Test: Quantya Strada, elektrisch rondcrossen
5: Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Quantya Strada, elektrisch rondcrossen |
2: Zwitsers uurwerk |
3: LiPo |
4:E-mX |
5: Conclusie |
6: technische gegevens |
Conclusie
De Quantya is een volwaardige motorfiets, al moet je er wel rekening mee houden dat het vooral om een crossmotor gaat. Veel body heeft de Quantya dus niet en er is ook weinig poespas op de motor zelf te vinden. Met een gewicht van 95 kilogram en goede stuureigenschappen is de Strada goed te manoeuvreren, op bochtige wegen maar ook in de stad. De 17 paarden zijn op papier niet veel, maar het lage gewicht en karakteristieke eigenschappen van een elektromotor (met een constant koppel van 31 Nm) maken dat je gevoelshalve toch op een krachtige motorfiets zit. Al valt de topsnelheid van ongeveer 70 kilometer per uur dan wel een beetje tegen. De actieradius is daarbij ook aardig beperkt. Op de stuur- en rijeigenschappen is maar weinig aan op te merken, al zou de gasdosering (nog) beter kunnen. De Strada is vooral interessant om te gebruiken in de stad of als je niet ver van je werk woont.
De aanschafprijs van de Quantya is fors te noemen. Voltanken is daarentegen wel weer interessant. Ook de kostenbesparing op onderhoud en zaken als wegenbelasting en BPM zijn in het voordeel van de Quantya. Toch blijft het de vraag of op dit moment de Quantya al interessant genoeg is – op financieel vlak en gebruiksmogelijkheden - om over te stappen naar een groene motor. De ontwikkeling van accu’s gaat snel en in de toekomst zullen accu’s alleen maar beter – grote actieradius, meer vermogen - en goedkoper worden. De Quantya laat wel zien dat de ‘groene’ motoren een toekomst hebben en ook nu al interessant zijn.
Zeker op het gebied van motorcross zal de Quantya - met de Track - een toekomst kunnen hebben. Geluidsoverlast en belasting voor het milieu zijn met dit soort motoren verleden tijd, waarmee de ‘geiten-wollen-sokken’ types de wind uit de zeilen wordt gehaald. E-mX moet niet alleen de jeugd weer achter de pc vandaan krijgen, maar net als BMX uitgroeien tot een populaire sport. En als bedrijfsuitje een dagje E-Mx-en klinkt ons in ieder geval goed in de oren.
- Acceleratie, handelbaar, stuureigenschappen en ‘groen’
- Actieradius, topsnelheid, gasdosering en prijs