Zoeken

Ducati Monster: Dubbele Dosis

Pagina 7

11 augustus 2006
Inhoudsopgave
Ducati Monster: Dubbele Dosis
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Conclusie

Ook zonder motoren wel een uitzicht om bij weg te dromen


...nèèh.

Heel leuk natuurlijk, die ideeën van mij om het eens anders aan te pakken, maar wat schieten we er nou mee op? Ik heb het eerder al aangekaart: het gaat hier om twee uitvoeringen van hetzelfde model, in verschillende prijsklassen, dus van echte concurrentie is geen sprake. Een echte “winnaar” hoeft, nee, kán er dan officieel ook niet uit komen en, ook dat is al gezegd, beide modellen hebben op zich zoveel punten die in hun voordeel spreken dat telkens als je net, geheel overtuigd, van de één op de ander overstapt, je per direct weer aan het twijfelen slaat. Moet je dus ook niet doen.


Heb je geld voor een 695, dan kún je niet eens nadenken over een S2R. Heb je budget voor een S2R dan wíl je niet eens denken over een 695 (alhoewel dat misschien nog niet eens een gekke gedachte is). In beide gevallen overweeg je of je een Monster neemt of een vergelijkbare motor van een ander merk. En of het nou een ER-6 is, een FZ1 of een MV Brutale, het is hoe dan ook de moeite van het overwegen waard. Een motor die, mede dankzij de variaties op, uitbreidingen van en overtreffende trap over het thema, zelfs een tijloos icoon als de 916 weet te overtroeven is toch een klasse apart. Uitgerangeerd? Leek me niet…

...als antwoord op de vraag welke ik zelf zou kiezen….dan wordt het toch de 695…..met het blok van de S2R. Ik zeg al: ik maak het mezelf graag moeilijk.

 

Verbruik
  
 695 
 S2R 1000 
 Hoogst   1: 20.9   1:11.9 (ring) 
 Laagst   1 : 23.7   1: 21.7 
 Gemiddeld   1: 22.9   1:17.6 

Het moge duidelijk zijn; de 1000 lust nogal een slok meer dan zijn kleinere broertje. Nou is de uitschieter, zoals te verwachten, te danken aan het bezoekje aan de Nurburgring, maar het verschil is zo constant dat ook daar de 695 ongetwijfeld langer op een tank rond zou kunnen rijden.

Maar goed, over het algemeen is het verbruik van de S2R zo schokkend niet eens...we hebben het wel erger gezien, zeker bij twins, zeker bij injectiefietsen. Dat de kleine 695 niet eens onder de 20 kilometer per liter is gekomen is dan ook zeer bewonderensaardig.