Zoeken

Ducati Monster: Dubbele Dosis

Pagina 2

11 augustus 2006
Inhoudsopgave
Ducati Monster: Dubbele Dosis
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

En nou?

Kale bak, leuke hellingshoek, yup....t is een Monster

Goh, een Monster….is daar nog wel genoeg over te vertellen dan? Is in de 12 jaar dat het model op de markt is niet zo’n beetje alles gezegd en is het nu enkel nog een eindeloze “variatie op een thema”? Alvorens daar een antwoord op te geven, belichten we eerst deze twee variaties.
De S2R is in een notendop een voortborduursel op de vorig jaar op de markt gezette S2R. Met dien verstande, het is niet enkel een eenvoudige kwestie van opwaarderen geweest. Het blok wat deze zwarte schone aandrijft is terug te vinden in meerdere modellen: van Multistrada, via SS, tot de SportsClassics aan toe. Om precies te zijn is dit het meest toegepaste blok over de range op dit moment. Dat schept vertrouwen en verwachtingen.
De 695 daarentegen is de nieuwste “kleinste”. Weliswaar voor de zoveelste keer nét een tikje zwaarder dan zijn voorganger (de 620, daarvoor de 600), maar nog altijd de benjamin van het team. “Gewoon” een update van het vorige model dus, maar vooral op het vlak van gebruikte onderdelen en toespitsing. Deze goedkoopste uitvoering heeft derhalve eenvoudige dubbele dempers in plaats van het enkelzijdige systeem van de S2R, een gewone achterbrug, een 160 achterband in plaats van de 180 van de 1000, een chromen stuur, eenvoudige, niet-verstelbare bedieningsorganen, géén stuurkuip en géén afdekkapje voor het duozadel. Om slechts de eerst in het hoofd schietende verschillen snel op te noemen.

Met het verlopen van de jaren is Ducati’s Monster meer en meer een tijdloos icoon geworden. Was het voorheen een zeer geslaagde naakte versie van toppertje 851 met daarin een luchtgekoeld 900 blok gelepeld, door de vele variaties op het thema is Monster een begrip op zich geworden. Geef toe, elke motor die zelfs de 916 overleeft verdient een dikke pluim, zelfs al komt deze uit dezelfde stal. En het kan nóg gekker; juist doordat Ducati zelf al het hele Monster-idee als lifestyle bestempelt en daarbij meteen al, uit eigen huis, legio vervangingsonderdelen, accessoires en kledingitems levert, valt het zo gek niet te bedenken – Monster is welhaast een concept op zich. De vraag is vervolgens niet zozeer of je voorkeur bij Naked, Supersport of Allroad ligt, maar je kunt dus ook voor Monster kiezen….en daarbinnen alle voors en tegens afwegen om een op maat gemaakte uitvoering voor jouw voorkeur en jouw portemonnee te vinden. En met (standaard) prijzen tussen de 8.500 en haast 19.000 Euro nog zonder extra’s, valt er ook meer dan genoeg te kiezen – en je rijdt nog stééds Monster. Staat je iets niet aan, heb je een andere periode of past een ander kleurtje gewoon beter bij je outfit van die dag, dan pak je eenvoudig een andere tank, frame, wielen, wat dan ook. Modulair krijgt een nieuwe betekenis.