Zoeken

Test: Ducati Multistrada 1200 S versus KTM 1290 Super Adventure

Ducati Multistrada 1200S

13 januari 2016
Inhoudsopgave
Test: Ducati Multistrada 1200 S versus KTM 1290 Super Adventure
Vijflandenrondje
Ducati's wederopstanding
Beteugelde agressie
Donker en op het nat
KTM 1290 Super Adventure
Ducati Multistrada 1200S
Conclusie
Technische gegevens

Adventure Sports

Motor (winnaar: KTM)

Met gemak de soepelste grote twin ooit, met dank aan de nieuwe variabele kleptiming. Vanaf zo'n 2.500 toeren al trekt het blok zonder rukken aan de ketting. Vanaf 6.000 toeren komt de geweldsexplosie. Maar er is wat te vertellen over de vermogensafgifte, die echt wezenlijk anders is dan die van alle vorige Ducati's... Méér tour, minder sport. De bak schakelt goed, maar heeft wel af en toe een valse neutraal. De gearing is in essentie goed, maar werkt op een of andere manier niet lekker samen met hoe het blok zijn vermogen afgeeft.

Rijwielgedeelte (winnaar: KTM)

Ook het rijwielgedeelte is anders dan voorheen. En niet geheel in positieve zin: vooral op hoge snelheid heeft de Multistrada aan stabiliteit ingeboet. Ook de vering is meer toegesneden op toeristisch rijden dan op sportief sturen.

Ergonomie (winnaar: KTM)

Het zadel is lager dan voorheen, maar de voetsteunen niet. Dit resulteert in een sportievere, kleinere kniehoek. Het zadel laat maar één zitpositie toe en is niet de comfortabelste. Het windscherm is goed (maar mag voor langere mensen wat hoger) en blijft ook op hoge snelheid strak. De bediening van alle geavanceerde functies werkt uitstekend (na enige oefening).

Design en afwerking (winnaar: Ducati)

Over design hoeven we ze niets te leren in Bologna. Alles ziet er piekfijn en doordacht uit. Elegante lijnen en mooie details wisselen elkaar af.

Veiligheid en elektronica (geen winnaar)

Deze Ducati is zo ramvol gehangen met elektronica, dat is vragen om problemen. En ja... (lees verder in het testverslag). De diverse elektronische rijhulpjes (tractiecontrole, wheelie controle, ABS) werken over het algemeen wel goed, maar wheelie controle is echt overbodig. 

Adventure Sports

Adventure Sports Adventure Sports
De neus is een stuk groter geworden. Het display laat niets meer te wensen over, alleen jammer dat de tankmeter ontzettend pessimistisch is.
Adventure Sports Adventure Sports
Dezelfde remmen als de Panigale, maar toch voelt het anders. Soepeler, net als het blok.
Adventure Sports Adventure Sports
Stevige handgrepen voor de duo-passagier. Kromme schakelpoken behoort tot de verleden tijd.