Zoeken

Multi-test: 1000cc Superbikes

Kawasaki ZX-10R

16 augustus 2004
Inhoudsopgave
Multi-test: 1000cc Superbikes
De eerste klap...
Start your engines
Roads, try them all
Twist of the wrist
Honda CBR1000RR Fireblade
Kawasaki ZX-10R
Suzuki GSX-R1000
Yamaha YZF-R1
The Battle
De keuze van...
Conclusie
Technische gegevens
Vermogensbank
Keuzes maken
Nakaarten

Kawasaki ZX-10R

Als er één supersport motor is waarnaar de gehele motorpers reikhalzend uit heeft gekeken dan is het wel de Kawasaki ZX-10R. Het gonsde al lang van de geruchten. Kawasaki zou een ‘worldbeater' ten tonele voeren voor het jaar 2004. En het zou eens tijd worden ook,

Verbruik
Kawasaki ZX-10R
Bij de ZX-10R is het benzineverbruik -net als bij de R1- een verhaal apart. Rekenkundig doet de Kawa het met een gemiddeld verbruik van 1:16,2 nog geeneens zo slecht, maar zetten we het verbruik af ten opzichte van het aantal tankbeurten, dan ziet het er een stuk minder rooskleurig uit. Het merendeel van de tankbeurten had de ZX-10R een verbruik van 1:14. Zijn rekenkundige gemiddelde heef hij dan ook te danken aan enkele (extreem) zuinige tankstops (het laagste verbruik was 1:22!).

de ZX-9R stond al tijden te schreeuwen om een waardige opvolger. Een opvolger die niet alleen naar goede Kawasaki-traditie rauw en erg snel zou zijn maar die tevens in staat moest worden geacht om de ongekroonde koning der zware supersports, de GSX-R1000 te onttronen. Iets waar ze, als we puur en alleen naar de specificaties kijken, dan ook zeker in zijn geslaagd. Met 185pk (RAM-AIR) de absolute aanvoerder van het pk-klassement, waarbij hij de Hayabusa en zelfs uit eigen huis de ZX-12R het nakijken geeft.

Mean Green is back!
Kijk naar de specificaties van de ZX-10R en je weet waar we het over hebben. Dit is een powerpack boordevol explosieve pk's en met een ledig gewicht waar een 600cctje zich niet voor hoeft te schamen. Uitgerust met een full-racebred chassis en een anti-slip koppeling. Wat wil je nog meer? Bekijk de ZX-10R in het echt en raak onder de indruk van die prachtige goud geanodiseerde voorvork, dat brutale kuipneusje, en het extravagante display. Prachtig mooi dat uiterlijk van de ZX10R. Nog geeneens zozeer vanwege die schoonheid, maar eigenlijk meer vanwege het charisma dat de motor uitstraalt. Badass! Het uiterlijk is er één van ‘ik laat niet met me sollen' en ‘kom maar op watje, ik lust je rauw'. Parkeer deze motor bij op een zaterdagochtend bij een drukbezochte motorzaak en gegarandeerd dat ie het meeste bekijks heeft van allemaal.

Kawasaki ZX-10R

ZXR400 met powerpack
Ga rijden met de ZX-10R en het is meteen duidelijk. Dit is een motor waar je aan moet wennen, een motor waar je mee moet leren rijden. Mijn god wat is dit ding explosief. Draai het gas open en de motor krijgt meteen vliegneigingen, hij wil alleen maar zijn voorwiel de lucht in gooien. En dan die gasrespons: niks netjes, niks clean en steriel. Volle bak zal het gaan met deze Kawasaki en een volle bak op deze motor is al snel overvol! Kunnen we bij sommige 1000cc supersports al spreken van een 1000cc krachtbron in een 600cc jasje, bij deze Kawa voelt nog allemaal nog extremer. Kawasaki ZX-10RJe zou zo zomaar het idee krijgen dat je op een geupgrade ZXR400 aan het sturen bent. Maar dan wel een ZXR400 met een 1000cc krachtbron. Deze ZX10R is ongelooflijk lichtvoetig, op de lijn van het nerveuze af met een hardloop verlangen waar een renpaard jaloers op zou zijn.

No wannabees
Dit is geen motorfiets meer, dit is een pijlsnel wapen. De meest spectaculaire roller-coaster ter wereld. Tenminste, als je er mee om kunt gaan. Een ZX10R is geen motor voor wannabe Rossi's. Het hele punt aan deze ZX10R is dat de motor erg extreem is. Extreem in snelheid, extreem in acceleratie en extreem in stuureigenschappen. Zelfs de meest verwende supersport piloten met jarenlange ervaring op diverse machines zullen nog een kick krijgen tijdens het sparren met deze motor. Laat je meesleuren door de Kawa en ervaar de powerrush die langzaam maar zeker je brein benevelt. Maar kijk uit dat je niet overmoedig wordt. God vergeeft, deze Kawa beslist niet. Laat je aandacht verslappen of verlies je concentratie en je bent hoogstwaarschijnlijk het spreekwoordelijke haasje. Deze motor is niet behulpzaam en vergevevingsgezind. Als jij denkt dat je "m kunt temmen dan zal je dat helemaal zelf moeten doen. De Kawasaki heeft alleen oog voor zichzelf en die rijder op zijn rug is in zijn ogen niet meer dan een lastige hoeveelheid extra kilo's. Rij met deze Kawa in met middentoeren gebied en er is geen vuiltje aan de lucht, de motor lijkt zelfs braaf. Maar ga je er dan eens echt voor zitten en draai je het gas open dan popelt de ZX10R van verlangen naar meer.

Ervaring gewenst
Hoe je het ook wendt of keert, deze motor is zoveel beter dan degenen die "m zullen berijden op de openbare weg. Slechts enkele zeer ervaren rijders zullen tot het uiterste kunnen gaan met deze motor. En dan alleen nog maar op het circuit, want in alle eerlijkheid: dit heeft niets meer op de openbare weg te zoeken. Mindere goden hebben zich er maar bij neer te leggen dat de ZX-10R hen als het op echt hard rijden aankomt in de meeste gevallen de baas is. Ben je -zoals het overgrote merendeel van motorrijdend Nederland- van huis uit niet gezegend met perfecte rijkwaliteiten, maar heb je wel een groot hart en een te gezonde portie lef, dan is het absoluut uitkijken geblazen met deze explosieve lichtgewicht. We zeggen het nogmaals, rij deze Kawasaki snoeihard en je hebt geen tijd meer om je zonden te overdenken. Een foutje wordt afgestraft en bega je de domheid om jezelf beter te vinden dan de motor dan maakt de ZX-10R korte metten met je.

  • Funfactor 10, geluid, remmen, stuurt als een 400
  • stabiliteit met remmen, geen stuurdemper, aflezing display, warmteontwikkeling motorblok

Kawasaki ZX-10R

Niet met het vingertje
Zo waanzinnig snel als deze Kawasaki accelereert, zo waanzinnig snel komt ie ook weer tot stilstand. De motor is gezegend met een stel radiale remmen die hun werk meer dan goed doen. Alleen het drukpunt blijft een vage aangelegenheid. Bij stilstand kun je de remhandle helemaal tot het stuur inknijpen en heb je het idee: Dit is helemaal niets. Maar al rijdend heb je daar helemaal geen last van en heeft hij een ongekende vertraging. Enig nadeel is de toch redelijke handkracht die hiervoor nodig is. EKawasaki ZX-10Rven met het vingertje bijremmen is er dan ook niet bij met deze ZX-10R.

Comfort
Ander pluspunt van de motor is de zithouding, ondanks dat dit waarschijnlijk één van de meest sportieve machines is waar wij mee hebben gereden valt er naar supersportnormen weinig aan te merken op de zithouding en het bijbehorende comfort. Waar de Kawa wel aan comfort inboet is het feit dat je voortdurend achterom moet kijken bij bijvoorbeeld invoegen op de snelweg. Waarom? Vanwege de totaal onpraktische spiegels. Niet alleen omdat er naast je elleboog weinig anders te zien is, maar ook omdat het beeld ook nog eens verre van trillingsvrij is. Een absoluut minpunt aan de ZX10R is het gemis van een stuurdemper. Niet alleen is er onder volle acceleratie geen houden aan en wordt de motor dusdanig agressief dat hij het stuur uit je handen wil slaan, maar rijden met een tanktas resulteert al snel in een shimmiend voorwiel. In eerste instantie bij 80 km/u, wat ongeveer de resonantie snelheid is, maar later openbaarde het zich eigenlijk bij alle snelheden. En werd ook steeds erger, even het stuur loslaten was er dan ook absoluut niet meer bij.

De ZX-10R, de keuze voor jou?
De ZX10R, tsja, een hele echte dus. Rasechte racereplica pursang, erg snel en beslist niet voor iedereen weggelegd. Voor degenen die weten dat ze de motor volledig kunnen beheersen én op zoek zijn naar een regelmatige adrenaline kick is dit waarschijnlijk de ware. Voor degenen die denken (en anderen willen laten geloven)

De vermogensuitdraai Helaas kon de Kawasaki zijn beloftes niet waarmaken. De motor wist "slechts" 144 pk aan het achterwiel te produceren, waarmee hij toch duidelijk achterblijft bij de fabrieks specificaties.

dat ze deze motor aankunnen én op zijn naar een regelmatige adrenaline kick is deze Kawa absoluut niet geschikt. Of je moet bereid zijn jezelf tot blufpoker te beperken. Iets wat je nog altijd erg gemakkelijk af zal gaan, want met deze motor ben je dé man. Je buurman zal denken dat je tot heel wat in staat bent als je deze Kawasaki voor het eerst op je oprit parkeert. Kleren maken de man toch? En dat geldt ook voor motorfietsen. Waar we bij de Honda Fireblade schreven dat die waarschijnlijk de gemakkelijkste manier biedt om te kunnen toetreden tot het één pk per kilo wereldje, is deze Kawasaki ZX10R waarschijnlijk de moeilijkste manier, maar wel de meeste spannende! Some like it rough!