Zoeken

Introductie: Moto Guzzi Griso 850 en Breva 850

Pagina 6

18 april 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Moto Guzzi Griso850 en Breva850
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Breva 850

Waarmee trouwens niet is gezegd dat je met de Griso niet hard kunt rijden. Het is puur het gevoel dat je als motorrijder ervaart als je aan het rijden bent dat door de Italianen zo ontzettend wordt geflest. Dat er qua snelheden geen verschil zit tussen de Griso en de Breva blijkt trouwens al snel als onze Italiaanse voorman een breed slingerende tweebaansweg is opgedraaid. Het tempo - dat al redelijk hoog lag - gaat nog verder omhoog, richting volgas over een weg waarbij snelle bochten worden afgewisseld met donkere tunnels. Niet echt aanbevelenswaardig met een donker vizier, maar ik heb geen keus. Doorgetrokken strepen en maximum snelheden zijn aan onze Italiaanse voorrijder trouwens niet besteed, en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Met een nagenoeg continue knipperende schakelindicator dendert de motor over het Italiaanse asfalt. Ondanks dat ik weet dat het de schakelindicator is die gaat oplichten is het telkens weer schikken. Wie bedenkt nu ook om dit soort lampjes uit te voeren als rode gevarendriehoek. Als later onderling de topsnelheden worden uitgewisseld blijkt er nagenoeg geen verschil te zijn tussen beide motoren. Persoonlijk wist ik een snelheid van 177 km/u op de digitale snelheidsmeter te zetten, waarbij de motor nog zeker duizend toeren verwijderd was van z"n begrenzer. Hard genoeg voor in een donkere onbekende tunnel.

Tegenpolen Hoe anders vergaat het de journalisten die zich op dat moment op de Breva 850 bevinden. Men had geen groter contrast kunnen bedenken bij Moto Guzzi dan met deze Breva en Griso. De kortere wielbasis in combinatie met de één graad steilere voorvork en dientengevolge kortere naloop maakt dat insturen met de Breva een fluitje van een cent is vergeleken bij de Griso. Tel daar de veel meer toeristische zithouding bij op en het is meteen duidelijk waarom alles je veel gemakkelijker afgaat met de Breva: je hebt domweg gewoon meer overwicht. Zet beide motoren naast elkaar, beoordeel ze puur en alleen op prestaties en kwaliteiten en de Breva zal de strijd met vlag en wimpel winnen. Daar waar je met de Griso veel meer het idee hebt lekker aan het werk te zijn gaat het met de Breva allemaal van een leien dakje. Iets wat ik eerder die dag al mocht ervaren, maar wat des te meer opvalt zodra je van de ene op het andere model overstapt. Zo agressief als de Griso zich laat rijden, zo beschaafd gaat het allemaal op de Breva. Zo agressief als de Griso zijn in- en uitlaatgeluid ten toon spreidt, zo beschaafd is de Breva. De Breva is bij mij dan ook eerder een motor die meer het stropdas en driedelig pak gevoel losmaakt dan het "rebel without a cause" gevoel van de Griso. Geciviliseerd, beschaafd, burgerlijk. Noem het maar op. Een motor waarvan je moeder in ieder geval hoopt dat als je dan toch persé moest gaan motorrijden, dat het dan maar op zo"n fiets moest zijn. Een motor die je ( en beter, anderen) laat denken dat je een toonvoorbeeld voor motorrijders bent. Geen asociale scheurpiloot, maar een volwassen vader (of moeder) die verantwoord aan het verkeer kan deelnemen. Het rustige en brave karakter van de Breva doet me nog het meest aan BMW denken. Het motorkarakter, de stuureigenschappen. Hier staat gewoon een boxer-BMW, maar dan met push-up BH. Net als de BMW-boxer is ook de Moto Guzzi 90° V-Twin geen met anabolen volgespoten motorblok. Met 72 Pk is het 877cc motorblok dan ook geen krachtpatser, maar iemand die voor deze Moto Guzzi kiest zal dat (net als die BMW-man) waarschijnlijk worst wezen. Een Breva koop je nu eenmaal niet om zo snel mogelijk je locale circuit af te raggen. Waarmee trouwens niet is gezegd dat je niet kunt scheuren met de Breva, het is en blijft natuurlijk een ontwerp uit Italië en zolang daar niemand zich druk maakt om een kilometertje of vijftig te hard... De zachtere (en meer op comfort afgestemde) vering van de Breva doet daarbij zijn werk onopvallend goed. Het zijn enkel de remmen waar ik niet bepaald van onder de indruk kan geraken. Fraaie Brembo’s in combinatie met stalen remleidingen omsieren deze Moto Guzzi, maar dat het nu echt super remt, nee. Ik ken genoeg remwerken van minder kaliber die veel beter vertragen dan deze schoenzolen. Iets wat naar mijn mening te wijten is aan óf de verkeerde keuze remblokken óf niet goed ingeremde remblokken, aangezien dezelfde remmen ook bij Ducati worden toegepast en we daar nooit eerder klachten over hebben gehad.