Zoeken

Test: Over Cheaters... (en de Master Bike)

Pagina 12

8 augustus 2006
Inhoudsopgave
Test: Over Cheaters... (en de Master Bike)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
Pagina 14

Conclusie

Ondanks duidelijke overeenkomsten vonden, voorafgaand aan de test, aardig wat discussies plaats over de fietsen die ditmaal de arena zouden moeten betreden. Natuurlijk, het idee was leuk, maar in hoeverre het gerechtvaardigd is een van anabolen voorziene "zeshonderd" te vergelijken met een - op voorhand - veel sterkere zevenenhalf blijft natuurlijk de vraag. Laat staan er ook een dikke duizend bij te betrekken die het nota bene met twee cilinders minder moet doen. Toch blijken de fietsen behoorlijk wat overeenkomsten te hebben. Ten eerste gaat het hier om drie fietsen uit het supersport segment. Daarnaast staan ze alle drie te boek als cheater: twee vanwege hun cilinderinhoud en een vanwege zijn configuratie (lees: het aantal cilinders). Maar toch, zo groot als de verschillen op papier leken te zijn, zo dicht stonden de fietsen uiteindelijk bij elkaar in de keiharde praktijk. Waarbij bij elke fiets zijn sterke als ook zijn mindere punten boven kwamen drijven.

Wil je een racefiets pur sang, heb je daarbij oog voor detail, wil je daarbij ook nog eens iets anders dan anderen en ben je bereid concessies te doen en de knip te trekken, dan is de Aprilia RSV1000R Factory de enige juiste fiets voor jou. Ontworpen voor het circuit en - in alle eerlijkheid - eigenlijk dan ook de enige écht geschikte plaats voor deze fiets, voor al het andere is hij té compromisloos. Wil je daarentegen wel de juiste circuit-anabolen, maar niet dat compromisloze geneuzel dan zal de Kawasaki jouw bloed zeer zeker groen doen kleuren. Ideaal voor op het circuit én daarbij goed genoeg voor op de straat. Rest ons alleen nog het blauw/witte gevaarte. Hoef je niet persé (omdat goed goed genoeg is) het allerbeste voor op het circuit, maar stel je daaren- tegen wel weer hoge eisen aan comfort en kun je daarbij praktische zaken goed waarderen, dan zal de Suzuki jouw beste keuze zijn.

Wie van deze fietsen beheerst als geen ander de kunst van het cheaten, dat was aan het begin van deze test de hamvraag. Wie gaat er met de titel Master Bike Cheater 2007 vandoor? Niet de Aprilia, daarvoor laat ´ie het teveel op de openbare weg liggen. Ook niet de Kawasaki, terwijl hij op alle fronten toch erg goed weet te presteren (en zeer zeker de aangename verrassing van deze test was). Blijft over de Suzuki, die terecht als winnaar uit de bus is gekomen. Op de openbare weg nét dat beetje beter dan de Kawa zodat zijn tekortkomingen op het circuit (voor zover je op dit niveau nog over tekortkomingen kunt praten) "m heel erg snel zijn vergeven.

Daar gaat ie... de Master Bike Cheater van het jaar...

 
Filmpje zien?? Druk op afspelen!! 

Deze test was niet tot stand gekomen (en zeker niet op deze manier) zonder de uitzonderlijke en unieke samenwerking tussen Motorfreaks en Karim Mostafi, motorjournalist van Sp!ts, dé gratis ochtendkrant die weet wat jij wilt.