Zoeken

Test: Harley-Davidson Pan America 1250 ST

Conclusie

6 mei 2025

Zeg wat je wilt over Harley-Davidson, maar je moet het ze wel nageven dat ze met de Pan America 1250 niet alleen hebben laten zien van de traditionele paden af te durven wijken, maar dat ook nog eens op een zeer succesvolle én onderscheidende manier te kunnen doen. Wanneer je vanuit het niets Had ik al gezegd dat ik hier best wel mee naar de Dolomieten wil gaan? Duitsland of Oostenrijk is ook prima hoor, of de Ardennen...in een compleet nieuw segment een motor op de markt brengt die zich met de besten kan meten, en dat ook nog eens doet met een “love it or hate it” design, dan kun je niet anders dan daar enorm veel respect voor opbrengen. Wat je mening over die fiets ook is. 

Bovenstaand schreven we vier jaar geleden over de Pan America 1250 Special en datzelfde geldt nu ook voor de nieuwe Pan America 1250 ST, die de verkoop van de Pan wel eens een nieuwe boost zou kunnen geven. De Pan America 1250 ST doet op straat qua sturen zeker niet onder voor z’n meer offroad-georiënteerde broertjes en heeft nagenoeg dezelfde uitgebreide elektronica als de Pan America 1250 Special, maar is dankzij het lagere eendelige zadel in combinatie met de kortere veerwegen zelfs zonder adaptieve rijhoogte-instelling een stuk toegankelijker, net als z’n prijskaartje dat met € 23.595 bijna duizend euro onder de prijs van de 1250 Special ligt. 

 

Goede stuureigenschappen, heerlijke zit, voetjes aan de vloer zonder AHR, heerlijke V-twin

Quickshifter had nukken, achterop zitten is geen pretje