Test: Suzuki B-King
Pagina 6
Concurrentie, of niet?
Met de lancering van de B-King is er een einde gekomen aan de jarenlange onzekerheid of de motor überhaubt in productie zou worden genomen. De fiets wist gedurende de testperiode een verpletterende indruk op ons te maken. Een indruk die ons deed denken aan Yamaha's V-Max twintig jaar geleden. Maar in tegenstelling tot die V-Max is de B-King een fiets die wél de hoek om is te krijgen, en hoe. Daarbij maakt de vermogensafgifte van de Suzuki gehakt van die V-Max, maar dat is ook niet vreemd. Er zitten per slot van rekening ettelijke decennia tussen beide modellen.
Met de lancering van de B-King heeft Suzuki een fiets op de markt gezet die momenteel op eenzame hoogte staat. Voor wat betreft concurrentie zal misschien de BMW K1200R, het powerhouse uit Beieren, nog wel het dichtst in de buurt komen. Ook deze 'naked' wordt voortbewogen door een viercilinder in lijn, ook deze fiets heeft een eigenzinnige uitstraling en ook hier is het blok redelijk aan het zicht ontnomen. Maar de BMW levert 'slechts' 163pk, en dat zijn er toch ruim 20 minder dan de B-King. Uit Japanse hoek is daar de Yamaha FZ1, meer naked dan de B-King en BMW en gezegend met een eveneens potent viercilinderblok dat 150pk levert. Prijstechnisch is de Yamaha een stuk aantrekkelijker, net als de tweede uit Japan, de Kawasaki Z1000. Wel minder krachtig want de naakte uit Kobe levert 'slechts' 125pk.
Let op; rijden met de B-King kan leiden tot permanente lichamelijke afwijkingen. Volgas er vandoor volstaat.
- Looks that kill
- Vermogen
- Souplesse
- Lichtvoetig sturen
- Geluid
- Geen ABS
- B-modus alleen inschakelbaar vanuit stilstand met niet draaiende motor
- Waar laat ik m'n tanktas?
Meer foto's van deze Suzuki zijn te vinden in onze wallpaper sectie.
En dan dit...
Het is vroeg als we voor het stoplicht achter een Citroën Jumpy staan. De bestuurder bedenkt zich en wil blijkbaar van rijbaan wisselen. Als hij zijn achteruitversnelling inschakelt en het witte licht gaat branden is de eerste gedachte: "Het zál toch niet!", maar het gebeurt en de Jumpy komt achteruit. Verbouwereerd, én omdat we graag het stuur van de B-King vasthouden, wordt de claxon niet gebruikt, maar worden de longen uit het lijf geschreeuwd. Het lijkt niet te helpen, de B-King wordt van voren opgetild en het spatbord begeeft het met een knal! "Niet vallen, niet vallen" denken we nog.
De bestuurder heeft het uiteindelijk in de gaten en rijdt weer naar voren waardoor de B-King weer met twee wielen op de grond komt. Woest zijn we maar we houden ons in, de bestuurder bekend schuld. Van de opgeroepen politie (motoragent) moeten we zelf de schadeformulieren invullen en als dat gedaan is rijden we ietwat ontdaan verder, de B-King heeft een geschonden aangezicht.
Gelukkig bleef de schade beperkt tot een spatbord en door toedoen van Suzuki Nederland, en een snelle Duitse koerier, kon twee dagen later de B-King weer stoer zijn.
Met dank aan:
Goedhart motoren voor het beschikbaar stellen van de Dynostar vermogensbank.