Zoeken

Test: Ducati Multistrada 1200 S versus KTM 1290 Super Adventure

Conclusie

13 januari 2016
Inhoudsopgave
Test: Ducati Multistrada 1200 S versus KTM 1290 Super Adventure
Vijflandenrondje
Ducati's wederopstanding
Beteugelde agressie
Donker en op het nat
KTM 1290 Super Adventure
Ducati Multistrada 1200S
Conclusie
Technische gegevens

Adventure Sports

Dat we, ondanks een lekke band en bijna vier uur oponthoud, de test na 1500 kilometer tot een goed eind hebben gebracht is al een prestatie op zich, maar het heeft me ook een goed beeld gegeven van beide motoren. Het zijn beide capabele langeafstand-reizigers, maar ze hebben beide ook hun (kleine en grotere) tekortkomingen. Qua afwerking, design, elektronische vernuftigheden en configureerbaarheid heeft de DAdventure SportsHet verschil met de oude had haast niet groter kunnen zijn. Maar deze gaat wél als warme broodjes...ucati het wat mij betreft het beste voor elkaar. Wat betreft het motorblok, rijwielgedeelte en comfort wint de KTM het. Op het gebied van vering en veiligheid (tractiecontrole, ABS, adaptieve verlichting, etc.) zijn ze vergelijkbaar. Combineer de sterke punten van beide motoren en je hebt bijna de perfecte reisgezel te pakken.

De teleurstellende prestaties van de Ducati zijn vooral toe te schrijven aan het motormanagement, dat het blok te veel restricties oplegt, en aan de (te zachte) achtervering. Wellicht dat een motortuner en straffere achterveer er weer een échte Ducati van kunnen maken, met een strakke wegligging en de sportiefste prestaties van het veld. Tot die tijd is de KTM 1290 Super Adventure de betere keuze, ook qua portemonnee. Als het enige waar je na 1500 kilometer over kunt zeiken een klapperend windscherm en turbulentie bij hoge snelheid is, dan heb je gewoon een goede fiets op de markt gezet. En aan dat scherm zal vast en zeker wel een mouw aan te passen zijn.

Adventure Sports
Terwijl ik stiekem toch voor deze jongen zou gaan.

Wat andere plus- en minpunten die opvielen tijdens de test:

  • Beide motoren hebben een kleine draaicirkel, die van de Ducati nog net wat kleiner dan die van de KTM.
  • Koppeling van de Ducati gaat zwaar vergeleken met die van de KTM.
  • Voorremmen van de Ducati lopen aan (zorgt voor irritante piepgeluiden bij stapvoets verplaatsen van de motor).
  • Grondspeling van de Multistrada is beter dan van het vorige model. Ook de middenbok zit je linkervoet niet meer in de weg.
  • Remhendel van de KTM is te kort en sowieso korter dan het koppelingshendel. Ook nog eens van een ander merk: Magura versus Brembo. Slordig.
  • Spiegelhouders van middeleeuws design.
  • Bij het wisselen van de achterband moeten bij de Ducati de duovoetsteun en einddemper gedemonteerd worden.
  • De armaturen (vooral de enorm lompe aan de rechterkant) zien er bij de KTM armoedig uit. Geen gezicht op een dure motor als dit. Ook de framedelen ogen wat lomp en agrarisch afgewerkt.
  • De benzinemeter en -lampje van de Multistrada zijn nutteloos: een keer lichte het lampje al op na 137 kilometer! Ook wanneer de meter aangeeft dat je nog maar enkele kilometers te gaan hebt, dan zit er nog steeds ongeveer vier liter in de tank.