Zoeken

Interview: Raymond Schouten

Pagina 5

12 oktober 2005
Inhoudsopgave
Interview: Raymond Schouten
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Over motoren

Over de motor van Molenaar Racing is Raymond niet ontevreden. Hij geeft aan dat Hans Spaan wat betreft het vermogen van de motor alles goed voor elkaar had. Het enige probleem was, zoals hij eerder aan gaf, het afstellen van de motor. De suggesties van Raymond werden genegeerd, wat zorgde voor de nodige irritatie en problemen. Wederom de ontevredenheid over de samenwerking met het team.

Hans had het topvermogen altijd super voor elkaar. Ik denk dat ik het topvermogen als een van de besten had, alleen onderuit was die iets minder. Motorisch had ik niet echt problemen, dat viel allemaal wel mee. Het probleem dit jaar was vooral de afstelling van het rijwielgedeelde en ook wat problemen met de versnellingsbak. Ook waren er nogal wat discussies over de banden, ik reed graag met zacht, daar had ik meer het fijne gevoel in, maar de rest wilde me op hard laten rijden omdat die stabieler was. Ik had daar alleen minder gevoel en minder grip mee. Rijwieltechnisch hadden we dus de meeste problemen, het motortje had hij gewoon goed voor elkaar en dat kan Hans ook gewoon. Daar valt niks over te zeggen. 

Een eerlijk verhaal, van Raymond Schouten. Dat siert de jonge coureur, hij uit kritiek op Hans Spaan, maar zoals het nu lijkt, enkel terechte kritiek. De Honda liep dus uitstekend, maar uiteindelijk verliest hij het van de top op een Honda. Het team van Clarence Seedorf rijdt ook op Honda, helaas met Spaanse coureurs. Het lijkt Raymond geweldig om in een dergelijk team terecht te komen.

Het zou een droom zijn voor dat team uit te komen. Ik denk dat het als niet-Spanjaard heel moeilijk zal zijn om in het team terecht te komen. Clarence Seedorf is natuurlijk een Nederlander, maar de rest van het team is allemaal Spaans. Ik denk dat het moeilijk is, maar een open sollicitatie kan natuurlijk altijd. Vorig jaar heb ik de manager van het team ook nog even gesproken, maar ik zat met een twee-jarig contract, Espargaro en Bautista waren al zo goed als rond, dus veel meer dan een gesprek was het niet. Het had me wel leuk geleken, maar aangezien ik geen denderende resultaten heb gereden en de beide jongens een goed seizoen rijden, zie ik het team nog niet echt bij mij aankloppen. 

De nummer twee in het kampioenschap, Thomas Lüthi, rijdt ook op een 125cc zware Honda. Wat denkt Raymond te kunnen met de groen/witte motor van de Zwitser?

Moeilijk te zeggen, maar ik denk dat het veel beter zou gaan dan nu. Ik denk dat ik dan in ieder geval in de punten zou kunnen rijden. Ik zou beter rijden dan ik tot nu toe gedaan heb. Het is een heel andere en snelle motor, maar ik moet er ook lekker mee kunnen rijden. Straks stap je op zo'n ding en denk je 'laat maar zitten'. Het zal vast beter zijn, want hij doet dingen met die motor wat ik met de mijne niet kon! Daar zullen echt wel wat foefjes in zitten wat ik niet mag weten. 

Het is te hopen dat Raymond volgend jaar de kans krijgt eens zo"n machine te proberen. Al is het alleen proberen, het zou een leuke kans zijn om zich te bewijzen!