Zoeken

Test: Mash X-Ride Classic

Waar veel merken verwikkeld zijn in een strijd om wie de dikste en de langste heeft vaart het Franse Mash z’n eigen koers met retro-design rechttoe, rechtaan motoren in de betaalbare prijscategorie. In het heuvellandschap rond het Zuid-Limburgse Vaals maakten we kennis met de X-Ride Classic, die qua looks op de legendarische XT500 lijkt te zijn geïnspireerd – en ons leert dat motorlol echt niet duur hoeft te zijn.

Nader bekeken: BMW M 1000 RR, 212 pk bij 192 kilo

Exact om middernacht heeft BMW het doek gelicht van de allereerste M in de BMW Motorrad geschiedenis. De M 1000 RR kan als überversie van de S 1000 RR worden gezien, het nieuwe homologatiemodel waarmee Michael van der Mark het volgende seizoen een aanval op de WK Superbike wereldtitel kan doen.

Vergelijk: Kawasaki Versys 1000 SE vs. BMW S 1000 RR

Halverwege het eerste decennium van deze eeuw gingen Supersports nog als warme broodjes over de toonbank, maar sinds de kredietcrisis van alweer tien jaar geleden is de wereld niet meer hetzelfde en is Het Nieuwe Rijden geen hete aardappel meer in je mond. Motorfreaks nam de proef op de som en deed een Rondje IJsselmeer met twee éénliter fietsen, de BMW S 1000 RR en de Kawasaki Versys 1000 SE.

Test: MV Agusta Superveloce 800

MV Agusta’s opleving onder 100% Russisch eigendom, nadat de overname van het historische Italiaanse merk afgelopen jaar door de Sardarov familie werd afgerond, is dit jaar kracht bijgezet met de komst van enkele opwindende nieuwe modellen, waarvan de supersexy Superveloce 800 absoluut de meest verleidelijke is, een letterlijk unieke mix van oud en nieuw, retro en avant-garde, klassiek en modern, een passende Grand Finale van de 16-jarige carrière als MV Agusta Design Directeur van z’n maker Adrian Morton.

Test: Ducati Scrambler 1100 Sport PRO

Nog meer fun en performance, dat is volgens Ducati in een notendop de nieuwe Scrambler 1100 PRO en 1100 Sport PRO. “Ideaal voor diegenen die een motor willen rijden met 1.079 cc V-twin met behoorlijk koppel over het hele toerenbereik en een 15 liter stalen tank, dat gecombineerd met het comfortabele zadel ervoor zorgt dat zelfs de langste ritten in comfort worden genoten.” Straffe woorden waar we in de Ardennen dan maar eens iets mee moesten doen.