Zoeken

Interview: Raymond Schouten

Pagina 2

12 oktober 2005
Inhoudsopgave
Interview: Raymond Schouten
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Over zijn toekomst

Het seizoen 2005 is voor Raymond Schouten voorbij. Na de Grand Prix van Brno nam hij afscheid van het wereldkampioenschap. De eerstvolgende keer dat hij het WK weer aan zich voorbij zag komen was thuis, op de bank. In Japan reed Takumi Takahashi op zijn vertrouwde Honda. Een apart gevoel voor Schouten, die bijna twee jaar lang in het WK uit kwam.

Aan de ene kant heb ik er vrede mee dat ik hier voor heb gekozen en ben ik er ook wel blij mee. Maar het is toch een apart gevoel. Normaal had je tussen die jongens gereden en nu zit je thuis op de bank, om vier uur 's ochtends. Dat is toch wel wennen. Ik heb er overigens geen spijt van. Het is niet dat ik denk "waar ben ik aan begonnen?". 

Het bankzitten bevalt de jonge Schouten niet, maar ook de vele fans hebben liever dat hij snel terugkeert op de TV. Toch is het voor Raymond een moeilijke periode. Eigenlijk wil hij voor december iets rond hebben, maar momenteel heerst de onzekerheid in huize Schouten. Hij hoopt volgend jaar weer op het hoogste niveau terug te kunnen keren, maar kan op dit moment nog niks zeggen. Hij geeft aan contacten te hebben in zowel het 125cc als het 250cc wereldkampioenschap, maar het is nog te vroeg in het seizoen om duidelijkheid te krijgen. Het WK is ook voor volgend jaar weer het doel, maar mocht dat niet lukken, dan zal Raymond ook kijken naar de mogelijkheid in de Supersport te rijden.

Als de Grand Prix" niks wordt, dan wordt het toch de Supersport. Ik heb geen zin om dan EK 125cc te gaan rijden. Dat is voor mijn gevoel een te grote stap terug. Uiteindelijk zal ik toch een keer in de Supersport terecht komen denk ik, dus ook daar kijk ik een beetje rond. Als ik door heb dat het niks wordt in de Grand Prix", dan moet ik snel iets in de Supersport vinden. 

Raymond beseft goed dat hij in de Supersport bij het begin moet beginnen. Voor hem zou een 600cc viertakt een compleet nieuwe ervaring zijn. Hij heeft in de winter wel eens een paar ronden op deze machines gereden, toch zal racen met die motoren een heel ander verhaal zijn. Mocht hij de overstap maken, dan wil hij in het Open Nederlands Kampioenschap eerst laten zien wat hij kan.

In de Supersport moet ik gewoon onderaan beginnen en eerst maar eens kijken hoe het gaat en of het bevalt natuurlijk. Dan zou het mooi zijn om een paar WK's mee te pikken. Voor het zo ver is moet ik eerst eens kijken of ik wel tijden neer kan zetten waarmee ik me kan kwalificeren. Ik wil in ieder geval niet alleen ONK rijden, dan wil ik er wel EK of IDM bij gaan doen. Het niveau in het Nederlands kampioenschap is wel hoog, maar het is puur de top vijf die écht hard gaat, met daarna een gat. Als je dan naar Duitsland kijkt, das wel iets anders.


Zoals hij al eerder aan gaf, gaat de absolute voorkeur van Schouten uit naar de tweetakt kampioenschappen. Toch stelt hij eisen aan een eventueel team voor volgend jaar. Het avontuur met Molenaar Racing heeft hem de ogen doen openen. Een avontuur als daar wil hij niet nog eens mee maken en zou ook funest zijn voor zijn carri ëre. Zijn absolute voorkeur blijft toch de 125cc.

Als ik in een redelijk team kan komen waar ik punten kan halen of misschien wel meer, wil ik graag in de 125cc blijven rijden. Zo niet, dan denk ik dat ik toch naar de 250cc ga kijken. Daar gaat het allemaal net wat harder en ik rij al zo lang in de 125cc. Ik ben pas twintig, maar ik rij inmiddels wel al ruim vijf jaar in de 125cc. Aan de ene kant ken ik de motoren daardoor van top tot teen, maar aan de andere kant lijkt het me leuk om eens wat anders te proberen. 

En hoewel velen jaloers zouden zijn op de WK-ervaringen van Raymond Schouten, blijft er ook voor hem veel om over te dromen. Dromen die bijna elke coureur in elk kampioenschap zal hebben. Dromen die ook moeten blijven bestaan wil je elke race scherp en gemotiveerd aan de start verschijnen.

Mijn droom is nog altijd wereldkampioen worden, in ieder geval er om strijden. Met de top mee kunnen doen en podiumkandidaat zijn. Uiteindelijk wat elke motorracer wil, uiteindelijk in de MotoGP terecht komen. Het lijkt me een unieke ervaring om daar eens op te mogen rijden. 

Eerst zal Raymond een plekje moeten vinden voor het seizoen 2006. Hij heeft in ieder geval nog een flink aantal jaren om zijn dromen te verwezenlijken.