Zoeken

Test: Ducati Multistrada 1200 S versus KTM 1290 Super Adventure

KTM 1290 Super Adventure

13 januari 2016
Inhoudsopgave
Test: Ducati Multistrada 1200 S versus KTM 1290 Super Adventure
Vijflandenrondje
Ducati's wederopstanding
Beteugelde agressie
Donker en op het nat
KTM 1290 Super Adventure
Ducati Multistrada 1200S
Conclusie
Technische gegevens

Adventure Sports

Motor (winnaar: KTM)

Het soepele en beresterke LC8-blok laat weinig te wensen over. In elke versnelling heb je bij alle toerentallen een stevige bult koppel tot je beschikking. Onderin wat bokkig, maar dat hoort bij een dikke twin (denk je, tot je de Ducati ontdekt...). Soepel schakelende bak en goede spatiëring van versnellingen.

Rijwielgedeelte (winnaar: KTM)

Voelt een tikje traag aan bij het insturen (19 inch voorwiel) en heeft echt een zetje nodig. Eenmaal op de gekozen lijn voelt de motor stabiel aan en geeft heldere terugkoppeling. Ook op hoge snelheid een strakke wegligging. De vering complementeert het frame tot een uitgebalanceerd geheel.

Ergonomie (winnaar: KTM)

Ontspannen zitpositie, handvat- en zadelverwarming, behoorlijk comfortabel zadel: je houdt het lang uit op de KTM. Alleen de kuipruit verpest het feestje boven de 160 km/uur door te gaan trillen. Voor langere mensen ook turbulentie bij lagere snelheden.

Bediening van alle functies gaat prima, met uitzondering van de cruise control. Die is wat lastig te bedienen tijdens het rijden.

Design en afwerking (winnaar: Ducati)

Over het algemeen goede afwerking, maar met lelijke missers op detailniveau. Design is krachtig en functioneel: de brede voorkant biedt goede windbescherming voor benen en bovenlijf.

Veiligheid en elektronica (geen winnaar)

De elektronica werkt feilloos op de KTM. De ABS- en tractie controle instellingen in de verschillende rijmodi vormen geen beperking voor het rijplezier, maar vullen het aan. Het dashboard is overzichtelijk (hoewel al een tikje gedateerd).

Adventure Sports

Adventure Sports Adventure Sports
Ter hoogte van de koplamp is de bovenkuip smal uitgevoerd. Het display is overzichtelijk en voor het eerst is ook de afwijking van de kilometerteller miniem. 
Adventure Sports Adventure Sports
De remmen ogen eenvoudig, maar zijn het zeker niet. Het blok is beduidend soepeler dan de 1190 Adventure
Adventure Sports Adventure Sports
Ideaal in het donker, de hellingshoek verichting. De verstraler is accessoire. Stevige  handgrepen en van de uitlaat heb je als duo geen enkele last.