Zoeken

Dossier Zero SR/S - deel 2: de reiservaring

Epiloog

8 november 2021

Als ik aan het eind van de ochtend na 171 kilometer ‘vermijd snelweg’ vanaf Baton Rouge de Zero SR/S met nog 8% accuwaarde bij een hotel in Leende aan de laadpaal heb gezet en ondertussen zelf op het terras van een Latte aan het genieten ben maak ik de balans op van ons ‘emissievrij’ avontuur. Wat heeft ons de trip Echt wel gaaf, dat elektrisch rijdennaar Verdun ons geleerd, behalve dat je echt niet ver van huis hoeft te gaan om fantastisch te kunnen motorrijden. 

Het eerste vooroordeel dat over de schutting kan worden geflikkerd is dat elektrisch rijden emotieloos is, vanaf het eerste moment is het genieten met een dikke vette hoofdletter G geweest. Het massieve koppel dat vanaf stilstand tot je beschikking is, gecombineerd met het feit dat je met hetzelfde gemak 125 km/u of 25 km/u rijdt en het in niemandsland intens van de stilte genieten is, is een unieke ervaring die minstens zo gaaf is als een trip met ICE motor. Gaaf, maar dan op een totaal andere manier. En minder vermoeiend, zo hebben we geconstateerd, maar dat komt ook omdat de SR/S echt supergemakkelijk en lekker rijdt.

Het tweede vooroordeel dat deze trip is ontkracht is dat elektrisch alleen voor korte afstanden geschikt is. Met nog een kleine honderd kilometer tot thuis te gaan hebben we in vijf dagen tijd totaal zo’n 1.350 kilometer afgelegd, ofwel gemiddeld 270 kilometer per dag. Globetrotters zullen daar misschien niet van onder de indruk zijn, maar die afstand moet
In totaal hebben we voor de trip vier keer een betaalde laadsessie moeten doen, twee in Nederland en twee in Luxemburg (de sessie in Verdun was een gratis), wat ons in totaal € 16,39 heeft gekost, ofwel 1,2 cent per kilometer. Bij de Versys zaten we daar de eerste tankbeurt al dik overheen.
Voor het vinden van laadstations hebben we de Chargemap app gebruikt, waar het type laadstation middels filters kan worden verfijnd en je meteen kunt zien of een paal beschikbaar is. Dat laatste is handig wanneer je op de bonnefooi aan het rijden bent en wilt kijken waar in de buurt een beschikbare laadpaal staat.
Voor het laden zelf hebben we twee laadpassen gebruikt, van ANWB/Eneco en Plugsurfing. In Luxemburg en Frankrijk kan op veel plaatsen gratis worden geladen, die palen staan vaak op de parkeerplaats van een supermarkt. 
Omdat de laatste 10% laden relatief de meeste tijd in beslag neemt, is het efficiënter om de accu net zolang te laten laden als de (koffie)stop duurt in plaats van de wachten totdat de accu weer op volle sterkte is. Vaak zit je dan al weer boven de 80% accusterkte. 
Het gemiddeld verbruik was bij onze SR/S volgens het display 66 kWh per kilometer, waarbij moet worden aangetekend dat de kofferset een negatieve invloed van zo'n 10% op het verbruik heeft gehad. Vooral de zijkoffers zijn behoorlijke windvangers omdat ze ver buiten de motor uitsteken.
wel in perspectief moet worden geplaatst. De eerste en de laatste dag zijn eigenlijk slechts halve rijdagen geweest: de eerste dag konden we pas na tweeën op pad en de laatste dag moesten we vanwege verplichtingen voor tweeën weer thuis zijn. Daarnaast heeft de fotografie elke dag veel tijd in beslag genomen (3-4 uur) en zijn we het grootste deel van de route over smalle kronkelweggetjes gegaan.

Op die ene extra sessie ’s ochtends in Verdun na heeft het laden ons geen extra tijd gekost, omdat we het laden met lunchen hebben gecombineerd. De SR/S kon elke avonds (gratis, daar houden wij Nederlanders wel van) bij het hotel/pension aan de stekker worden gezet, waardoor we 's ochtends met volle 'tank' wegreden en één stop om te laden toereikend was.

De trip heeft ons in ieder geval geleerd dat zelfs wanneer je van een actieradius van 150 kilometer uit zou gaan, 500 kilometer binnendoor op een dag echt wel haalbaar is wanneer je het nuttige met het aangename combineert en de motor aan een laadpaal zet terwijl je van je koffiestop of lunch geniet. En dat doe je zomaar drie of vier per dag, dus tel dan maar uit. Bovendien, een benzinetank voorgooien gaat als handeling weliswaar beduidend sneller, maar 35 jaar ervaring met talloze buitenlandse trips heeft ons wel geleerd dat je elke tankstop zo 20 minuten verder bent. Omdat je na een paar uur te hebben gereden blij bent even te relaxen.

Wat deze trip extra interessant heeft gemaakt is dat alles wat mis kan gaan ons pad wel heeft gekruist, van laadpalen die niet werken tot hotels die geen zin hebben in motorrijders en wegen die onbegaanbaar lijken te zijn, maar in alle eerlijkheid is dat niets dat we niet eerder met benzinemotoren hebben meegemaakt. En net als al die andere trips kwam ook nu uiteindelijk alles goed en is dit een échte aan te raden Freaks trip geweest. Smaakt naar meer, volgend jaar toch maar de Stelvio dan… 

Klik hier voor het eerste deel van het Dossier Zero - de rijervaring