Test: Quantya Strada, elektrisch rondcrossen
Test: Quantya Strada, elektrisch rondcrossen
Inhoudsopgave |
---|
Test: Quantya Strada, elektrisch rondcrossen |
2: Zwitsers uurwerk |
3: LiPo |
4:E-mX |
5: Conclusie |
6: technische gegevens |
Ze komen...
Sinds de oliecrisis ergens in de jaren '80 van de vorige eeuw wordt koortsachtig gezocht naar alternatieven voor het zwarte goud. Een zoektocht die voldoende goede ideëen opleverde, die maar niet écht van de grond leken te komen. Tot vorig jaar de olieprijs bijna 150 Dollar per vat bedroeg en arternatieve brandstoffen ineens big business bleken te zijn. Niet vreemd dat bij merken als Honda, Yamaha en KTM momenteel hard wordt gewerkt aan elektrisch aangedreven motorfietsen.
Dat elektrisch aangedreven motorfietsen niet écht nieuw te noemen zijn, dat leert een middagje googlen. Voorbeelden te over van ‘hobbyisten’ die zelf een motor hebben gemaakt met een alternatief voor benzine, waarbij elektrisch aangedreven als meest voorkomend alternatief. Een alternatief dat steeds meer in opmars begint te komen, maar toch zijn het niet de grote namen maar juist nieuwe spelers op de markt die hier goed op inspelen. Zo had het Italiaanse Vectrix de eerste elektrisch aangedreven motorscooter en heeft het Zwitserse Quantya de primeur met 's werelds eerste elektrisch aangedreven motorfiets.
Om precies te zijn: de Quantya is een elektrisch aangedreven offroad die verkrijgbaar is in twee uitvoeringen: de Strada en de Track. En aangezien de Strada een typegoedkeuring heeft, mag je er gewoon mee op straat rijden. Op naar de Nederlandse Quantya importeur om dát eens aan den lijve te ervaren.