Zoeken

Multi-test: 1000cc Superbikes

Start your engines

16 augustus 2004
Inhoudsopgave
Multi-test: 1000cc Superbikes
De eerste klap...
Start your engines
Roads, try them all
Twist of the wrist
Honda CBR1000RR Fireblade
Kawasaki ZX-10R
Suzuki GSX-R1000
Yamaha YZF-R1
The Battle
De keuze van...
Conclusie
Technische gegevens
Vermogensbank
Keuzes maken
Nakaarten

We laten zaken als praktische bagagemogelijkheden en dergelijke voor wat ze zijn en gaan ons concentreren op datgene waar het uiteindelijk in deze vergelijkingstest om gaat. En dat is het rijden. Maar voor we zover zijn, staan we eerst even stil bij de zitpositie en het comfort van de motoren. Wat betreft de de zithouding valt er op alle vier de motoren eigenlijk weinig aan te merken. Zeker niet wanneer je in ogenschouw neemt dat we het hier hebben over 1000cc pk-kanonnen. Alle vier de motoren krijgen hier dan ook een vette voldoende voor. Maar nemen we de factor rijcomfort ook mee in onze besluitvorming, dan zien de zaken er toch iets anders uit.

Superbikes in de Dolimieten

Geen gele kaarten
Niet dat er dan gele kaarten worden uitgedeeld, verre van dat, maar zit de hele dag op deze motoren en er zijn toch enkele zaken die nadrukkelijk gaan opvallen. Zo heeft de Kawasaki ronduit de minste windbescherming. Bij hoge (lees: 200+) snelheden was het ook de Kawa-rijder die telkens als eerste de witte vlag moest hijsen.

Het leven is niet altijd rozegeur en maneschijn voor een redacteur. Want naast heel erg veel rijden, moeten er uiteraard ook heel erg veel foto"s worden gemaakt. En daarvoor moeten de motoren er ook spik en span uitzien. Dat betekende bijna elke dag hetzelfde ritueel: wassen. En wat doe je, als je net als wij niet van alle gemakken bent voorzien? Dan ga je improviseren. Geholpen door oud ondergoed, goede shampoo en niet te vergeten WD40 wisten we dan ook telkens de motoren weer schoon en fris te krijgen.

Bij de Suzuki gaat op een gegeven moment de positionering van de voetsteunen je opbreken. Tenminste, bij monotoom snelweg rijden. De voetsteunen zitten dan net te ver naar voren en te hoog, waardoor je een zwaar gevoel in je onderbenen gaat krijgen. Bij de Fireblade was het zadel de boosdoener. Of het nu de vormgeving of het gekozen foam is, daar zijn we niet over uit, maar feit is dat we bij de Fireblade allemaal last kregen van zadelpijn. Als laatste de R1: ook deze motor had zo zijn makken. Bij die motor is het de katalysator -die achter het motorblok zit in het uitlaatgedeelte dat omhoog richting kontje gaat- die een einde aan het rijcomfort weet te maken. De katalysator ontwikkelt namelijk zoveel warmte dat, zeker in het zeer zonnige Italië, het heel erg heet werd aan boord van de R1.

Gentlemen, start your engines
Met een druk op de welbekende startknop brengen we de motoren tot leven. Op de Suzuki na zijn de motoren uitgerust met een startonderbreker d.m.v. een contactsleutel met chipherkenning. Kleine moeite, groot plezier, want bij diverse verzekeringsmaatschappijen is dit inmiddels als diefstal preventie erkend, waardoor je geen duur alarm meer in hoeft te bouwen. Bij de Kawa en de Yamaha valt dit systeem trouwens amper op, alleen bij Honda moest men er zonodig weer een afkorting (H.I.S.S.: Honda Ignition Safety System) voor verzinnen. Terug naar het starten en lopen. Starten doen ze alle vier vlekkeloos. Het allergrootste pluspunt van injectie is de choke, of beter gezegd: Het ontbreken van de (handmatige) choke. Lang leve de vooruitgang. Geen gekloot meer met choke-knopjes, die de motor of laten afslaan of veel teveel toeren laten draaien. Gewoon een druk op de knop, starten en de electronica regelt verder alles. Is het toerental te laag, dan regelen we dat toch gewoon even bij?

Superbikes in de Dolimieten

Vette sounds
Al pruttelend valt meteen op uit welk (race)hout deze motoren gesneden zijn. De ZX-10R voert hierbij de boventoon. Wat een geluid! Stationair klinkt het al geweldig, laat staan als je aan het gas gaat lurken. De R1 doet het wat dat aangaat iets beschaafder, maar zodra bij die motor de EXUP vol opengaat, dan komt er ook een heel erg vette sound uit de dubbele dempers. De GSX-R1000 is een krachtsexplosie, zodra je het gas opengooit en de Honda, ermm... Ja, wat is er eigenlijk met de Honda aan de hand? Hij maakte beduidend meer (mechanisch) geluid dan toen we (dezelfde) motor eerder hadden, maar liep wel beduidend beter (iets wat de Jaros-run ook duidelijk liet zien). Verwacht echter geen muzikale symphony à la de Kawa, want tegenover die motor is de Honda gewoon fluisterstil.