Zoeken

Test: Suzuki B-King

Pagina 4

1 oktober 2007

Van A naar B(eter?)

Suzuki_B-King_IMG_9769.jpgTijdens de periode dat wij over de B-King konden beschikken hadden we weer eens te maken met een 'Hollandse' zomer, mét hoosbuien dus. Na een fotoshoot reden we richting thuis en werden overvallen door Pluvius die zo'n hoosbui over ons en de B-King gooide. Ideale omstandigheid om de B-modus uit te proberen. In de B-modus is de motor begrensd op 120 Pk en dat is toch even een stuk lekkerder onder deze weersomstandigheden. Als niet veel later echt álle hemelsluizen opengaan besluiten we toch maar even te schuilen, een idee dat al snel navolging krijgt. 

Nadat de bui was overgetrokken vervolgen we onze weg, in de veronderstelling dat de B-modus was ingeschakeld. Mis! Bij het naderen van een rotonde leert een vluchtige blik op 't display ons dat de A-modus stond ingeschakeld, hetgeen klaarblijkelijk de default-setting is. (Bij op contact zetten staat de motor standaard in A-modus. Aanpassen naar B-modus kan  - zoals gezegd - alleen vanuit stilstand als de motor uit staat, voordat je gaat rijden dus.) Aangezien een gewaarschuwd mens nog steeds voor twee telt besluiten we met voorzichtigheid de rotonde te verlaten, hetgeen - dankzij de zijdezachte vermogensafgifte - zo soepel gaat dat in feite de B-modus overbodige luxe is. Natuurlijk, ga lomp op 't gas en je zult snel slachtoffer worden van de wetten die Newton voor ons heeft geformuleerd, maar dan weet je zelf ook dat je op 't randje aan het rijden bent. Een mooie optie maar met het motorkarakter van de B-King zul je die B-modus misschien niet eens zo vaak gebruiken. Begrijpelijk dan weer dat voor deze goedkopere versie is gekozen boven de uitvoerige, én dus duurdere, drie-standen uitvoering op de GSX-R1000.

suzuki_b-king-naakt.jpg

Be someone, B-King..but B-ware!

Suzuki_B-King_IMG_9805.jpgDe introductie van de B-King vond plaats op het circuit (Lausitzring) en daar werd geconstateerd dat door de vering wat harder te zetten er een wereld van verschil optrad, de B-King werd er een stuk rustiger van bij het omleggen, aanremmen en insturen. Op straat voldoet de standaard instelling prima en voor de toekomstige eigenaar die toch wil experimenteren is er heel wat te veranderen aan de multi instelbare voor- en achtervering. Die straat, dat is natuurlijk het terrein van de B-King, dé showbike van dit moment. Na het knallen even lekker flaneren over de boulevard, wel of niet langs de zee, de B-King bij een terrasje parkeren en de reacties afwachten..én reken maar dat je ze krijgt! Met de B-King trek je aandacht en dat is natuurlijk waar het aspirant kopers van deze Bink deels om te doen is.

De B-King laat zich niet in een hokje stoppen. Is het een naked, een powercruiser, een musclebike? Het maakt eigenlijk ook niet uit, de B-King is een motor die gezien mag en zál worden, heerlijk rijdt en ontzettend sleurt. Je aangenaam verrast met zijn soepele vermogensafgifte maar waarmee je tegelijk moet oppassen niet veel te hard te rijden vanwege zijn torenhoge vermogen en dito koppel. Er is momenteel een trend waarneembaar waarbij motorrijders een naked kopen omdat ze daardoor rustiger gaan rijden, het snelheidsbesef zou groter zijn dan op een hypersport. In dat geval, pas op! Met de B-King kun je patsen, je de koning te rijk voelen, het gaat wel al heel snel ongelooflijk hard. Dus wil je je rijbewijs behouden..B-King, but B-Aware!

Suzuki_B-King_IMG_9776.jpg