Zoeken

Test: Triumph Speed Triple 1200 RS

SmartEC3

27 mei 2025

De aller belangrijkste vernieuwing van deze Speed Triple is het Öhlins SmartEC3-systeem. Deze veringscontrole-unit combineert een NIX 30 EC upside-down voorvork met een TTX 36 EC schokdemper daarbij gebruik makend van wat Öhlins een Objective Based Tuning Interface (OBTi) noemt. Deze interface monitort en past continu de dempingseigenschappen aan in verschillende "Kende gij ok wheelie doen", vragen ze danrijomstandigheden dankzij de input van de 6-assige IMU én andere sensoren waarbij zeven verschillende dempingsparameters onafhankelijk van elkaar worden ingesteld: stijfheid voor, stijfheid achter, remondersteuning, acceleratieondersteuning, initiële acceleratieondersteuning, bochtenondersteuning en cruiseondersteuning. 

Maar voor je door de bomen het bos niet meer ziet heeft Triumph voor het gebruikersgemak zelf al 3 rijmodi voor je ingesteld, Normaal, Comfort en Dynamisch met een daarbij behorend veringspatroon. Indien gewenst kun je in elk van deze standen zelf nog eenvoudig via het TFT display aanpassingen doorvoeren aan de 7 dempingsparameters door vanuit de neutrale stand richting – of + 5 te selecteren. En zelfs aan de echte vering purist is gedacht, want die kan ook volledig zelf de demping instellen aan zowel voor- Wel bescheiden houden, voordat ik weer de zwarte vlag krijgals achterzijde met telkens 23 clicks voor zowel ingaande als uitgaande demping. Geen schroevendraaier meer nodig dus en uiteraard kun je deze instellingen vervolgens ook opslaan in drie ‘Fixed’-standen.

Het SmartEC3-systeem biedt een veel breder instelbereik dan handmatig instelbare vering, dit omdat het de demping bijvoorbeeld kan maximaliseren bij hard remmen, maar vervolgens de instellingen ook weer kan versoepelen naar een ander niveau voor bijvoorbeeld het onder hellingshoek een bocht uit accelereren, en dat alles in een oogwenk. Veranderingen in de demping gaan zo snel omdat het Öhlins-systeem gebruik maakt van regelventielen, die tot zeven keer sneller werken dan conventionele naaldventielen. Om Stuart Wood, hoofdingenieur van Triumph te citeren: "Öhlins staat eigenlijk synoniem aan top prestaties in de racerij, maar door toepassing van dit geavanceerde en revolutionaire systeem kunnen we niet enkel de beste prestaties op circuit bieden, maar ook een enorme mate van veiligheid en comfort instellen.
Je moet goed kijken om de verschillen te spotten, maar ze zijn er wel degelijk

Gebruikersgemak van de bovenste plank bij het TFT-display

Remmen zijn echt waanzinnig

Hét grote verschil bij het 2025 model: de SmartEC3 semi-actieve elektronische vering

Zo gaaf...

Blijft gaaf, die enkelzijdige achterwielophanging. Wel een joekel van een einddemper. Quickshift is perfect, blok loopt trouwens waanzinnig mooi (en klinkt ook zo)
Het systeem bepaalt namelijk precies welke veringaanpassingen je op elk moment nodig hebt. Het herkent wanneer je remt voor een bocht, een bocht uit accelereert, met welke hellingshoek etc. en geeft je hiervoor de juiste dempinginstelling. Je kunt zelfs je eigen gewicht instellen, en het systeem past de vering daarop aan."

Over het aanpassen van de objectieve parameters zei Wood: "De rijder kan in het systeem ingeven wat hij graag wil, en het systeem beslist vervolgens wat er in elke situatie moet gebeuren. Je hoeft niet te denken: 'Ik heb twee klikken rebound en drie klikken compressie nodig.' Als je bijvoorbeeld graag hebt dat je motor minder diep ‘duikt’ tijdens het remmen, kun je de remondersteuning verhogen. En hoe harder je rijdt, hoe meer ondersteuning je krijgt. Je kunt elke parameter afzonderlijk aanpassen of gewoon onze voorinstellingen gebruiken. 

Het is ook met deze voorinstellingen dat ik zelf op pad ben gegaan met deze ’25 Triumph Speed Triple 1200 RS en na het instellen van mijn rijdersgewicht op 80 kg heb ik de motor op straat in zowel Comfort als Normale setting gereden om vervolgens op circuit de Dynamische modus te selecteren, en ik moet eerlijk toegeven dat ik geen enkele behoefte heb gehad om deze voorinstellingen zelf nog aan te passen of verder te finetunen. Daar waar de veringinstellingen van de manueel instelbare Öhlins vering van de vorige 1200 RS editie vooral bij straatgebruik te hard bleek te zijn (ondanks dat de demping op de zachtste stand werd ingesteld) blijkt de werking van de nieuwe elektronische SmartEC3 een schot in de roos. 

Zoals verwacht voelde Normaal bij straatgebruik in de meeste situaties ietsje steviger aan dan de Comfort stand, maar beide leverden naast een zeer goede wegligging ook een prima rijcomfort op sommige zelfs zeer slechte wegen, wat een verbetering! En op circuit selecteerde ik de dynamische setting en ook daar deed het rijwielgedeelte het voortreffelijk met een uitstekende feedback zodat je voelt wat er onder je gebeurt en een zeer goede chassisstabiliteit, kortom de Hoeveel hellingshoek was het ook al weer? Öhlins SmartEC3 tilt de rijervaring naar een compleet nieuw niveau. Nu weet ik maar al te goed dat vering een motor kan maken of breken, maar dat het verschil zó groot zou zijn had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Nu begrijp ik waarom tijdens die online presentatie zoveel aandacht aan die SmartEC3 werd besteed. 

De waanzinnige feedback van de SmartEC3 maakt dat het circuit van Mettet op een brute Streetfighter-manier kan worden afgeragd en dan met name de übercoole Corkscrew chicane. Met een of twee wielen in de lucht, bij het insturen of uitkomen, het maakt de Speed Triple 1200 RS allemaal niets uit. Gaf de vorige me al een enorme grijns op mijn gezicht, nu gaat die helemaal van oor tot oor. Naast dat de betere vering me veel meer vertrouwen geeft, gaat het sturen ook nog eens gemakkelijker. Onder acceleratie kan het vermogen veel beter worden benut, terwijl bij het aanremmen de motor nu stabieler blijft.