Zoeken

Test: Triumph Speed Triple 1200 RS

Streetfighter

27 mei 2025

De Triumph Speed Triple, geïntroduceerd in 1994, was één van de eerste productie motoren die voldeed aan het streetfighter imago. De term streetfighter was tot dan vooral gebruikt voor sportmotoren zonder kuipwerk (die waren in de meeste gevallen na een schuivertje namelijk al gesneuveld) waarbij de motor werd voorzien van een breed en rechtopstaand stuur. "En nou die bendjes, de licht in..."Tegenwoordig wordt deze klasse het sportieve Naked segment genoemd en het zal je niet verbazen dat dit de meest populaire klasse is voor straatmotoren. 

De Speed Triple speelt daarin al drie decennia een belangrijke toonaangevende rol, maar heeft zeker ook een interessante evolutie doorgemaakt. Daar waar de eerste modellen nog waren voorzien van enkelvoudige ronde koplamp werden enkele jaren later de kenmerkende dubbele ronde koplampen toegepast. Ook waren de eerste modellen met een 108 pk sterke vloeistofgekoelde 885cc driecilinder lijnmotor nog uitgevoerd met carburateurs en een conventionele tweezijdige achterbrug, maar naarmate de jaren verstreken, kreeg de motor brandstofinjectie, namen de cilinderinhoud en het vermogen toe, werd de swingarm enkelzijdig, werd het stalen frame vervangen voor aluminium en werden er zelfs clipons toegepast in plaats van het hoge rechte stuur. Ook de modelnaam van de Speed Triple evolueerde, van de T309 naar de T509, 955i, 1050 en 1200 RS.

De Speed Triple 1200 RS werd in 2021 geïntroduceerd als opvolger van de 1050 en met serieuze concurrentie in het sportieve Naked bike segment, dat aan de bovenkant tot Hypernaked segment-in-een-segment was geëvolueerd. Om daar aansluiting bij te krijgen had Triumph alles op alles gezet en de Speed Triple 1200 RS te creëren. De cilinderinhoud van de drie-in-lijn groeide van 1.050 cc naar 1.160 cc, het motorvermogen steeg van 150 naar 180 pk, waarbij de weegschaal maar liefst 14 kilo minder rijklaargewicht vertoonde. Neem van mij aan, twee wielen op het asfalt is echt veel moeilijker De 1200 RS kreeg zelfs een state-of-the-art elektronicapakket en was uitgerust met hoogwaardige Öhlins-vering en Brembo Stylema-remklauwen.

Dat brengt ons bij het hier en nu, de 2025 versie. De naam mag dan nog dezelfde zijn, maar vier jaar na zijn debuut is de Speed Triple 1200 RS nog maar eens grondig verbeterd met als resultaat de krachtigste, met het meeste koppel en de snelst accelererende Speed Triple, sterker nog de krachtigste Triumph productie motor ooit! Het vernieuwde 1.160 cc-driecilinder motorblok braakt bij 10.750 tpm maar liefst 183 pk uit en levert een indrukwekkende 128 Nm trekkracht bij 8.750 tpm. Met een rijklaar gewicht van 199 kilo (da’s inclusief een volle tank van 15.5 liter benzine) staat dit dus garant voor een beestachtige acceleratie en prestaties. Het elektronicapakket omvat nu Öhlins SmartEC3 semi-actieve vering, een geavanceerd veringsysteem dat alleen maar beschikbaar is op enkele high-end sportmotoren als de DucatiGaat als de gesmeerde bliksem, zeggen ze dan wel eens Panigale en Streetfighter V4s en de Honda Fireblade SP, motoren die allemaal veel meer kosten dan de 22.695 euro adviesprijs van deze Triumph.

Zoals we van Triumph gewend zijn is ook deze 1200 RS weer tot in de puntjes afgewerkt met prachtig lakwerk met stickers onder de blanke laklaag, een duozit cover in dezelfde kleur, kwaliteitsvolle en verlichte bedieningsknoppen compleet met een klein joystickje om door het overzichtelijke en makkelijk te bedienen menu op het TFT scherm te scrollen, noodrem verlichting etc. En wat te denken van de standaard uitrusting, ride-by-wire met een up en down quickshifter, cruisecontrole, handmatig instelbare Marzocchi stuurdemper, instelbare Brembo MCS-rempomp waarvan niet enkel de remhendel afstand maar ook de remdruk 18/19/20mm kan worden ingesteld om de Brembo Stylema’s te laten bijten in de 320mm zwevende remschijven, De vorige waren we al van onder de indruk, maar dit is helemaal dolle pretwelke zijn geplaatst in nieuw vormgegeven (450gr. lichtere) wielen voorzien van Pirelli Diablo Supercorsa SP V3-banden.

Ook het door IMU ondersteunde elektronica pakket is erg uitgebreid en je kunt makkelijk switchen tussen de 5 rijder modi Rain, Road, Sport, Track en Rider waar de volgende rijhulpsystemen voor je zijn ingesteld die ook nog eenvoudig naar persoonlijke voorkeur kunnen worden aangepast: instelbare hoeveelheid motorrem, de Brake Slide Assist (in trackmode), hellingshoekgevoelige tractiecontrole én ABS en een in 4 standen instelbare wheelie controle. De zithouding van de 2025-versie is ietsje meer rechtop dan de vorige versie dankzij een 7mm hoger gepositioneerd stuur dat ook nog eens 2cm breder is.