Introductie: Moto Guzzi Griso 850 en Breva 850
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Moto Guzzi Griso850 en Breva850 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Commutare
Dat Moto Guzzi met de Breva en Griso twee frisse nieuwe modellen in zijn gamma heeft was iets waar iedereen het sinds de beurs van Milaan wel over eens was. Het lag dan ook in de lijn der verwachtingen dat beide modellen gezinsuitbreiding zouden krijgen. Waarmee we meteen zijn aangekomen bij het doel van deze introductie: de lancering van de nieuwe Breva 850 en Griso 850. Het concept van Breva en Griso lag op de plank, net als het 877cc sterke motorblok. Toch was hier niet sprake van een gevalletje één plus één is twee. Het motorblok dat als kloppend hart deel uitmaakt van zowel de Breva als ook de Griso werd ditmaal compleet nieuw ontwikkeld. Als basis voor dit nieuwe motorblok stond de 90° V-Twin die we terugvinden in de Breva 1100 en Griso 1100: de 1064cc sterke luchtgekoelde tweecilinder die als dragend onderdeel deel uitmaakt van het rijwielgedeelte. Zet beide motoren naast elkaar en er is in feite slechts sprake van één verschil: de cilinderinhoud. Het rijwielgedeelte bleef daarentegen geheel ongewijzigd. Enkel de cilinderboring werd teruggebracht van 80mm naar 66mm om tot die kleinere cilinderinhoud te komen. Hierdoor nam het topvermogen ten opzichte van zijn grote broer af van 86 Pk naar nu 72 Pk. Niet bepaald schrikbarende vermogens waar je anno 2006 de blits mee in de kroeg maakt, maar dat is ook niet waar het bij deze Moto Guzzi"s om draait. Gevoel, emotie, beleving: dat is waar het bij de italianen namelijk wel om draait. Je rijdt geen motor, je rijdt Moto Guzzi. Net als bijvoorbeeld bij Ducati weet men in Mandello del Lario heel goed hoe een motor om te zetten in een lifestyle. Kijk alleen al naar de range van kleding, accessoires en merchandise en je zult begrijpen wat we bedoelen.
Lifestyle
En dát was nou precies wat men ons "s avonds tijdens de presentatie wilde vertellen. Wil je een motor met vreselijk veel vermogen die vreselijk goed stuurt maar vooral ook vreselijk saai en dertien-in-een-dozijn is, koop dan een Japanner. Wil je een motor met gevoel, een motor waarmee je je kunt onderscheiden in de massa én een motor die met een echte Italiaanse saus is overgoten, dan ben je in Mandello del Lario aan het juiste adres. En met zowel de Breva als ook de Griso heeft men bij Moto Guzzi dan ook twee ijzersterke troeven in hand. Of, zoals ze het zelf zo mooi weten te omschrijven: There are those who choose their motorcycles with a clear rationality. An almost mathematical operation: the sum of measurable qualities that lead to an intelligent solution. Others make their choice with the heart. In a bike they are looking for something indefinable, something that grabs you immediately in the stomach and lets you know in an instant that the model you have just mounted is yours.
Keuze maken
Nu was, zoals we al zeiden, het programma overvol en de beschikbare tijd erg kort, dus was het een kwestie van prioriteiten stellen. En aangezien ik eerder die week al een Breva 1100 bij Moto Tricolore had opgehaald voor een eerste test ging mijn interesse uit naar de Griso 850. Per slot van rekening is het enige verschil tussen de 1100 versie en zijn kleine broertjes de cilinderinhoud (en daarbij behorend vermogen) en dus was in feite die Breva 850 niet écht nieuw meer voor mij. Daarnaast was er ook nog iets van persoonlijke voorkeur een smaak, dat mij automatisch richting die Griso deed begeven. Dat men ook nog een California Vintage, een California Classic, een Griso 1100 en Breva 1100 ABS aan de lijst van (ver)nieuw(d)e modellen had toegevoegd is iets wat we dan ook enkel voor kennis aannemen. Met vijfentwintig journalisten die allemaal staan te trappelen om op de bij de Moto Guzzi fabriek opgestelde motoren van kiet te gaan is het zaak om zo snel mogelijk de juiste contactsleutel te bemachtigen. Vliegensvlug het pak aan en terwijl anderen nog volop aan het filosoferen zijn over designlijnen en details staat deze jongen al aan de balie bij een goedlachse Italiaanse een Griso 850 contactsleutel te ritselen. Mission completed: we kunnen gaan.