Zoeken

Multi-test: 1000cc Superbikes

Suzuki GSX-R1000

16 augustus 2004
Inhoudsopgave
Multi-test: 1000cc Superbikes
De eerste klap...
Start your engines
Roads, try them all
Twist of the wrist
Honda CBR1000RR Fireblade
Kawasaki ZX-10R
Suzuki GSX-R1000
Yamaha YZF-R1
The Battle
De keuze van...
Conclusie
Technische gegevens
Vermogensbank
Keuzes maken
Nakaarten

Suzuki GSX-R1000

De machtige Suzuki GSX-R1000. geïntroduceerd in 2001 en sinds enkele jaren de absolute alleenheerser in de 1000cc Sport klasse. Deze motor was de norm, de maatstaf en de geschiedenis van deze roemruchte 1000 laat zien dat de GSX-R1000 zo'n beetje alles gewonnnen heeft wat er te winnen viel.

Verbruik
Suzuki GSX-R1000
Het verbruik van de GSX-R1000 was eigenlijk het tegenovergestelde van dat van de ZX-10R en de R1. Nu was de Soes met een gemiddeld verbruik van 1:17 sowieso rekenkundig al de zuinigste van het kwartet, maar rekening houdend met verbruik en aantal tankbeurten wordt de zaak alleen nog maar gunstiger. Het overgrote merendeel van de tankbeurten nam de GSX-R1000 genoegen met 1:17,5. Zuinigste waarde was 1:18,6. De spaarzame keren dat hij slechts 14,2 km ver kwam op die liter Euro loodvrij hebben uiteindelijk het gemiddelde iets naar beneden gedrukt.

De motor was zelfs zo goed dat Suzuki het niet nodig vond om echte grote veranderingen aan te brengen bij iedere vernieuwde uitgave. Als de overige motorfabrikanten voor 2004 een duidelijk doel voor ogen hebben gehad bij de ontwikkeling van hun nieuwe 1000cc Supersports dan was het wel het verslaan van de GSX-R1000. Suzuki zelf lijkt zich nergens druk om te maken, de fabriek presteert het ijskoud om voor modeljaar 2004 weer dezelfde slechts zeer beperkt gewijzigde GSX-R1000 in te zetten. Wederom een tactische zet om de concurrentie in het donker te laten tasten voor wat betreft 2005? Stilte voor de storm.

Out of time
Anno 2004 oogt de eens zo ultramoderne GSX-R1000 een klein beetje outdated, de styling is duidelijk het resultaat van een designvisie van enkele jaren terug. Een gewaagde styling, aggresief ogend kuipwerk en zaken zoals seatpipes vind je niet terug op de motor. Waar andere supersports er gelikt en opvallend uitzien lijkt de GSX-R het vooral van het schreeuwerige stickerwerk te moeten hebben om nog opvallend en uitdagend voor de dag te kunnen komen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Honda en Kawasaki, die overduidelijk DNA van hun MotoGP racers in de Fireblade respectievelijk ZX-10R hebben gestopt, heeft men bij Suzuki de traditionele wegen bewandeld met deze Gixxer. Geen race-DNA, maar een uitvloeisel van voorgaande modellen. En daarmee mist de fabriek toch net dat beetje lef dat de concurrentie wel heeft.

Suzuki GSX-R1000

Still strong!
Mag de GSX-R1000 qua design ietwat oubollig zijn, qua techniek is de motor beslist nog anno vandaag. Uitgerust met het vertrouwde megasterke motorblok staat de GSX-R1000 nog altijd zijn mannetje. En hoe! Drie jaar na dato is de krachtbron van de GSX-R nog altijd een verhaal apart. Van alle 2004 1000cc supersports heeft de GSX-R krachtbron de langste slag en dientengevolge een koppel waar je stil van wordt. We zouden er bijna lyrisch van worden. Suzuki GSX-R1000Uitgerust met een formidabele injectie pakt het motorblok erg mooi op bij elk toerental. Je zou bijna gaan denken dat je met een motorfiets aan het rijden bent die in plaats van injectie is uitgerust met een set erg goed afgestelde CV carburateurs.

Ongeciviliseerd geweld
Gooi het gas open op deze Gixxer en je weet waarom deze krachtbron zo"n faam heeft opgebouwd. De acceleratie is werkelijk fenomenaal en waar andere motoren er ook bijzonder hard aan kunnen trekken, lijkt deze grote Gixxer je te duwen. Alsof er een soort van reuzenhand je een zeer ferme duw in je rug geeft. Alles aan deze krachtbron straalt bruut ongeciviliseerd geweld uit. Gooi het gas open en het blok begint als een waanzinnige te brullen. Sommige motoren schreeuwen het uit van genot als je ze de sporen geeft. Deze GSX-R schreeuwt niet maar brult zichzelf indrukwekkend richting toerenbegrenzer. Ook de versnellingsbak is van goede kwaliteit, de motor schakelt vlug en soepel, met of zonder koppeling. Bovendien is de bak niet, zoals bijvoorbeeld de 2004 R1 en de ZX10R, voorzien van een ultralange eerste versnelling. En zeg nou zelf, wat in godsnaam moet je nou op de openbare weg met een eerste versnelling die hoger ligt dan de maximum snelheid?

Superbike oude stijl
De zithouding op de grootste der GSX-R"s is er ook een uit de catagorie 2001. In vergelijking met de voor 2004 ontwikkelde machines van de concurentie zit en voelt de GSX-R als een soort van oude stijl superbike. De voetsteunen lijken niet helemaal op de ideale plaats te zitten en ook moet je wel erg ver naar voeren om tot bij de clip-ons te komen. Grote voordeel aan de GSX-R1000 is de topkuip. Deze is duidelijk groter en hoger dan bij de concurentie en je zit dan ook redelijk goed uit de rijwind. Redelijk goed zijn ook de spiegels, tenminste het zicht erin.

  • Vermogensafgifte, wheelie control, windbescherming, bagage mogelijkheden
  • positionering voetsteunen, remmen, uitstraling en afwerking, stuurt old-school

Hard werken
Sturen doet de GSX-R1000 nog steeds als een van de besten, maar het moet wel duidelijk gezegd worden: Het is hard werken aan boord van deze motor. De term 1000cc krachtbron in een 600cc frame, zoals bij de concurentie, gaat hier niet op. Sterker nog, zelfs de kreet "1000cc motor in een 750cc frame" is niet van toepassing. De GSX-R1000 voelt zwaar, loom en stuurt dan ook redelijk traag. Precies zoals 1000cc Supersports in het verleden altijd al stuurden. Maar heb je eenmaal in de gaten hoe je om moet gaan met de stuureigenschappen dan krijg je daar een bijzonder strak sturende en stabiele motor voor terug.
Suzuki GSX-R1000Een motor met de stabiliteit van een TGV, ook in de bochten. En daar is ook wel wat voor te zeggen natuurlijk. Tel daarbij op dat hij absoluut niet (ongepland) in de ketting klimt en het is duidelijk dat je met deze GSX-R1000 nog steeds heel erg hard kunt rijden.

Rem weg
Maar zo goed als de acceleratie van deze motor is, zo matig zijn de remmen. Waarbij ik met weemoed terugdenk aan de tijden van weleer, toen Suzuki nog het lef had om vreselijk bijterige agressieve remmen te monteren. Die tijger van weleer is hedentendage niets meer dan een laf schoothondje en dat is jammer. Heel erg jammer want het doet de motor duidelijk te kort. Natuurlijk, het is niets wat een goede set remblokken niet kan verhelpen, maar bij een motor van dit kaliber mag je dat wel als standaard (en niet als accessoire) verwachten. Ware het niet voor de remmen dan was deze Gixxer nog steeds een killer geweest.

De GSX-R1000, de keuze voor jou?
Ben je iemand die per sé het nieuwste van het nieuwste wil hebben, die een model van één jaar oud al bij het grof vuil zet of iemand die persé het meeste papieren vermogen wil hebben, laat dan deze Gixxer links liggen. De motor heeft op papier het minste vermogen en is daarbij al een jaar in productie.

De vermogensuitdraai De Suzuki wist ons in positieve zin te verrassen op de Jaros bank. Hij mag dan niet als sterkste uit de bus zijn gekomen, als enige van de vier weet hij wel de belofte uit de folder waar te maken. En daarmee scoort hij relatief gezien het beste op de bank.

Heeft de machtige GSX-R1000 daarmee dan afgedaan in 2004? Nee, absoluut niet. Sterker nog, er zijn zelfs zaken waarmee deze soes nog steeds beter voor de dag komt dan de overige drie. Zaken als windbescherming, bagage mogelijkheden, stabiliteit en "wheelie control". Zijn dat zaken waar je meer waarde aan hecht, dan is deze GSX-R1000 absoluut een motor voor jou. Dit is een motor met twee gezichten, aan de ene kant een brave en gemoedelijke reus, aan de andere kant een absolute duivelskunstenaar. We schreven het al in onze eerdere test: It"s a giant Suzuki! De GSX-R1000 anno 2004? Absoluut nog een topper, waarvoor je niet per sé hoeft te wachten tot 2005.