Zoeken

Multi-test: 1000cc Superbikes

Conclusie

16 augustus 2004
Inhoudsopgave
Multi-test: 1000cc Superbikes
De eerste klap...
Start your engines
Roads, try them all
Twist of the wrist
Honda CBR1000RR Fireblade
Kawasaki ZX-10R
Suzuki GSX-R1000
Yamaha YZF-R1
The Battle
De keuze van...
Conclusie
Technische gegevens
Vermogensbank
Keuzes maken
Nakaarten

Rijden met vier motoren van dit kaliber is een ervaring op zich. Motoren waarvoor Nederland absoluut veel, maar dan ook veel te klein is. Heb je geen mogelijkheid om óf regelmatig op een circuit óf veel in het buitenland te rijden, dan vraag ik me af wat je in hemelsnaam met deze motoren zou moeten. Natuurlijk, het zijn geweldige motoren waar je in theorie ook rustig mee kunt rijden, maar dat is niet waar ze voor zijn gemaakt. De snelheden en het gemak waarmee je die snelheden rijdt zijn zo absurd dat het nagenoeg onmogelijk is om Koos Spee te vriend te houden. Al zou je willen. Rijd voor je gevoel rustig en de digitale teller staat nog altijd op 120 km/u. Laat staan als je er eens goed voor gaat zitten. Ghostrider mag dan veel aanzien hebben met zijn stunt DVD"s, hoe langer je op dit soort motoren begeeft, hoe meer zijn acties een "walk in the park" verworden.

Superbikes in de Dolimieten

Durchzug
Andere kant van de medaille is daarentegen dat juist het surplus aan vermogen en (vooral) koppel het maakt dat je juist heel erg ontspannen op deze motoren kunt rijden. Onze oosterburen hebben er een mooi woord voor: Durchzug. Ofwel, hoe gemakkelijk en relaxed kun je de motor door het verkeer laveren. Moet je veel schakelen of juist niet. Zeker de Honda en Suzuki zijn ons insziens misschien nog wel veiliger voor een beginnend motorrijder dan hun kleine broertjes, de 600cc Supersportjes. Superbikes in de DolimietenDe Yamaha en de Kawasaki zijn daarentegen enkel en alleen geschikt voor zeer ervaren motorrijders. Tenzij je over een ijzeren dicipline beschikt. Iets dat niet mee zal valllen als continue een duiveltje over je schouder zit te loeren en continue in je oor fluistert: "Geef nou eens gas!"

Allround
Hoewel je het in eerste instantie niet zou verwachten van dit soort supersportieve motoren, zijn ze toch behoorlijk veelzijdig inzetbaar. Het sportieve vlak hoeven we niet meer te belichten, dat moge duidelijk zijn. Maar daarnaast zijn ook andere zaken, als woon-werk of vakantie, goed te doen. Natuurlijk, het zijn geen tourbuffels à la BMW of GoldWing, maar met ietwat improvisatie kun je ook op deze motoren heel erg ver komen. Zonder noemenswaardige problemen wisten wij dan ook onze bagage op de motoren te bevestigen. Enkel de ZX-10R werd zenuwachtig in het stuur, de overige drie hadden totaal geen last van deze extra ballast. Alleen dit feit al onderstreept het allround karakter van deze Superbikes.

Super bikes
Of het nou op de Duitse Autobahn, de Schwarzwalder Hochstrasse, de Oostenrijkse verbindingswegen of de Italiaanse Dolomiti was, overal voelde de motoren zich als een vis in het water. Het feit alleen al dat wij in één week tijd 4000km op de klok wisten te zetten, onderschrijft deze veelzijdigheid. En eerlijk is eerlijk, ook wij voelden ons als een vis in het water. Is snelwegrijden over het algemeen een saaie bezigheid, met ruim 600 pk ter beschikking wordt het ineens een heel ander verhaal. Het verblijf in de bergen behoeft eigenlijk geen toelichting: Dit is de speeltuin voor motorrijders. Superbikes in de DolimietenLos van het feit dat je op bergpassen met een SuperMotard of Monster-achtige motor beter uit de voeten zult komen, is het ook op deze Super bikes genieten met een hoofdletter G. De bochtensnelheid mag dan iets lager liggen, daar staat dan weer een "power push" tegenover die zijn weerga niet kent.

Geen citybike
De enige plaats waar het zwaar afzien was met deze motoren, was in stadsverkeer. Filerijden is geen favoriete bezigheid, maar nog wel te doen. In de stad ga je van kwaad naar erger. Allereerst krijgen de motoren te weinig koeling, waardoor niet alleen de motor het heel erg warm krijgt, maar ook de piloot die op het zadel zit. Zeker de Kawasaki en de Yamaha lieten hier in negatieve zin van zich horen. Maar goed, als dat het enige zou zijn, dan was het nog wel meegevallen. Erger is de zithouding, die je in stadsverkeer gaat opbreken. Je raakt verkrampt, de koppeling voelt alsmaar zwaarder aan en je krijgt steeds meer het gevoel alsof je een dwangbuis aanhebt die langzaam maar zeker steeds stakker wordt aangetrokken. Op zich blijven het natuurlijk zaken waar deze motoren absoluut niet op mogen worden afgerekend, het zijn per slot van rekening Supersports, maar we moeten het wel vermelden.

Keuze maken
De hamvraag van deze vergelijkingstest was: Wat is de beste 1000cc Supersport op dit moment? Zo simpel als de vraag is, zo moeilijk is het antwoord gebleken. Eigenlijk is er geen sprake van winnaars of verliezers. Alles valt of staat met de keuze die je zelf zult moeten maken. Het leven is een aaneenschakeling van gemaakte keuzes en dit is er een van. Wil je een extreme compromisloze fiets of juist een motor die je op alle vlakken een handje zal helpen. Wil je een Quattro Stagioni, of wil je een Calzone. Wil je soep, of neem je een voorgerecht. Wil je donker, of wit bier bij het eten. Duizend en één maal moet je jezelf deze vraag stellen. De winnaar van deze test is uiteindelijk de motor die aan jouw verwachtingspatroon voldoet. Een keuze die je ditmaal helemaal zelf zal moeten maken. Persoonlijk? Dan ga ik ditmaal voor de Quatro Stagioni.