Snuffeltest: Italjet Dragster 700 Twin
Dare to be different
Tekst: Raymon de Kruijf
Fotografie: Italjet, Raymon de Kruijf
Motorscooter of motorfiets?
Die vraag spookt vanaf het begin door je hoofd. Want wat Italjet hier heeft neergezet tart elke conventionele definitie. Is dit een motorscooter met motorfietsgenen, of juist andersom? Het antwoord ligt ergens in het midden – of misschien zelfs daarbuiten. Italjet zegt zelf dat het iets unieks op de markt brengt dat zich alleen nog in haar eigen hokje weet te plaatsen.
Wat wel direct duidelijk is: het design is onmiskenbaar Dragster. Agressief, compromisloos en opgebouwd uit componenten die je normaal gesproken eerder in de racerij verwacht. Denk aan een Marzocchi USD-voorvork, Öhlins-achterschokdemper en stuurdemper (alleen op de Limited), Brembo-remmen, Pirelli banden en natuurlijk de opvallende Akrapovic-dempers die de 692cc paralleltwin
Een scooter, maar dan met MotoGP-DNAlaten zingen. Maar er is natuurlijk meer: zo zien we MotoGP-winglets die we laatst al op de Dragster 300 zagen, ledverlichting rondom, meerdere rijmodi, ABS en TCS en een afwerkingsniveau om van te watertanden.
Of het nu liefde op het eerste gezicht is of niet, je merkt aan alles dat er gelet is op de details. En of dat nu gaat om de gekozen materialen, de hoge kwaliteit aan spuitwerk of de hierboven genoemde afmontage, het totaalplaatje lijkt te kloppen nu het productiemodel helemaal klaar is. Want waar we eerder dit jaar op een pre-productiemodel de Dragster nog op een schoonheidsfoutje konden betrappen, is dat dit keer volledig van de baan. Italjet schroefde op deze 700 ook een fraai TFT-display met een moderne layout en de info en functies die je echt nodig hebt. Je kan het display via Bluetooth koppelen aan je mobiele telefoon waardoor er ook een navigatiefunctie beschikbaar komt. Last but not least monteert Italjet standaard een camera aan de voorzijde, een exemplaar aan de achterzijde is optioneel.
Eerste meters op Imola

Na een uitgebreide introductie bovenaan de tribune op het rechte stuk – inclusief een spectaculaire demo van Gresini Moto2-rijders Albert Arenas en Darryn Binder – mochten wij zelf het circuit op. Drie rondes op het 4,9 km lange Imola zijn natuurlijk veel te weinig om een compleet oordeel te vellen, maar wel voldoende voor een eerste indruk. En om maar met de
Ben je helemaal naar Imola gevlogen, blijk je maar 3 rondjes te mogen rijden. Maakt Raymon niet uit, zijn nog altijd 3 rondjes op Imoladeur in huis te vallen: die eerste indruk smaakt naar meer! En die goede eerste indruk begint al bij de zithouding. Want hoeveel sportiviteit deze Dragster 700 Twin ook uitstraalt (of schreeuwt), de zithouding komt sterk overeen met die van een maxiscooter. Je zit rechtop, comfortabel en ook het stuur staat prettig hoog. Geen geforceerde voorovergebogen houding dus, maar wel prettig actief en zeker niet onderuitgezakt.
Met een zithoogte van zo’n 800mm kom ik met mijn 1.75m ook met gemak met beide voeten aan de grond. Ook de voetsteunen staan op de juiste plek, iets waar Italjet veel aandacht aan heeft besteed. Zo waren ze tijdens de ontwikkeling nog niet helemaal tevreden over de positionering en stonden ze volgens de Italianen een tikkeltje te breed. Inmiddels staan ze dus op de juiste plek, niet te hoog of te ver naar achteren, waardoor ook langere ritten waarschijnlijk geen straf worden.
De versnellingsbak – ja, een échte zesbak en dus geen CVT of DCT – schakelt soepel en voelt meteen vertrouwd. Het is bijzonder hoe snel je vergeet dat je op een ‘scooter’ zit: het rijgevoel neigt eerder naar dat van een lichte naked bike. Op de achtergrond is de fabrikant bezig om een -optionele - quickshifter te ontwikkelen. En dan het geluid. Zodra de tweecilinder richting de hogere toeren klimt, vult een schelle sportieve soundtrack van de dubbele Akrapovic de lucht.
Prestaties

De cijfers zijn helder: de Dragster 700 Twin levert 68 pk bij 8.500 tpm en 70 Nm koppel bij 6.000 tpm. Droog weegt hij 190 kilo en de topsnelheid ligt op 190 km/u. Dat zijn misschien geen waarden waar een supersport-rijder van achterovervalt, maar in de wereld van motorscooters zet Italjet hiermee een nieuwe standaard.
De eerste acceleraties op Imola bevestigen dat. Binnen no-time zie je 160-170 km/u op de teller verschijnen. Onderin is het motorblok - afkomstig van QJMotor - nog niet direct bij de les, maar bovenin de toeren komt de spreekwoordelijke beer los. Het is misschien allemaal relatief, maar door de rechte zit, de schelle toon uit de einddempers in combinatie met het rood oplichtende
File op Imola, maar dan andersdisplay als teken dat je weer moet opschakelen, is de snelheidssensatie weldegelijk van toepassing! Iets wat ik met al het plezier van de wereld graag nog een aantal rondes op het circuit had willen ervaren, maar helaas voor jullie redacteur gold ook voor hem na drie rondes de finishvlag.
En zo snel als dat die drie rondes voor mij omvlogen, zo snel weten de dubbele Brembo schijfremmen ook de Dragster 700 een halt toe te roepen. De voorrem is daarmee ook nog eens goed te doseren en er zit een prettige ‘bite’ in het remsysteem als je de hendel wat dieper inknijpt. Die hendel is overigens net als de koppelingshendel in meerdere standen te verstellen en dat is prettig. Waar ik wel even aan moest wennen was de positionering van de voetrem, die ook voor mijn maatje 43 net even te ver van de voetsteun geplaatst stond. Een blik op het pedaal leert echter wel snel dat ook deze verstelbaar is en het uiteinde wat verder naar achteren geschoven kan worden.


Winglets waar de MotoGP niets bij is. Schakelpedaal is slim instelbaar, voor wie gecontroleerd wil sliden



Genoeg racers die 't met minder moeten doen. Benieuwd of dat de echte topsnelheid is, dat smeekt om een tripje richting Autobahn. Vette sound uit de dubbele Akra pijpen



Het gepatenteerde ingenieuze mechanisme om de progressiviteit van de Öhlins achtershock te stellen. Dat klepje tussen je benen zal vaker open moeten dan bij een gemiddelde scooter, vermoeden we zo


Brembo remmelarij. Nog vragen?



Hadden we al gezegd dat d'r genoeg sportieve fietsen zijn die 't met minder moeten doen? Ook qua looks?
Ingenieuze hoogteverstelling

Een ander sterk punt: de Dragster is geen dichte doos, maar een speeltuin voor fijnproevers. Zowel de voor- als achtervering is volledig instelbaar. Bovendien heeft Italjet een slimme hoogteverstelling ingebouwd die de geometrie van de motor beïnvloedt – een detail dat we zelden eerder
Ronde 2, ging het hier nou rechts of toch naar links?zagen in dit segment. Italjet zegt zelf dat de hoogteverstelling ervoor is om het stuurkarakter van de Dragster te beïnvloeden. Met de kont omhoog kies je voor een scherper stuurkarakter, omlaag win je weer een beetje stabiliteit. Wij hebben er tijdens de testrondes niet mee kunnen spelen, maar je kan het vanzelfsprekend ook prima gebruiken om net even wat meer bodemvrijheid te creëren of juist te verlagen als je iets kleiner van stuk bent.
Rebels DNA
Om deze machine goed te begrijpen, helpt het om even terug te kijken. Italjet is geen doorsnee fabrikant. Het merk uit Bologna werd in 1959 opgericht door Leopoldo Tartarini, voormalig Ducati-fabrieksrijder en wereldreiziger op twee wielen. Tartarini stond bekend om zijn lef en creativiteit, eigenschappen die het DNA van Italjet tot op de dag van vandaag bepalen.
Door de jaren heen bouwde Italjet meer dan 150 modellen, vaak vooruitstrevend en soms ronduit eigenzinnig. Het leverde ze niet alleen prijzen en erkenning op, maar ook een plek in het Guggenheim Museum of Modern Art (MoMA) in New York. Tegenwoordig leidt zoon Massimo Tartarini het bedrijf, dat zijn positie opnieuw verstevigt met modellen zoals deze nieuwe Dragster 700 Twin, maar natuurlijk ook de lichtere Dragster 125 en 300.
De concurrentie
Met een prijskaartje van €17.490 in Nederland en €15.254 in België zet Italjet de Dragster 700 Twin stevig neer. Daarmee begeeft hij zich in hetzelfde speelveld als de Honda X-ADV 750 en Yamaha TMAX 560. Maar eigenlijk doet die vergelijking geen recht: de Dragster 700 is een klasse apart. Zo zal de fervente motorrijder misschien niet direct warmlopen voor zijn relatief bescheiden 68pk in combinatie met zijn stevige prijs. Anderzijds zal de liefhebber van motorscooters tevergeefs zoeken naar opbergruimte voor zijn of haar helm en een topkoffer zou een doodzonde zijn op deze Dragster. Nee, deze Italjet koop je niet primair bij ratio, maar met emotie. Je kiest met een Italjet Dragster 700 Twin echt voor iets unieks.
Conclusie

Na drie rondes over Imola is het onmogelijk een definitief oordeel te vellen. Over comfort, verbruik en straatgedrag zouden we in principe simpelweg nog hebben wachten tot de eerste tests eind dit jaar in de Benelux, ware het niet dat ook onze buitenlandse medewerker Alan Cathcart aanwezig was, en ons wist te vertellen na dit event exclusief met de Dragster 700 Twin op pad te mogen gaan voor een uitgebreide test op straat. Wat nu echter wél vaststaat: de eerste indruk is indrukwekkend. De Dragster 700 Twin combineert de branie van een scooter met de beleving van een motorfiets. Hij oogt brutaal en agressief, zou in geen enkele woonkamer misstaan en rijdt verrassend vertrouwd. Of hij de gevestigde orde kan uitdagen, zal de komende maanden blijken, maar één ding is zeker: Italjet durft opnieuw anders te zijn. Dare to be different? De Dragster 700 Twin maakt die slogan meer dan waar!
Technische gegevens

| Merk/model | Italjet Dragster 700 Twin |
| Motor | |
| Type | 270° Paralleltwin |
| Koelsysteem | vloeistofkoeling |
| Cilinderinhoud | 698 cc |
| Boring x slag | 83 x 64,5 mm |
| Compr. verh. | 11,6:1 |
| Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
| Ontsteking | Digitaal |
| Starter | Elektrisch |
| Benzinetoevoer | elektronische benzine-injectie via Bosch ECU, kabelbediende gaskleppen en 2 x 41 mm QJ gasklephuizen |
| Smering | wet sump |
| Vermogen | 68 pk @ 8.500 tpm |
| Koppel | 70 Nm @ 6.000 tpm |
| Transmissie | |
| Aantal versnellingen | CVT |
| Eindoverbrenging | ketting |
| Koppeling | CVT transmissie |
| Chassis | |
| Frame | Stalen vakwerk buizenframe met blok als dragend deel |
| Wielbasis | 1.553 mm |
| Balhoofdhoek | n.b. |
| Naloop | n.b. |
| Vering voor | Marzocchi 50 mm upside down, volledig instelbaar |
| Vering achter | Ohlins monoshock, volledig instelbaar met Italjet gepatenteerd progressiviteit stelmechanisme |
| Veerweg voor | n.b. |
| Veerweg achter | n.b. |
| Voorrem | Dubbele schijf 270 mm, Brembo M4.32 Monobloc 4-zuiger remklauwen, schakelbaar ABS |
| Achterrem | Enkele schijf 260 mm, Brembo 2-zuiger remklauw,schakelbaar ABS |
| Voorband | 120/70 15" |
| Achterband | 160/60 15" |
| Afmetingen | |
| Lengte | 2.120 mm |
| Breedte | 1.124 mm |
| Hoogte | 1.230 mm |
| Zadelhoogte | 815 mm |
| Gewicht | 190 kg droog |
| Tankinhoud | 16 liter |
| Reserve | n.b. |
| Gegevens | |
| Rijbewijsklasse | A2 na aanpassing |
| Garantie | 2 jaar |
| Adviesprijs NL | € 17.490,00 |
| Adviesprijs BE | € 15.254,00 |
| Importeur NL | International Mobility Group |
| www.italjet-dragster.com |