Test: Quantya Strada, elektrisch rondcrossen
4:E-mX
Inhoudsopgave |
---|
Test: Quantya Strada, elektrisch rondcrossen |
2: Zwitsers uurwerk |
3: LiPo |
4:E-mX |
5: Conclusie |
6: technische gegevens |
E-mX
Zoals gezegd heeft de Quantya geen koppeling en versnellingen. En dat blijft zeker in het begin wennen. Helemaal wennen is dat de koppelingshendel, net als bij een motorscooter, is vervangen door de achterrem. Met je voeten hoef je dus helemaal niks meer te doen. Mocht je toch liever een voetrem hebben, bij VHM kunnen ze die voor je monteren. Eigenlijk wordt het rijden in dat opzicht een beetje saai. Je draait aan het gas, voor je er erg in hebt zit je al op de top en je hoeft verder niks te doen. Tenzij er natuurlijk een bocht aan komt of dat je moet remmen. Beide is absoluut geen straf op de Quantya. Met het lage gewicht zijn er geen wonderremmen nodig en voldoen de enkele schijf van 260mm aan de voorkant en de schijf van 200mm aan de achterkant meer dan voldoende. Ook het sturen gaat van een leien dakje. Crossmotoren zijn nu eenmaal gemaakt om te sturen en de Quantya is daar geen uitzondering op, al rijden we nu niet in het terrein maar gewoon op de openbare weg. In Boekel zelf laat de Quantya zien dat ze in de ‘stad’ ook erg gemakkelijk uit de voeten komt.
E-mX
Quantya wil naast een elektrische crossmotor ook een ‘nieuwe’ sport introduceren: E-mX. We kennen allemaal wel het Bmx-en en als het aan Quantya (en VHM) ligt, is daar nu het E-mX bijgekomen. Eigenlijk is het gewoon (betaalbaar) motorcrossen, maar dan zonder geluidsoverlast en schadelijke uitstootgassen, waardoor de E-mX banen ook bijvoorbeeld gewoon in woonwijken zouden kunnen worden aangelegd. Een hele competitie zou kunnen worden opgestart en naast volwassen richt het E-mX zich tevens op de jeugd. Ze achter de pc’s vandaan krijgen en in de buitenlucht laten spelen en de kick van het motorcrossen ervaren. Zo zou ook weer de interesse in de techniek tot leven komen. Misschien worden bedrijfsuitjes ook weer leuk, want met de verhuur van de motorfietsen wil VHM ook in deze tak van sport inspringen. En laten we eerlijk zijn, een dagje E-mX-motorcrossen klinkt ons veel beter in de oren dan gaan bowlen of forelvissen met je collega’s. Wat ons betreft: laat het E-mX maar komen. Meer informatie over E-mX – en waar tevens gevraagd wordt aan betrokken instanties en andere geïnteresseerde om samen met VHM deze nieuwe sport daadwerkelijk te realiseren - is te vinden op een speciale website www.e-mx.nl
Wat vooral tijdens het sturen – maar ook bij het afremmen - merkbaar is, is dat het lastig is om de juiste stand van de gashendel te vinden is. Draai het gas dicht en de motor remt af, zoals normaal natuurlijk. Wil je dan weer gasgeven dan moet je soms een behoorlijk stuk draaien voordat de motor weer oppakt. Het is behoorlijk zoeken naar het juiste toerental en best wel irritant zolang je er nog niet aan gewend bent. Oké, het went maar ideaal is anders. Een andere manier van gas dichtdraaien is bijna wenselijk. Niet helemaal dichtdraaien, maar net zover terugdraaien dat je denkt dat het genoeg is. Na onze proefrit blijkt dat het nog erger kan. Bij VHM hadden ze dit ook al ondervonden en zelf dus een andere ‘gashendel’ ontwikkeld en gemonteerd. Ook in Zwitserland zullen ze nu de nieuwe gashendel gebruiken. Toch wel handig als je als importeur een ontwikkelachtergrond hebt. Zien we bij sommige elektrische voertuigen de techniek van het ‘opladen’ van de accu als je op de motor afremt, de Quantya heeft dit niet.
Wij reden op de Strada, toch ligt de nadruk bij de Quantya momenteel nog op het crossen of enduro rijden. De oorsprong en het ‘type’ motor ligt natuurlijk bij offroad, al kan je met de Strada dus wel heel goed in de stad of buiten de bebouwde kom rijden. De Track is zoals gezegd zo goed als identiek aan de Strada, behalve dat je er niet mee op de openbare weg mag. Een klein stukje hebben wij op de Track gereden. Vooral het fellere optrekken was gelijk merkbaar. Iets wat bij de doelstelling van de Track van belang is, namelijk het korte en explosieve gebruik in het terrein en dan met name op ‘lichte’ crossterreinen of speciaal aangelegde banen voor de Quantya. ‘Normale’ crossterreinen zijn namelijk veelal te zwaar en te lang voor de lichte Quantya en – niet geheel onbelangrijk - ontbreekt het vaak aan oplaadpunten.
Die oplaadpunten zijn niet alleen de beperkende factor als je wilt gaan crossen. De Quantya heeft maar een beperkende actieradius. Afhankelijk van het gebruik kan je een half uur tot 2 uur rijden, wat overeenkomt met een afstand van 20 tot zo’n 55 kilometer. Hoe ‘agressiever’ (en vaker) je gas geeft, des te sneller zal de accu leeg raken. Ook bij een hogere topsnelheid gaat het 'verbruik' omhoog. Samen met de beperkte topsnelheid wordt de Strada al snel een stadsmotorfiets of alleen te gebruiken als je niet te ver van je werk af woont. Zelf woon ik iets meer dan 20 kilometer van het werk vandaan, waarbij alle wegtypen voorkomen: stad, buiten bebouwde kom en snelweg. Nu zal met de drukte (lees files) de Quantya met 70km/u nog snel genoeg zijn, maar de afstand begint dan toch al krap te worden. Onderweg kan je niet even snel bijtanken. Dat zal inhouden dat in mijn geval ik 2 keer per dag moet opladen en dus zowel thuis als op het werk een oplader (en stroomaansluiting) moet hebben.
Het is dan maar de vraag of momenteel de Quantya in deze situatie een interessant alternatief als woonwerk vervoer is. Je tankt weliswaar voor zo’n ongeveer 60 cent vol, maar de accu wordt ook in 2 jaar al gauw 1000 keer opgeladen en na dan neemt – zoals we eerder hebben kunnen lezen – de capaciteit van de accu volgens Quantya af. En aangezien de accu één van de duurste onderdelen is, zal het een hele berekening worden of je met de Strada als alternatief goedkoper uit bent. De aanschafprijs liegt er namelijk niet om met € 9.600 inclusief BTW. Je betaalt weliswaar geen BPM en wegenbelasting, maar het blijft een behoorlijke investering. Qua onderhoud ben je tevens goedkoper uit, aangezien je minder hoeft te vervangen, zoals bijvoorbeeld olie, bougies en andere slijtage gevoelige motoronderdelen. Op de site van Quantya hebben ze de kosten van de elektrische motorfiets tegen een 250cc viertakt crossmotor vergeleken. Het gaat dan wel om een puur crossmotor gebruik (en bijbehorend onderhoud) maar een verschil van € 354 voor de Quantya tegen € 2713 voor de crossmotor bij 100 uur gebruik is behoorlijk te noemen. Dat wordt nog behoorlijk rekenen of financieel gezien de Quantya ook aantrekkelijk is.