Zoeken

Test: Over Cheaters... (en de Master Bike)

Pagina 8

8 augustus 2006
Inhoudsopgave
Test: Over Cheaters... (en de Master Bike)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
Pagina 14

De tussensprint....

Dat ons gevoel ons niet in de steek heeft gelaten voor wat de vermogensafgifte van de Aprilia betreft wordt al snel duidelijk als de fietsen een rechtstreekse confrontatie met elkaar aangaan. De RSV1000R Factory blijkt niet alleen erg tam aan te voelen, maar moet onder alle omstandigheden zijn meerdere erkennen in zijn Japanse tegenstanders. Alle? Nou, bijna alle. Slechts eenmaal weet de Italiaanse twin de rest voor te blijven, maar dat feest mocht helaas maar even duren. Nog meer nog dan bij de Aprilia valt onze mond open van verbazing als blijkt dat niet de gedoodverfde winnaar Suzuki maar juist de benjamin van dit gezelschap, de Kawasaki ZX-6R, de anderen het nakijken geeft, maar daarover meer in een kader elders.

Onder acceleratie is het verrassenderwijs de Kawasaki die elke keer een loopje met de rest neemt... 

Dat van dit trio de Suzuki voor wat topsnelheden betreft over de langste adem weet te beschikken zal voor niemand echt een verrassing zijn, dus ook voor ons niet. In eerste instantie lijkt de Aprilia wederom ver achter te moeten blijven, maar dat lek wordt al snel gedicht. De kilometerteller blijkt vele malen nauwkeuriger te zijn dan de Kawasaki en Suzuki. 150 km/u volgens de GPS-meting van TomTom is 154 km/u op de Aprilia en 167 km/u op de Suzuki en Kawasaki. Een verschil dat naarmate de snelheid omhoog ging alleen maar groter werd. En zo kon het dus zijn dat de Aprilia op de teller de laagste topsnelheid wist te realiseren, maar in de praktijk zijn medestanders toch aardig bij kon blijven. Opmerkelijker was trouwens - wederom - de groene verschijning, die in dit geval zeker geen slecht figuur sloeg. Per slot van rekening heeft de fiets de kleinste cilinderinhoud en het minste vermogen. Daarbij, 289 km/u op de teller voor een 600cc....dat is niet gewoon hard maar belachelijk hard. Pfff, daarvoor moest je 10 jaar geleden een dikke duizend hebben. En dan nog was het maar de vraag....

Verbruikscijfers


   
  ZX-6R  
  GSX-R750  
  RSV 1000R Factory 
 hoogste verbruik     1:12,4     1:13,1     1:9,5 
 laagste verbruik     1:17,1     1:16,4     1:15,7 
 gemiddeld verbruik     1:14,8     1:15,2     1:13,5 

Terug weer naar het gebruikersgemak, want voordat de fietsen de ultieme confrontatie, het circuit, moeten ondergaan nemen we eerst nog eens hun allround kwaliteiten onder de loep. Ondanks hun sportieve aspiraties cq. looks is bij alle drie de motoren goed nagedacht over het feit dat potentiele eigenaren vaak meer willen doen dan enkel een rondje om de kerk (of op een circuit, net wat je wilt) rijden. Zo zijn alle drie de fietsen voorzien van stevige spinnenhaken, maar toch is er bij elke fiets wel iets op te merken. De Aprilia heeft zijn uitlaten dusdanig hoog zitten dat zadeltassen (helaas, we spreken uit ervaring) uit den boze zijn, de Kawasaki heeft zijn uitlaat in de kont waardoor er erg weinig ruimte onder de buddy overblijft. De duozit afdekkap maakt het bij zowel de Aprilia als ook de Suzuki nagenoeg onmogelijk om bagage goed en veilig achterop vast te zetten. Er zal niets anders opzitten dan óf de kap in je bagagetas te stoppen óf de gewone duozit te monteren wil je op beide fietsen de nodige bagage meenemen. Zadeltassen kunnen daarentegen wel weer op de Suzuki worden gemonteerd, maar vanwege de platte kont mis je zijdelingse steun. Maar goed, je kunt nog altijd je bagage per DHL naar je eindbestemming laten brengen, toch?

De acceleratiemeting

Het is een vast onderdeel van elke vergelijkingstest: de acceleratiemeting. Een rechtstreeks duel om te bepalen welke fiets in de praktijk over de beste rollende acceleratie beschikt. Daarbij gaan we als volgt te werk: We zetten de motoren (in dit geval dus alle drie) op één lijn, met een beginsnelheid van 100 km/u (behalve in zesde versnelling, die wordt bij 120km/u ingezet). De meting loopt - veiligheidshalve - door tot maximaal 250 km/u. Aftellen, 3-2-1, en vervolgens volgas: jezelf zo klein mogelijk maken en bij het juiste toerental schakelen. Om persoonlijke fouten zoveel mogelijk te elimineren wordt elke meting daarbij drie keer uitgevoerd.

3....2....1....Go!
We starten in dit geval dus met de meting in 2e versnelling: Bij het moment "go" is het de Aprilia die de eerste vette klappen en stappen zet, maar dat blijkt slechts van korte duur te zijn. Al snel moet de Italiaan zijn meerdere erkennen in de Japanse brigade, waarvan uiteindelijk de... Kawasaki de rest het nakijken geeft.

Stomverbaasd maar ok, op naar de 3de versnelling: Hetzelfde ritueel lijkt zich te herhalen, met dat verschil dat de Aprilia nu al vanaf het begin de rest moet lossen. Wederom blijven de Suzuki en de Kawasaki dicht bij elkaar in de buurt, maar is het de ZX-6R die zijn neus voor blijkt te hebben.

4de versnelling dan? Resultaat... Kawa op 1...
Wordt het saai?

5de versnelling, volgas, nu is het ineens de GSX-R750 die vanaf het begin het hazepad verkiest. De Factory heeft - het wordt nu echt saai - geen schijn van kans, de ZX-6R kan in het begin nog redelijk in het kielzog van de GSX-R750 blijven maar ziet het blauw/witte gevaarte langzaam weglopen. Bij 250 km/u heeft de Soes een voorsprong van een meter of 50.

6de versnelling, de laatste meting: Wat een verrassing: de RSV1000R Factory is ineens wakker geworden en zit er vanaf het begin goed bij. Het is een strijd tussen Appie en de Kawa, de Soes moet bij deze run de witte vlag hijsen. De Kawa komt in zijn powerband en verslaat de Aprilia en waar is de Suzuki? Hijgend aan het spatbord van de groene verschijning maar toch echt derde.

Wie had dat op voorhand durven zeggen? Dat de Benjamin van onze test zijn zwaardere en sterkere tegenstanders hier een poepie zou laten ruiken. Vijf metingen: 4 overwinningen. Alleen in vijfde versnelling moest de Kawa zijn meerdere erkennen in de Soes...