlijk precies tussenin en is eigenlijk nergens echt zwakker of sterker dan de concurentie. Over de Suzuki GSX-R1000 niets dan lof. Ondanks dat de GSX-R krachtbron al enkele jaren oud is hoeft ie in de harde 'Jaros-praktijk' nog steeds niet onder te doen voor de jonkies! Gemeten maximum achterwiel vermogen:
- 1: Suzuki GSX-R1000, 149.7 PK
- 2: Honda Fireblade, 147.1 PK
- 3: Yamaha R1, 146.14 PK
- 4: Kawasaki ZX10R, 144.42 PK
|
||
Kijken we naar het gemeten maximale koppel van de vier testmotoren dan is het wederom de Honda die er met de eer van door gaat. Fantastische koppelkromme. De Suzuki GSX-R1000 is nu een goede tweede. Niet slecht. Zowel de Yamaha R1 als de Kawasaki ZX10R deden op de Jaros bank onder voor de Blade en de Gixxer. Bij sommige toerentallen is de R1 de sterkere, bij andere is het dan weer de ZX-10R. Bij lage toeren heeft de R1 het minste koppel van allemaal, hetgeen we duidelijk konden merken in de bergen. In het krappe werk heeft de motor dan moeite om het gezelschap bij te blijven. Gedeelde derde plaats dus voor zowel de R1 als de ZX10R.
Gemeten maximum achterwiel koppel:
- 1: Honda Fireblade, 96.83Nm
- 2: Suzuki GSX-R1000, 90.04Nm
- 3: Yamaha R1, 88.06Nm
- 4: Kawasaki ZX10R, 86.66Nm
Met dank aan Motorservice Spanjer te Stein voor het beschikbaar stellen van de Jaros testbank