Zoeken

Test: Over Cheaters... (en de Master Bike)

Pagina 11

8 augustus 2006
Inhoudsopgave
Test: Over Cheaters... (en de Master Bike)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
Pagina 14

De mening van...

Naam: Ed Smits
A.K.A.: Edraket
Leeftijd: Wil hij angstvallend geheim houden, maar er wordt in de wandelgangen gefluisterd over iets van 83 jaar...
Sterk in: Het panto-mime met geluid van een slidende Valentino Rossi
Zwak in: Het laten staan van een Bitburger...
Bierfactor: Extra aandelen Bitburger gekocht na 1 dag consumptie van Ed...
Babefactor: Kan zo meedoen aan Veronica"s lekkerste... Snurkfactor: Een RSV Mille 2006 die 4500 toeren draait: 88db

Kawasaki ZX636
Ondanks dat ik altijd wel een zwak heb gehad voor de groene Armada liep mijn eerste kennismaking met deze ZX-6R begin vorig jaar uit op een deceptie. Of het de grauwgrijze kleurstelling was of de temperatuur van twee graden boven nul, feit was dat wij het moesten doen met een onpraktische, haast onstuurbare fiets. Ik was dan ook verre van lovend, tot wij diezelfde fiets (maar dan in "t groen) enkele maanden later in de supersport vergelijkingstest hadden en ik mijn mening 180 graden bij moest stellen. Sterker nog, ik was toen zo onder de indruk van dit groene dat spontaan het idee de fiets tegen zwaardere kandidaten in te zetten in me opkwam. Ervan overtuigd zijnde dat de fiets me niet teleur zou stellen. Het feit alleen al dat de fiets me nu, een jaar (en twee gloedjenieuwe tegenstanders) later, inderdaad niet heeft teleurgesteld geeft al aan hoe goed deze fiets is. Ideaal voor op het circuit, erg lekker voor op straat en daarbij de juiste looks om lekker de blits te maken. De "op-z"n-neus" zithouding is daarbij niet oncomfortabel en maakt wel dat je een direct gevoel hebt bij wat er zich zoal onder je aan het afspelen is. Baby you make my blood turn green....

Suzuki GSX-R750 Het heeft een tijdje geduurd voordat de GSX-R750 bij mij de juiste snaar (weer) wist te raken. In 1991, toen de fiets voor het eerst een Upside-down kreeg, was ik helemaal lyrisch van de fiets maar daarna ging het snel bergafwaards. De fiets kreeg last van overgewicht en wist daarbij bijna nooit zijn prestaties waar te maken. Vanaf de SRAD klom de soes langzaam uit zijn dal, maar het was pas in 2004 dat het Suzuki-gevoel weer kwam bovenborrelen. Ik was dan ook aangenaam verrast toen ik vorig jaar in Aalsmeer de fiets voor het eerst live kon aanschouwen. Eindelijk een fiets die zo vanaf de tekentafel er al begerenswaardig uitziet. VET! Nog aangenamer verrast was ik begin dit jaar, toen we de fiets in Misano stevig aan de tand mochten voelen. Niet alleen er vet uitzien, maar ook vet goed rijden. Zo extreem als de eerste uitvoering was, zo vriendelijk is deze fiets. Als er een fiets is die het predikaat alround verdiend dan is het deze fiets. Goed op het circuit, goed op straat, goed voor op vakantie. Als Sjaak Lucassen nog eens de wereld rond gaat reizen.....

Aprilia RSV1000R Factory Ondanks mijn zwak voor Italiaanse fietsen ben ik nooit echt vrienden kunnen worden met de Aprilia RSV Mille. Het is meer een soort van haat/liefde verhouding wat ik met deze fiets heb. Elke keer weer als ik "m zie denk ik, "Waahhh, wat een vet coole fiets", maar elke keer weer als ik er op ga rijden loopt onze date uit op een teleurstelling. Groot in omvang, lomp in omgang... Nee, dank u wel zeerbeleeft, geeft u mij dan toch maar een Ducati. Tot ik dit jaar de Tuono mocht uitlaten en ik aangenaam was verrast over de afmetingen van de fiets. Zou het dan toch... Helaas voor mij bleek deze 1000R Factory niet met dezelfde saus te zijn overgoten als de Tuono. Dat de fiets extreem en compromisloos is, daar zou ik nog wel mee kunnen leven. Net als de erg forse afmetingen. Allleen dit alles gecombineerd met een onderin hakkerig lopend motorblok, een zware koppeling en stuuruitslag van een tank maakt dat wij elkaar geen eeuwige trouw zullen beloven. Daar kunnen zelfs de geweldige circuit ervaringen geen verandering in brengen.

Conclusie: Ondanks dat de Aprilia op het kleine circuit van Croix et Ternois heeft laten zien niet alleen over de juiste looks, maar ook de juiste anabolen te beschikken kon hij niet voorkomen om van mij als eerste de ring te moeten verlaten. "U bent de zwakste schakel, tot ziens," zou Chazia Mourali zeggen. Wat hij met name aan zijn matige prestaties op staat heeft te danken. Blijven over de Soes en de Kawa. Twee fietsen die het zowel op het circuit als ook op straat erg goed doen. Rationeel gezien zou de Benjamin dan het onderspit moeten delven tegenover zijn groen/witte concurrent, die over een betere kuip, een meer ontspannen zithouding, een geweldig rijwielgedeelte en een fantastisch motorblok beschikt. Dat de Soes het toch op de meet moet afleggen tegenover de Kawa komt omdat die laatste bij mij wel de gevoelige snaar weet te raken die de Suzuki op een afstand mist. De ZX-6R mag in het alround gebeuren misschien iets minder presteren dan de GSX-R750, maar zal dat meer dan goedmaken zodra je de fiets de sporen geeft. En in dat opzicht maar heel erg weinig op de - zesduizend Euro duurdere - Aprilia hoeft toe te geven. Klasse Kerl.

Straat 1) Suzuki 2) Kawasaki 3) Aprilia

Circuit 1) Aprilia en Kawasaki 3) Suzuki
Naam: Vincent Burger
A.K.A.: Lemmy
Leeftijd: 31 jaar
Sterk in: Russisch spreken voor gevorderden na veertien Bitburgers
Zwak in: Vroeg opstaan na een avondje Bitburgers wegtikken Bierfactor: De aandelen bleven stijgen....nog lucratiever dan de aandelen van Google...
Babefactor: is DE temptation van Temptation Island...kijk alleen al naar deze foto...
Snurkfactor: Een Ducati 999R met open Termignoni"s op 10.000rpm is nog stiller ;-) 110db

Alhoewel ik het "geluk" had me in theorie slechts om de fotografie van deze drie strijders zorgen te hoeven maken, of, anders gezien, de "pech" (geloof je het zelf?) nog mijn eigen test parallel aan deze te hebben, heb ik met alledrie van deze neppers toch voldoende gereden om me een mening te vormen. maar ja; wat moet je nou als alledrie hun eigen pluspunten hebben? De Factory zou het in de Harz in mijn boekje haast gewonnen hebben, terwijl (nota bene in mijn eigen test) de ZX-6 hetzelfde seizoen de krans in de 600 klasse mee naar huis mocht nemen...en de 750, daar heb ik enkel lovende woorden over gehoord; rijdt als een 600, loopt als een 1000. Dus wat moet je dan als je juist die drie bij mekaar gooit?

Kawasaki: Niet voor niets won de 636 het vorig jaar van de rest. zó gefocust, zó ontzettend sterk en zó uitnodigend om maar te jagen, jagen tot je er gek van wordt....niet bepaald vreemd dat dit jaar Yamaha het over eenzelfde boeg gooide met haar R6. Eigenlijk ben ik nog steeds een beetje benieuwd welke het in een rechtstreekse confrontatie nou echt zou winnen.... het R6-vliegtuig of de good old ZX-6.....en er komt een nieuwe aan natuurlijk. Leuk vooruitzicht alvast... Qua rijeigenschappen sluit ik me grotendeels aan bij de rest, alhoewel de focus me dit keer toch sterker opviel; zit je op de Kawa, dan lig je plat, languit, kop omlaag-kont omhoog, en maar net één doel. Kan me wel voorstellen dat dat sommige mensen afschrikt voor op straat, maar ach; dan neem ik de rol van buurman maar op me en is mijn gras dus stiekem tóch weer groener.

Suzuki: Ik was toch best benieuwd naar de Soes, zéker na de ervaringen met de 600cc-uitvoering, die me in het geheel niet tegenviel. Alleen...toen was het het andere kamp wat toch betere kaarten had. Extremere, toegegeven, maar op het slagveld wat "600 klasse" heet is een directe doodsteek nog altijd effectiever dan een diepe vleeswond hier en nog eentje daar met de hoop dat het slachtoffer uiteindelijk aan bloedverlies bezwijkt. Zo goed als identiek aan de 600 qua afmetingen en gevoel heeft de 750 één groot en sterk argument wat wel eens het verschil zou kunnen maken; die 150 cc extra. Nu kan het bijna niet verkeerd meer gaan; behalve een comfort waar de anderen slechts van dromen, een rijwielgedeelte waar nooit iets mis mee is geweest, heeft de Soes met de extra longinhoud nu ook de adem om de rest wellicht echt voor te kunnen blijven. Alleen die ballen van de Aprilia zouden eventueel nog een probleem kunnen worden.

Aprilia: In tegenstelling tot Ed heb ik sinds de invoering van het nieuwe model RSV nooit echt ruzie gehad met de Aprilia. Toegegeven, hij blijft groot - echt belachelijk groot als je de Italiaantjes die "m bedacht hebben in gedachte neemt - en het blijft wennen, maar wat daar tegenover staat is echt meer dan genoeg compensatie. Dit is gewoon een fiets waar je ontzag voor blijft hebben; Telkens als je erop stapt voor een ritje zal je er de eerste kilometers weer even in moeten komen, en ik zie daar het probleem niet echt van. Wie wil er nou rijden met iets waarvan je de aanwezigheid bijna zelfs vergeet? Dan liever een apparaat wat je zachtjes beetpakt op een gevoelige plaats en zachtjes maar o zo duidelijk en onverstoorbaar blijft knijpen - klaar om in het geval van een klein foutje alles in één keer los te trekken. Of was het andersom? In vergelijk met de Factory van een jaar geleden leek deze, dankzij het standaard uitlaatsysteem, toch een flinke handicap te hebben. alsof iemand de bovengenoemde ballen stiekem in zijn slaap heeft bewerkt met een stel bakstenen - met de juiste veringafstelling weliswaar strakker dan strak rijdend, maar "onderin" toch knap gevoelloos.

Conclusie: Goed....drie kandidaten, drie meningen, drie ijzersterke pluspunten. De Kawa als jager der jagers, toerenbeest, raket, straaljager, noem het zoals je het noemen wilt, de Aprilia als niet-geciviliseerde hork, de helikopter (ga maar eens aan het gas hangen, bocht-uit), de John Deere, en de Hond...eh, Suzuki. Die verspreking legt direct de vinger op de wond; het is geen angstaanjagend beest, maar precies om diezelfde reden is er juist zoveel beter te leven met de 750. De vraag is....wat wil je? Ga ik op mijn gevoel af, dan zeg ik Aprilia, Italiaans temperament, een echte werkfiets. Wil ik de rest voor blijven, dan ga ik voor de Kawa; klein en gefocust, alles gericht op zo snel mogelijk - en liefst met nog een paar duizend toeren meer - jagen. Niks anders, niks minder, alleen maar jagen. Maar de meest doordachte keuze is toch....de Suzuki. Twee redenen: je kan meer dan alleen maar snoeihard rijden - ook toeren is een optie, reizen ook, je zou er zelfs mee kunnen forensen, en daarnaast kun je, als het dan toch er op aan komt, de andere twee redelijk eenvoudig bijhouden. Hij heeft de juiste uitrusting en weet wat hij ermee kan. En toch....wat knaagt dat....

Straat:
1) Suzuki 2) Aprilia 3) Kawasaki
Circuit: 1) Kawasaki, Suzuki en Aprilia....ik kan niet kiezen
Naam: Karim Mostafi
A.K.A.: Karimero
Leeftijd: 28 jaar
Sterk in: Het imiteren van Willibrord Frequin maar dan op zijn duits
Zwak in: Grindpaden voor gevorderden....
Bierfactor: De aandelen van Bitburger zijn in die week met 23% gestegen... is daarnaast ook niet vies van toppertjes. Babefactor: Na een avond stappen een viltje vol telefoonnummers...zegt genoeg toch?
Snurkfactor: Geruisloos als Yamaha Gen-Ryu die stapvoets rijdt...60dB

Kawasaki: Pluspunt aan de ZX-6R is dat ie voor een "600" erg sterk is. Hij kan de grote jongens lang bijhouden en is regelmatig zelfs sneller dan de Aprilia. Echt een verrassing. De zitpositie is uitstekend en de motor stuurt snel en flitsend. Minpunt waren wat mij betreft de remmen, die naar mijn gevoel bij circuitgebruik last van fading hadden (de anderen hadden daar opmerkelijk genoeg geen klachten over) en het kuipruitje dat voor weggebruik veel te laag is. Op het circuit is een stuurdemper geen overbodige luxe.

Suzuki: Pluspunt van de GSX-R750 is het beresterk motorblok dat al vanaf zo"n 2000 toeren goed oppakt en dan doorsleurt tot aan de begrenzer, zonder noemenswaardige dipjes. Daarnaast heeft de fiets een strak rijwielgedeelte dat veel vertrouwen geeft. Minpunt is de voorvork, die wat te zacht is voor op het circuit. Daarnaast is het zadel dermate hard dat je na pakweg een uur rijden je achterwerk al gaat voelen.

Aprilia: Plus: Op het circuit een beest van een machine. Moeilijk te verslaan. Met dank aan het sublieme rijwielgedeelte waarmee je haarscherp kunt sturen. Eenzame klasse. De motor is voor wat langere mensen een verademing door zijn wat forsere afmetingen en fijne zitpositie. Het blok reageert erg precies op de gashendel en geeft geen klap verkeerd. Hoge blingfactor. Min: Erg lastig om de juiste veringafstellingen te vinden. Zonder de juiste afstelling is de Aprilia een draak om mee te rijden. Moet het op acceleratievermogen afleggen tegen zowel de Kawasaki als de Suzuki. De machine is wat aan de zware kant en klinkt als een koffiemolen met de originele dempers.

Conclusie: Het is moeilijk om een winnaar aan te wijzen, want elke machine heeft zo zijn charmes en nukken. Toch is de Suzuki voor mij de winnaar. De combinatie van het sterke blok met het goede rijwielgedeelte zorgt ervoor dat de machine zowel op het circuit als op de openbare weg zoden aan de dijk zet. De motor presteert op alle punten goed en heeft geen noemenswaardige zwakke punten. Nummer twee is de Kawasaki. Het is de kleinste van het stel, maar doet vaak helemaal niet onder voor de grotere concurrenten. De motor zit meteen als gegoten en rijdt uitstekend. De hoge jank bij hoge toerentallen is de slagroom op de taart. Op de derde plek de Aprilia. Geen allemansvriend. Je moet de motor echt minutieus afstellen voordat je er lol aan kunt beleven. Op het circuit ben je de koning met deze fiets, maar voor op straat kun je beter uitkijken naar iets anders.

Circuit 1) Suzuki 2) Aprilia 3) Kawasaki
Straat 1) Suzuki 2) Kawasaki 3) Aprilia
Naam: Leon Nap
A.K.A.: Napo
Leeftijd: 31 jaar
Sterk in: Het verkopen van Bitburger aandelen...
Zwak in: Nee zeggen tegen Duitse pompbediendes.
Bierfactor: Mag het ook een Toppertje zijn, of een Breezer Ananas? Doe er meteen maar een dubbele whiskey bij. Babefactor: Benzine tanken, bandenspanning en oliepeil controleren en, oh ja, tankstation personeel versieren. Met recht een Babe-magnet.
Snurkfactor: Als een heuse BMW, 80dB

Kawasaki ZX636 Toen Ed voorstelde om deze naast de Suzuki en de Master Bike van het jaar 2006 te zetten vroeg ik me af of dat wel verstandig was. Eentje met 120cc meer en de 2 cilinder met bijna 400cc extra, zou dat wel goedkomen? Nu was de Kawa mij al zeer goed bevallen op Folembray in 2005 maar ik was niet overtuigd of hij kan concurreren met de blauw witte en de zwarte met goude velgen. Na 5 dagen sturen en 2500km verder op de klok kan ik volmondig zeggen: JA! Vijf dagen heeft deze 636 onder alle omstandigheden geen slag verkeerd gegeven, zelfs de bagagemogelijkheden waren op deze supersport het beste van de drie. Het is geen FJR1300 of een Pan European maar een bagage-netje met haken kan je prima vastmaken aan de diverse aansluiting die deze Kawa heeft, zelfs bij snelheden boven de 280km/h bleef de bagage op zijn plaats en dat ging op de RSV Mille wel anders! Op Croix voelde ik me met de zeshonderdzesendertig cc het allerlekkerst; tot 15.500 toeren doorhalen, het inleggen van de bochtencombinaties zo krap als ze zijn op Croix, gewoon goed. Die 36 extra kubieke centimeters hebben ze goed gedaan Kawasaki. Toch heb ik ook wat opmerkingen: waarom geen stuurdemper, waarom zo´n aparte toerenteller en waarom een ruitje met de windbescherming van een naked?

Suzuki GSX-R750
De Suzuki is een alleskunner, daar ben ik op deze trip achtergekomen. Je kunt er veel bagage op kwijt, je kan er snoei- en snoeihard mee rijden, op het Duitse asfalt voelt deze motor zich als een vis in het water en op het Franse Croix et Ternois had de Soes het ook helemaal naar zijn zin. Op straat merk je al snel hoe comfortabel deze fiets zit, geen knieën in je nek met 1 meter 87cm en stramme benen na een flinke rit. Ook het ruitje geeft de meeste windbescherming, dat merk je vooral als je een tijd op de snelweg rijdt met tempo 240. Dat de GSX-R750 een supervet geluid heeft, daar was ik in Misano al achter gekomen. Vanaf 6500 toeren tot in het rood is het brullen met een hoofdletter B. Is op straat de Suzuki niet kwijt te raken, ook op het circuit weet de fiets zijn mannetje te staan. Toch is hier met name de veer van de voorvork iets te zacht waardoor je met de demping moet compenseren, vooral bij hard aanremmen of lange snelle bochten moet de vering overuren draaien om het hobbelige asfalt glad te strijken. Daarnaast vond ik de zithouding voor op het circuit te comfortabel. En last but not least, maak er geen Honda van, schoenmaker hou je bij je leest oftewel hou het agressief, laat de fiets eens bijten naar de baas. Hij moet niet te vriendelijk, te lief en zacht zijn,!je moet "m temmen, controleren, je best doen om er hard op te gaan. De Gixxer is iets te vriendelijk maar een ding moet ik toegeven, "t blijft een buitengewoon goed uitgebalanceerde fiets voor een goeie prijs.

RSV Mille Jongens, heb je die fiets wel eens bekeken? Brembo radiale klauwen, Marchesini wielen, carbon delen en die Öhlins voorvork met die kroonplaat, de chroomkleurige GP style achterbrug!grrr!wat een lekker ding. De looks van deze Mille stijgen boven de andere twee medecheaters uit. Veruit staat deze op 1 wat betreft goodies en de looks, maar zo goed als deze fiets eruit ziet zo matig vind ik de prestatie van het duizend cc tellende blok. Voor die negentien ruggen zouden ze bij Aprilia er standaard Acra's bij moeten leveren. Of er gewoon voor zorgen dat de fiets in standaard trim wel een vette sound maakt. Voorbeelden te over van V-twins die dat wel kunnen. Deze beeldschone zwarte machine met gouden velgen is voor één ding gebouwd en dat is hard gaan. Nee niet een beetje, nee snoei- en snoeihard. Wat daarbij opvalt is dat de Italianen hun uiterste best hebben gedaan om maar vooral veel in te kunnen stellen. Neem de boordcomputer, het enige wat je er niet mee kan is online via je UMTS kaart een pizza bestellen, maar voor de rest! Op straat is de Mille absoluut een poserfiets die hoofden doet draaien, maar voor het rijden op straat krijgt ie wat mij betreft een zesje. De zithouding, de stand van de clip-ons, hij geeft duidelijk aan voor het circuit te zijn gemaakt. Toch moet op Croix eerst een en ander qua vering worden aangepast: veervoorspanning, rebound en compressie vragen om een erg nauwkeurige aanpak. Na twee sessies begon ik het prima naar m 'n zin te krijgen. Je moet wel wennen aan de Mille, het is geen Honda met "opstappen en hard gaan". Bedien de Aprilia op de juiste manier, dan rijdt deze fiets zo fijn. Alles lijkt opeens op zijn plaats te vallen, het gevoel van het remmen tot het uitkomen van de bocht, zo geraffineerd, zo soepel, zo zijdezacht maar toch ook weer kei- en keihard!en dat vertaald zich in goede rondetijden. Hard gaan!hoe harder hoe beter, hoe fijner en hoe soepeler.

Conclusie: Appels en peren, Kawasaki, Suzuki of Aprilia, wie van de drie? Keuzes zijn moeilijk maar moeten toch gemaakt worden, allround gezien zet ik toch de Suzuki en de Kawa op de hoogste trede. Het blok van de Soes, in combinatie met de sound en het fijne zachte karakter, is op straat geweldig. De Kawa is de goedkoopste, de zuinigste en de funfactor is hoog. Ondanks dat de RSV Mille de Master Bike van 2006 is geworden is deze fiets maar voor één ding gemaakt en dat is hardcore circuit rijden. Wij motorrijders (op een selecte groep na) rijden ook veel op straat en dan moet een motor allround zijn en daar komt de Mille een paar punten t.o.v. de andere valsspelers te kort. Een ding moet ik toegeven, de gebruikte materialen in combinatie met de looks geven me wel kippenvel...

Straat: 1) Suzuki 2) Kawasaki 3) Aprilia
Circuit: 1) Kawasaki en Aprilia 2) Suzuki