Zoeken

Test 1000cc superbikes in de Eifel

Van zonneschijn naar regen

17 juli 2012

Superbikes in de Eifel
Populaire kleur, dat blauw

Zit je eenmaal vast aan een flinke rit, dan wil je graag een beetje comfort. Daarbij is het op ieder van de drie relatief goed toeven, al is de BMW uiteraard wel een van de meer gefocuste als het op zitpositie aankomt. Daar staat dan weer tegenover dat het meeste wel solide aanvoelt en bijzonder goed op zijn plek zit. Dan gaan je de kleine dingen opvallen, zoals bijvoorbeeld de bediening van de schakelaars. Bij BMW is dat de laatste jaren ‘des BMW’s’, wat zoveel betekent dat je slechts een kleine beweging nodig hebt om een schakelaar te bedienen. Op zich weinig mis mee, behalve dat het dus wel vaker voorkomt dat je nog maar eens checkt of je je richtingaanwijzer wel of niet hebt aangezet. Wat dat betreft zijn de knoppen op de Japanners een stuk duidelijker. Superbikes in de EifelOp een mooie zonnige dag in de Eifel... Maar dat is voorkeur, met racehandschoenen aan zou mijn persoonlijke voorkeur absoluut bij de BMW liggen. Maarja, die racehandschoenen zitten ongebruikt onderin de bagage. Dat is ook wel een argument voor de trillingen die toch doordringen in de handvaten waardoor op de duur je vingers gaan slapen. De ene motor heeft daar meer last van dan de ander, maar uiteindelijk gebeurt het bij allemaal; moet de eerste motor nog tegenkomen waarbij mijn vingers niet uiteindelijk gaan tintelen, het is de vraag hoe snel die het verschil maakt. Daarbij blijkt het stiekem toch de Suzuki te zijn die als eerste afvalt; BMW en Honda eindigen op een gedeeld tweede plaats bij gebrek aan een stopwatch.

En als het over bloedsomloop en gevoel gaat, komen we vanzelf ook bij de voetsteunen. Zoals bekend is Suzuki daarbij al jaren koploper met in hoogte verstelbare voetsteunen, maar opvallend genoeg is het Hnda die de kron spant: zelfs met de Suzukisteunen in circuitstand (vanwege.. nou weten we het wel inmiddels) heb je nog steeds méér ruimte dan op de Fireblade, die zijn steuntjes op bijna Kawasakiwaardige hoogte heeft gemonteerd. Het zal wel ergens goed voor zijn, het past niet helemaal in het Honda-plaatje. En de BMW? Die is gewoon dik in orde. Daar is dan ook niets aan veranderd bij de modelupgrade; al sinds heet begin zit je op de BMW gewoon goed. Bij het ontwikkelen van de S1000RR heeft de Duitse bouwer de gegevens van alle motoren verzameld en daar de meest gemiddelde zitpositie uit gedestillerd, zo lijkt het. Een RSV4 is hoger en korter, een 1098/1198 is lager en langer, Suzuki is dikker, Kawasaki is (hoewel minder dan het voorgaande model) aanhanger van de kikkerpositie en BMW houdt het kort, niet te hoog, niet te breed, precies neutraal. Stap er op en je voelt je dan ook direct thuis. Het zou ook zo een Honda kunnen zijn. Alhoewel die dus net weer wat aan het twijfelen is geslagen. Wel lovenswaardig is de tank, die tussen de benen juist weer en stuk smaller is dan ie was. Een oude 900RR bij ondergetekende voor de deur frist het geheugen daarbij snel op. Niets daarvan dus bij de 2012 Fireblade.

Superbikes in de Eifel
'Hee, ken jij die grap van zomer 2012?'