Test: Ducati Multistrada V2 S
Conclusie
Toen Ducati de nieuwe V2 presenteerde hebben we ze vervloekt, hoe ze het lef hadden gehad om het technische pareltje desmodromische klepaandrijving in te ruilen voor 13-in-een-dozijn klepveren, maar na 600 kilometer met de nieuwe Multistrada V2 S moeten we toegeven dat Ducati het bij het rechte eind heeft gehad. Of eigenlijk na 5 kilometer al, de overige 595 kilometer zijn alleen maar een bevestiging vanIk weet nog een leuk klinkerweggetje. Om z'n toercapaciteiten te benadrukken. Idee? dat eerste gevoel geweest. 595 kilometer puur plezier, het is dat het ons de tijd ontbrak anders waren er dat met hetzelfde gemak 595 kilometer per dag geweest.
De nieuwe Multistrada V2 is in alle opzichten een bijzonder goed geslaagd project. De nieuwe V2 is weliswaar de soepelste Ducati V-twin ooit, maar heeft onderin net genoeg eigenzinnigheid om als karaktervol te worden bestempeld en is in onze ogen allesbehalve saai. Ducati’s nieuwe ‘kleintje’ Allroad gaat dus als een speer, is gezegend met een heerlijke gasrespons, heeft nu voor het eerst zeer intuïtieve knoppen op het stuur en een zeer overzichtelijk TFT-kleurendisplay, stuurt als een malle en beschikt over zeer goede remmen, waardoor er met de beste wil van de wereld niets op aan te merken is.
Helemaal niets? Vooruit, naast het genoemde verbruik (we weten het, het is muggenziften) is met een prijskaartje van € 21.890 (€ 19.190 BE) de nieuwe Multistrada V2 S (€ 18.690 / € 16.490 BE voor de standaard MTS V2) allesbehalve het koopje van de maand. Voor een Tiger Sport 800 (die als directe concurrent van de standaard MTS V2 kan worden gezien) ben je veel minder kwijt. Hoewel Ronald van Vliet daar heel anders over denkt. “Ik vergelijk de prijzen niet met andere merken, maar kijk alleen naar het Ducati-pallet en dan vind ik ‘m juist heel erg goed geprijsd.” En misschien heeft ‘ie wel gelijk, ten opzichte van de Multistrada V4 S, waarvan het prijskaartje bijna de 30.000 euro aantikt (vanaf hè), is het inderdaad het koopje van de maand. En is het dus niet vreemd dat de eerste productieserie al bijna volledig is uitverkocht.
stuurt als een malle, heerlijk licht, fijn blok, quickshifter is super, we kunnen nog wel even doorgaan... eindelijk ergonomisch doordachte schakelaars, fijne zit, goede remmen, mooi design
Als we gaan muggenziften: het verbruik. Dat en z'n prijskaartje, maar dan hebben we 't wel gehad. Oh nee, de spiegels niet vergeten, die trillen als een jekko