Zoeken

Test: Kawasaki Versys-X 300 Adventure

Stadsfiets voor wereldreizigers

16 oktober 2019
Hoewel Kawasaki de Versys-X 300 zelf omschrijft als jongste telg van het “Elke weg, elk moment” Versys concept, wordt ‘ie door het grote publiek meer als een kek stadsfietsje gezien. Als ik na vier dagen en bijna tweeduizend kilometer landwegen en geitenpaden vanuit Lloret de Mar mijn oprit oprijd ben ik helemaal overtuigd: dit is misschien wel de beste fiets die Kawasaki ooit op de markt heeft gezet.

Wij houden d’r wel van bij Motorfreaks, om extreme dingen te doen. Een K 1600 GTL op een kletsnat circuit van Oschersleben vergelijken met een Panigale R, een circuittest met een S 1000 XR en 1290 Super Duke GT, met een R NineT Urban G/S naar Zweden of in hartje winter met een H2 SX van de Algarve naar Nederland rijden, om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Maar toen ik het idee opperde om met een Versys-X 300 een trip van Spanje naar Nederland te willen doen werd ik op de redactie (en niet alleen op de redactie trouwens) voor gek verklaard. Zeker toen ik zei dat ook nog eens helemaal binnendoor te willen doen, zonder dus ook maar één meter snelweg te rijden. Nu hadden we vijf jaar geleden al eens een trip van (Zwoele Jambers stem) "Doordeweeks brengt de Versys-X 300 zijn baasje elke dag braaf naar kantoor...Girona terug naar huis gedaan met 4 sportieve Nakeds en dat was – net als Vincents trip met de SX – gezien de tijd van het jaar behoorlijk afzien geweest, maar het grote verschil tussen al die andere trips en deze was dat ik het nu met slechts 40 pk zou moeten doen, ongeveer een kwart (of nog minder) van wat die andere fietsen leverden. Daar stond wel tegenover dat "ijzig koud" me ditmaal bespaard zou blijven. Tenminste, dat had ik mezelf wijsgemaakt.

Het idee voor deze test ontstond toen we een tijdje geleden bij Kawasaki in Hoofddorp oog in oog stonden met een hele rits Versys-X 300’s in Adventure trim. Nu waren tijdens de introductie van de X op Corsica met niemand minder dan Bruno Langlois (inderdaad, de in Corsica geboren en getogen winnaar van de 2016 Pikes Peak met een Z1000) als voorrijder al enorm gecharmeerd geraakt van Kawa’s kleintje Allroad voor het A2 rijbewijs, die destijds voor een kleine fiets verrassend volwassen had aangevoeld. Alleen dat design, had dat echt niet anders gekund? Maar in het weekend..."Een enkele blik op de 2019 versie zegt me genoeg, zó had Kawasaki ‘m twee jaar geleden op de markt moeten zetten in plaats van die lelijke combinatie Limegreen en grijs. Onvoorstelbaar hoeveel invloed kleuren op het design kunnen hebben. Daar moesten we maar eens wat mee doen, want naast dat we al wisten ’ie verdomd volwassen rijdt zag ‘ie er nu ook nog eens echt begeerlijk uit. 

Desgevraagd legt Kawasaki’s PR man aan ons uit dat de rits X’en is klaargemaakt voor een dealerevent in Spanje, wat ons op een idee brengt: “zeg, als we nou eens zelf naar Spanje vliegen om daar een écht avontuurlijke trip te doen. De Pyreneeën in, beetje geitenpaden rijden en als ’t effe kan onverhard, beetje dat idee.” Om dat meteen te corrigeren: “Wacht, we hebben nog een veel beter idee. We rijden ermee naar huis.”

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Joan Carlos Orengo, Pien Meppelink