Zoeken

Test 1000cc superbikes in de Eifel

BMW S1000RR

17 juli 2012

Superbikes in de Eifel

Nam de BMW bij zijn introductie al glansrijk de titel ‘rookie of the year’ mee naar huis, bleek dat nog niet voldoende te zijn en wilde BMW ook de allround einst in de boeken zetten. Dat lukte, maar de concurrentie staat neit stil. Bovendien ging het niet zonder slag of stoot en was ook de S1000RR Superbikes in de EifelSuperbikes in de Eifel
Is er een motor waar Akrapovic geen demper voor maakt?
Superbikes in de Eifel
BMW in KLM modus, alleen de service onderweg laat te wensen over
Superbikes in de EifelSuperbikes in de Eifel
Tja... aan styling geen gebrek
niet vrij van kritiek. Zo on-Japans als de eerste introductie van de motor al was, zo on-japans heeft BMW al na twee jaar gekozen voor een restyling. Ja, vroeger was dat heel normaal, maar in moderne tijden is het eerder uitzondering en getuigt zo’n actie toch snel van ‘geld teveel’ of ‘dan moet er echt iets mis zijn’. Nou is dat laatste niet bepaald denkbaar (en ook pertinent niet waar), maar van geld over de blak smijten heeft nog nooit iemand de Duitsers kunnen betichten.

Daar is dan ook zeker geen sprake van; voor 2012 is de toch nog wat rauwige RR juist wat verfijnd op plaatsen waar het kon; bruut veel vermogen is een ding, het aan de weg brengen is iets heel anders. Nou had de BMW altijd al de hulp van de electronische toverdoos; ook in Beierse ogen kon het nog wel wat beter. Traction control moet een hulpmiddel zijn, geen lapmiddel. Het is dan ook niet vreemd dat in handen van voldoende kundige rijders de voorkeur toch uitgaat naar slickmodus van het management; juist die keus beperkt de invloed van de digitale trucendoos tot een minimum en laat de rijder nog het meest in controle.

Superbikes in de Eifel
Zeg Ron, er zit 200 pk in hoor.... geef eens gas!

En dus wordt er wat aan de vermogensafgifte gepoetst. Maar dat is niet alles, ook het rijwielgedeelte krijgt een (lichte) finetuning; Superbikes in de EifelSuperbikes in de Eifel
Aan uitrusting is bij BMW nooit gebrek
Superbikes in de Eifel
Zie je een blauwe BMW, dan weet je zeker dat het een 2012 model is.
de wielbasis is in totaal toch een centimetertje korter geworden, wat de motor toch iets vlotter moet laten sturen. Wat Aprilia kan, kan BMW ook, moeten ze gedacht hebben. En inderdaad, als je het zo bekijkt was er nog wel wat winst te halen.

Het is BMW om één ding te doen; de absolute hoogste trede in de klasse. En zoals het gezegde luidt is die plaats halen één ding, ‘m behouden iets heel anders. Dat geldt voor sturen zowel als voor rijden en remmen. Remmen was niks mis mee en is het nog steeds niet, sturen moet nu beter zijn (meer richting koming sturen Aprilia) en qua power, hoewel uiteraard absoluut de strkste, is het toch opmerkelijk dat BMW het toch wat meer richting gematigde concurrenten als –toeval toeval- Honda en Suzuki zoekt. Zou er dan toch een kern van waarheid in zitten?

Superbikes in de Eifel

  • BMW is en blijft de Bom
  • Toch nog wat nukkig van tijd tot tijd, is er zoiets als 'teveel van het goede'?