Zoeken

Multi-test: 1000cc Superbikes

De keuze van...

16 augustus 2004
Inhoudsopgave
Multi-test: 1000cc Superbikes
De eerste klap...
Start your engines
Roads, try them all
Twist of the wrist
Honda CBR1000RR Fireblade
Kawasaki ZX-10R
Suzuki GSX-R1000
Yamaha YZF-R1
The Battle
De keuze van...
Conclusie
Technische gegevens
Vermogensbank
Keuzes maken
Nakaarten

Naam: Ed Smits A.k.A.: edraket Leeftijd: 38 jaar Maten: 1.72 mtr / 85 kg. Rijdt motor sinds: 1989 (legaal) totale motorkilometers: ca. 300.000 Huidige motor: Ducati 998 Specialiteit: vieze scheten in enge ruimtes.

De keuze
Na meer dan 4000 km gereden te hebben met motoren van dit caliber moet ik zeggen dat het mij heel erg moeilijk valt om een top vier samen te stellen. Laat ik voorop stellen dat het alle vier motoren zijn die onze rijcapaciteiten ver te boven gaan. We mogen blij zijn als we dit soort motoren op 70% van hun kunnen weten te rijden. Dat neemt niet weg dat er wel een aantal zaken zijn opgevallen in positieve, als ook in negatieve zin. In plaats van een top vier zou ik dan ook veel liever de ideale motor samenstellen. Om te beginnen zou ik de uitstraling van de R1 nemen, het rijwielgedeelte en de remmen van de Fireblade, het blok van de GSX-R1000 en de funfactor van de ZX-10R. In die combinatie zou je de perfecte fiets heel dicht benaderen. Althans, da"s mijn mening. Maar goed, er moet nu eenmaal een top vier gemaakt worden, dus hier is mijn keuze:

4e plaats:
De hekkensluiter is bij mij toch de Fireblade. Een geweldige motor waarmee ik zondermeer het hardste reed, maar zonder dat ik daarbij ook het gevoel had dat het daadwerkelijk ook hard ging. 1500 toeren meer en een veel kortere gearing zou het verhaal heel anders kunnen maken, maar dat is nu helaas niet zo.

3e plaats:
De Kawasaki ZX-10R. Met verve de meest extreme fiets van dit kwartet. Had wat mij betreft ook heel hoog kunnen eindigen, als hij niet zo extreem was geweest. De zithouding vond ik heel erg comfortabel, het rijgedrag daarentegen niet. Je moet continue je koppie erbij houden, een moment van onachtzaamheid kan fataal zijn bij deze motor. Daarnaast was hij met bagage zeer onstabiel, zelfs bij 40 km/u kon je het stuur niet loslaten.

2e plaats:
De Suzuki GSX-R1000. Sublieme en zeer stabiele motor, met zondermeer het krachtigste blok, maar wel de meest traag sturende. Verder vond ik de zithouding voor lange afstanden niet comfortabel en dat is iets waar ik toch wel waarde aan hecht. Want wil je, net als wat wij deze test deden, een paar dagen in Italie sturen en je hebt niet veel meer tijd ter beschikking, dan zul je noodgedwongen veel autobaan moeten rijden.

1e plaats:
De Yamaha R1. Om te beginnen zondermeer de mooiste motor. Hij combineert het stabiele van de Honda met het extreme van de Kawa. Extreem, maar wel met een vangnet. Iets dat wel zo prettig is als je zeer sportief aan het vlammen bent. Hij mist alleen het bullige vermogen onderin waar de Soes zo in uitblinkt, maar dat zei hem vergeven. Net als de hitte van de katalysator en de beperkte bagage mogenlijkheden. Wat mij betreft een terechte winnaar van diverse motor verkiezingen over de hele wereld.

Naam: Stefan Meijer A.K.A.: Hakinnen Leeftijd: 33 Maten: 1.86m / 78 kilo Rijdt motor sinds: 1988 Totale motorkilometers: ca. 250.000 Huidige motor: Suz.GSX-R1100w / Ducati 900SS / Ducati "bevelhead" caferacer Specialiteit: Een topsnelheidstest gaan uitvoeren met losgekomen bagage.(GSX-R1000)

De keuze
Keuzes maken doen we iedere dag, keuzes maken is dan ook niet moeilijk en het gaat meestal als vanzelf. Anders wordt het wanneer er aan je gevraagd wordt om een keuze te maken uit een viertal 1000cc supersports waarop je de nodige kilometers hebt afgelegd. Keuzes maken wordt dan opeens minder makkelijk. Naar mijn mening is het toekennen van een éérste plaats aan een bepaalde motorfiets niet meer dan een persoonlijke voorkeur. Bij motoren van dit kaliber is er waarschijnlijk al lang geen sprake meer van goed of minder goed, het is slechts een kwestie van persoonlijke voorkeuren en smaak. Welke beviel mij nou het beste. De perfecte motorfiets bestaat niet. Gelukkig, zo blijft er wat te wensen over. Van de vier door mij geteste motoren verdient er naar mijn mening niet één het stempel 'perfect'. Mijn perfecte motorfiets zou waarschijnlijk een hybride zijn, een combinatie van alle goede zaken die ik in de verschillende types zocht en vond. En zolang MV-Agusta nog geen 1000cc twee-cilinders bouwt blijft er dus ook voor mij wat te wensen en te dromen over. Keuzes maken, soms komen we er niet onderuit. Zo ook bij de vier geteste 1000cc supersports. Bij deze dan, mijn keuzes

4e plaats
Als vierde en laatste nomineer ik de Kawasaki ZX10R. Waarschijnlijk gevoed door de geruchten die de introductie van deze ZX10R vooraf gingen en bevestigd door de eerste serieuze testen van de grote buitenlandse motorbladen was deze Kawasaki één van de weinige motoren waar ik al respect voor had alvorens ik er ook maar één meter mee gereden had. En respect verdient deze motor. Dit is een racebeest pur-sang. Waarschijnlijk meer thuis op het circuit dan op de openbare weg. Ontzettend krachtig en lichtvoetig. Ik voelde me niet thuis op de Kawa. Ik was er simpelweg niet vrij genoeg mee en voelde me enigszins geintimideerd door het nerveuze karakter van de motor.

3e plaats
Ik had de Honda Fireblade al eens eerder getest en had toen al mijn bedenkingen over belangrijke zaken zoals het enigszins ontbreken van rijsensatie. Bij de multi-test bleven deze bedenkingen maar kwam tevens de bevesting weer boven dat de 2004 een absolute topper is. Een waar genot om gemakkelijk snel mee te rijden. Ultrastabiel op alle fronten en absoluut de beste blade die Honda ooit gebouwd heeft. Van alle vier de geteste motoren reed ik hier het makkelijkste mee. Dit was mijn vriendje, mijn bondgenoot. Heel erg jammer dat de Honda naar mijn mening iets essentieels miste, namelijk karakter.

2e plaats
Ook de 2004 Yamaha R1 had ik al eens eerder onder de leren broek gehad. Was ik toen zeer onder de indruk van de Yamaha, nu na de vergelijkingstest lijkt de R1 ineens niet meer zo op te vallen. Voor mij is de 2004 R1 de bijna ideale combinatie uit de goede eigenschappen van zowel de extreme ZX10R als de bravere Fireblade. Er valt weinig aan te merken op de R1, perfecte injectie, superieure rijkwaliteiten en bovendien een uiterlijk waar je je vingers bij aflikt.

1e plaats
De GSX-R1000! Opgegroeid tussen de Suzuki's en bevooroordeeld als zware GSX-R liefhebber hoopte ik al voor de test dat deze 2004 GSX-R1000 mijn hoge verwachtingen kon waarmaken. En als ik met een volledig objectieve insteek terug kijk op hetgeen de GSX-R liet zien dan kan ik niet anders concluderen dat de 2004 GSX-R1000 mijn persoonlijke voorkeuren het meest benaderd. Dit is een 'oude' motor, het ontwerp is al enkele jaren oud en toch doet de motor niet bepaald onder voor de volledig nieuwe ontwerpen van de concurentie. Ultrastabiel en gezegend met de meest indrukwekkende 1000cc vier-cilinder die ik ooit gereden heb. Het injectiesysteem van deze GSX-R is hopelijk een voorbeeld voor de overige fabrikanten. Mocht ik er één uit kunnen kiezen dan werd het voor mij zonder twijfel de GSX-R1000. Het wachten is nu op de 2005 editie!

Naam: Peter Beljaars A.k.A.: Bello Leeftijd: 39 jaar Maten: 1.88 mtr / 84 kg Rijd motor Sinds: 1985 Aantal motorkilometers: 220.000 km Huidige motor: Kawa ZX-9R 2003(groen!) Specialiteit: sterke verhalen vertellen De Chinezen wensen elkaar een goede dag toe met de woorden: Ik wens je een dag toe met veel interessante dingen . Hier is over nagedacht, want als iets het leven op deze aardkloot leuk houdt, is het wel afwisseling. Het ontdekken van interessante dingen, het al of niet kunnen weerstaan van verleidingen en het genieten van alles om je heen. Belangrijk, want zo werd me laatst vertelt, dat de reden van veel echtscheidingen zou komen door sleur, geen spanning en geen wederzijdse verleiding meer binnen de relatie. Ik vroeg me af of ik wellicht ook in de gevarenzone zit, gezien mijn bijna 20 jarig huwelijk met de familie Kawa. Eerlijkheid gebied me nu te zeggen dat ik me nooit echt monogaam gedragen heb in die twintig jaar, en menige schone uit die familie aan mijn zijde heb gehad. Ja, het waren interessante tijden! Om toch eens te zien of mijn huwelijk wel bestand is tegen andere, ik mag wel zeggen zeer interessante schone uit andere families, werd het tijd om mee te doen aan:
Temptation Italia

(Een week lang naar Italië met vier 1000cc supersport motoren die je verleiden om gekozen te worden tot beste en fijnste motor van het stel. Om eens een andere insteek te keizen als het doorsnee technische commentaar, mijn variant op, voor degene die dit tv-programma nog nooit gezien hebben, Temptation Island, waar de relatie van twee geliefden op de proef wordt gesteld door niets te verliezen vrijgezellen! Voor de vrouwelijke lezers onder ons zijn de geteste motoren natuurlijk de allerlekkerste kerels!)

4e plaats: Miss Kawa; Harde Porno!
Tijdens het eerste oogcontact met miss Kawa kreeg ik het gevoel dat dit wel eens een dominante tante kon zijn. Een katje dat niet zonder handschoenen aan te pakken is. De looks heeft ze zeker, ze nodigt uit om direct lekker te gaan sexen. Toch kan ik je adviseren om voldoende tijd in je voorspel te steken en de zaak wat te temperen, want tjonge wat gaat ze te keer. Constant harde porno! Ben je zelf nog wat onervaren, laat haar, hoe verleidelijk ze ook is, links liggen. De kans dat je voor eeuwig in je hoogtepunt blijft en alleen nog in Gods paradijs kunt vertoeven, ligt bij haar altijd op de loer. Ze laat zich overigens zeer gewillig alle hoeken van het bed zien. Door haar gewicht en afmetingen niet verwonderlijk. Zelf vind ik het heerlijk om in de tang van lange benen te worden genomen en dat mis ik bij haar wel. Ze is behoorlijk kort en klein, en maakt mij een reus in verhouding tot haar. Breng je haar tot een hoogtepunt dan is het geluid wat ze produceert onmiskenbaar en verslavend: 100% kippenvel gegarandeerd! Kortom, ben je ervaren, hecht je weinig waarde aan een goed gesprek, leef je je graag uit on the edge en ga je puur voor de sex, dan is zij jouw maatje! Persoonlijk leidde haar dominante houding teveel tot discussies en werd ik gevoelig om eens echt goed vreemd te gaan.

3e plaats: Miss Honda; Verleidelijk Mooi!
Natuurlijk valt over smaak niet te twisten. Het is persoonlijk en niet iedereen valt gelukkig op dezelfde meid (of vent voor de vrouwelijke lezers onder ons). Hoe moeilijk is het, als er 4 heerlijke meiden staan die je willen verleiden. Innerlijke schoonheid hebben ze alle 4 dus het gaat nu om detail, de make-up, de karakteristieke lijnen of juiste de rondingen op de plaats die haar zoveel souplesse geven. Miss Honda steelt m'n hart. Ik smelt bijna weg als ze me aankijkt en de verleiding is groot om haar snel beter te leren kennen. In het eerste recht toe- recht aan gesprek (Autobahn) wat ik met haar heb richting Duitse Zwarte woud, zit ze hinderlijk aan mijn kont te frunniken, hetgeen pijn gaat doen. Ik was dan ook blij dat, na zo'n 220 km, een andere dame uit het gezelschap haar plaats even over nam! Later die week gingen we samen naar de dokter om haar kontje bij te werken en leerde ik haar wat beter kennen. Zo verleidelijk en uitdagend als ze eruit ziet, zo gewoontjes, tot zelfs wat preuts, is ze in de omgang. Zeer resoluut is ze, als je bij haar te snel gaat (beste remmen!). Best jammer dacht ik toen we terug waren. Het had de vrouw van mijn dromen kunnen zijn. Ik ben er echter van overtuigd dat er te weinig spanning binnen de relatie zal zijn, waardoor de kans op vreemdgaan na bepaalde tijd groot is en dat wil ik haar niet aan doen.

2e plaats: Miss Yamaha; Sexy Lady!
Bij vertrek viel me op dat ze niet zoveel bagage bij zich had, dus ik maakte daar een flauwe grap over. Ik heb een hekel aan sjouwen, ben veel betere in andere dingen! Zo, de wederzijdse spanning en verleiding was gezet, al voordat we goed en wel op weg naar Italië gingen. Wellicht de reden, dat ik haar die week goed in de gaten hield als ze zat de flirten bij mijn mede reisgenoten. Ze is leuk in de omgang, spannend en verleidend, iedereen wil met en bij haar zijn. She's a sexy lady! Het was in de bergen van de Dolomiti waar ze mij echt verleidde tot stoute dingen. Haar sex-gehalte is zo enorm, het stijgt boven de hoogste toppen uit! In tegenstelling tot Miss Kawa is ze zo lief, zo vertrouwd, kent geen schaamte, laat zich graag leiden maar weet zelf ook het initiatief te nemen als we versnellen in tempo. Moe en voldaan rook ik een sigaret met het zweet nog steeds op m'n rug. Ze is niet alleen heet getemperd; die warmte straalt ze ook uit. Ooh man, wat is ze een lekker ding! Misschien achteraf gezien wel een beetje teveel sexbelust en vooral met zichzelf bezig (geen bagage, windbescherming, spiegels). Spannend blijft ze echter wel.

1e plaats: Miss Suzuki; Sex and Brains!
Zeker niet onaardig om haar te zien, maar eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat mijn interesse eerder naar de andere meiden uitging. Ach, in zo'n week loop je eigelijk ook maar een beetje je piewie achterna in een need for speed en da's ook niet erg. Reden dat ik, nu Temptation Italië al weer ver achter me ligt, zaken beter weet te relativeren. Ik denk dat ze wel gemerkt had dat ik in eerste instantie weinig oog voor haar had. Tijdens onze eerste kennismaking op de Schwarzwalder hochstraße wond ze er geen doekjes om. Ze klemt me tussen haar lange benen (zit echt in de motor) en liet me niet meer los. Ze liet me alle hoeken van het bed zien zonder dat ik bang was eraf te vallen. Heerlijk, zo vrij en onbeschaamd! Zelf brult ze het ook uit van genot. Stille wateren denk ik, als ik bovenaan bij het verlaten hotel haar haren (rullen van de band) glad sta te strijken. We vrijen samen heel wat af die week en keer op keer weet ze me tot het uiterste te brengen. Niet met dezelfde passie als die van miss Yamaha maar toch heerlijk, vrij en spannend! Ook tijdens minder spannende momenten (snelweg) is ze leuk in omgang, ze weet je voldoende te relaxen en is heel sociaal (wat Miss Yamaha mist). Al met al een heerlijke, interessante meid waar je altijd op kunt rekenen! Ik heb besloten om niet te gaan scheiden. Het gras is immers altijd groener bij de buren. Over groen gesproken...ga je mee moppie gaan we effe lekker sexen

Naam : Peter Artz A.k.A. : Peerke Leeftijd : 35 lentes Maten : 1,80 mtr / 75 kilo Rijdt motor sinds : 1992 Aantal motorkilometers: 200.000 Huidige motor: Ducati 916 / Harley zijspan Specialiteit: gruwelijk eigenwijs zijn. Rijden met vier van deze superkanonnen deed mij vaak aan de strips van Joe Bar denken. Zoals de mannen in de strip, die alleen óf vol gas rijden óf zeggen dat ze volgas rijden, zo verging het ons ook gedurende deze test. Bij elke tank/plas/peukpauze kwamen dan ook dezelfde verhalen aan bod. Hadde gij da ook gezien? Doar in dien bocht woar dat die motorrijders stonden te kaiken? Ik ging me doar met unnen vette kneedown dur dien bocht. Moahh, da's niks, ik had un vette powerslide. En gij, wa didde gij? Ikkeh? Ermmmm un vette wheelie man, wa dachte gij dan? Zo ging het bijna elke keer als wij moesten stoppen. Met als hoogtepunt (of dieptepunt, net hoe je het bekijkt) een stop op een terras, waarbij in no-time motorkleding los ging, een halve sigaret werd aangestoken en zelfs een pizzarest uit de afvalemmer werd gevist. Dit alles om de achterblijvers het idee te geven dat we al heel erg lang aan het wachten waren. Dit gedrag is volledig op het conto van deze vier motoren te schrijven, want als ze sowieso ergens goed in zijn, dan is het wel om het kind in je los te maken. Toyz for Boyz. Voor mijn uiteindelijke persoonlijke top 4 ben ik de zaken echter wel gaan relativeren, waarbij ik alle criteria de revue heb laten passeren.

4e plaats: Honda CBR1000RR Fireblade.
Noem mij saai en niet origineel, maar eigenlijk kan ik over de Honda niets anders zeggen, behalve dat het een échte Honda is. Hij doet alles, maar dan ook alles perfect, maar heeft niets verrassends. En dat is jammer, want nu voelt het net als Bungee Jumpen met een vangnet.

3e plaats: Kawasaki ZX-10R.
De Kawasaki is eigenlijk alles wat de Honda niet is. Hij is alles behalve saai, heeft een waanzinnig geluid en haalde absoluut het allerslechtste in mij naar boven. Elke keer weer wist de motor mij te verrassen en op zich houd ik wel van verrassingen, maar ik wil wel weten wat mij de wachten staat. Voelde de Honda als Bungee Jumpen met een vangnet, de Kawa voelde als Bungee Jumpen zonder elastiek.

2e plaats: Yamaha YZF R1.
De R1 is een motor die graag op toeren gehouden wil worden. Hoog in toeren is hij heer en meester, daaronder mist hij helaas iets. En dat is jammer, anders was hij nog hoger in mijn eindrangschikking gekomen.

1e plaats: Suzuki GSX-R1000.
Zonder meer de grote verrassing van deze test. Als eerste van deze vier motoren zat ik om deze Gixxer en ik was direct onder de indruk. Het blok is zo ongelofelijk sterk en soepel, daar kunnen de anderen een puntje aan zuigen. Hij heeft én een erg sterk middengebied én ook nog eens een super eindschot. Hij mag dan niet het flitsende stuurkarakter van de Kawasaki of Yamaha hebben, maar dat zij hem vergeven. Overal de meest complete 1000cc Supersport en terechte winnaar van deze vergelijkingstest.