Zoeken

Test: Aprilia Atlantic 400 vs. Yamaha Majesty 400

Yamaha Majesty 400 ABS

8 oktober 2009
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Atlantic 400 vs. Yamaha Majesty 400
Ik ga op vakantie en neem mee...
Ed's avontuur
Aprilia Atlantic 400 Sprint
Edwin's keuze
Yamaha Majesty 400 ABS
Kilometervreter
Conclusie
Technische gegevens

Scooterdrome

We schrijven het jaar 2004 als Yamaha, in navolging van Suzuki, inspeelt op het populaire segment van 400cc motorscooters met de introductie van de Majesty 400 (ABS). Een motorscooter waarmee Yamaha een nieuwe standaard wil zetten op het gebied van comfort, vermogen en wendbaarheid. ScooterdromeVijf jaar na introductie werd de Majesty 400 door Yamaha stevig onderhanden genomen, waarbij opnieuw het accent kwam te liggen op diezelfde eigenschappen: comfort, vermogen en wendbaarheid. Maar daar bleef het niet bij, zaken als ergonomie, aerodynamica, weersbescherming en design werden aan de lijst toegevoegd. Hetgeen resulteerde in deze voor 2009 compleet vernieuwde Majesty 400 ABS.

Het eerste wat zondermeer zal opvallen is het nieuwe design met erg fraai vormgegeven koplampunit. In het 'echie' een zeer fraaie vertoning, maar qua fotografie tevens een van de lastigste neuzen die we ooit op de gevoelige plaat hebben moeten vastleggen. Mochten deze beelden je niet overtuigen, ga dan naar de Yamaha dealer en laat jezelf overtuigen. Naast een opvallende verschijning lag er nog een andere reden aan dit design ten grondslag, Yamaha claimt dat hiermee de aerodynamica sterk werd verbeterd. Nu hebben we niet eerder met het oude model gereden, en zullen we dit dus voor kennis aan moeten nemen, maar feit is dat we qua comfort absoluut niets te klagen hadden op deze Majesty 400 ABS.

Scooterdrome

Scooterdrome

Scooterdrome

De vormgeving van de scooter biedt zondermeer een goede bescherming (ook in de stromende regen werden we niet nat op de scooter), en is daarbij voorzien van een uiterst comfortabel zadel dat maakt dat je urenlang goed op de scooter kunt vertoeven. Geheel binnendoor richting het Duitse Harz gebergte in een dag, daarbij ruim 400 km afleggend, was dan ook een fluitje van een cent op deze rakker. De scooter is dusdanig ruim uitgevoerd dat je meerdere zithoudingen erop na kunt houden, van rechtop 'stoel' zithouding met de benen naar beneden tot gestrekt onderuit met de voeten naar voren of varianten daar tussenin.

Dat luxe en comfort hoog in het vaandel stonden bij de ontwikkeling van de nieuwe Majesty is niet alleen de zithouding af te lezen, maar ook de hoge mate van afwerking en het oog voor detail. De wulps vormgegeven stroomlijn is niet alleen de aerodynamica ten goede gekomen, maar maakt dat de Majesty een lust voor het oog is geworden. Om aan de verwachting van de hedendaagse veeleisende scooterrijder te voldoen heeft Yamaha de scooter ook nog eens voorzien van riante opbergruimtes, twee in de kuip (waarvan een afsluitbaar) en een zee van ruimte onder het zadel.

De Majesty 400 wordt aangedreven door een 395cc grote ééncilinder die goed is voor een vermogen van 34 Pk bij 7.000 tpm en een koppel van 36 Nm bij 6.000 tpm. Goed voor een topsnelheid van 160 km/u, hoewel vanaf illegale snelheden de puf er duidelijk uit is. Kruissnelheden tot 130 km/u waren geen probleem, maar daarboven zouden wij niet aanbevelen. Niet in de laatste plaats vanwege de hevige turbulentie achter de ruit en dientengevolge windruis. Daarnaast werd dit exemplaar geplaagd door een hoge mate van instabiliteit, die maakte dat rijden boven de 120 km/u als erg vermoeiend werd ervaren. Alsof we door hevige rukwinden werden geplaagd. Yamaha mag dan claimen dat de Majesty aerodynamisch sterk is verbeterd, maar vooralsnog hadden wij daar weinig vreugde van. Ook in snelle bochten bleek de Majesty verre van stabiel. Nu mag je van een motorscooter geen wegligging à la supersport verwachten, maar in dit geval maakte de Majesty het wel heel erg bont. Dusdanig dat het voor ons reden was om na afloop weer eens ouderwets met Yamaha over dit probleem na te kaarten.

ScooterdromeScooterdrome
Aan opbergruimte geen gebrek bij de Majesty 400. Onder het zadel passen met gemak twee intetraalhelmen of 4 sixpacks Corona. De in kuip verwerkte opbergvakken zijn onder het rijden te openen, hetgeen gemakkelijk is bij bijvoorbeeld tolhuisjes of als je tijdens het rijden ontzettende dorst hebt gekregen.

Verbruik

Een van de sterke punten van deze medium size big-motorscooters is het beduidend gunstigere brandstofverbruik. Verbruikswaarden van rond de 1:30 zijn eerder regel dan uitzondering.
- zuinig: 1:31,2
- zuipen: 1:25,8
- gemiddeld: 1:28,9 

Met de stabiliteit hebben we meteen de enige smet op het blazoen van deze Majesty te pakken. De scooter stuurt verder heel erg neutraal, is daarbij eenvoudig van zijn lijn te krijgen en weet als zich als een gladde aal door het drukke verkeer te wurmen. De eencilinder krachtbron is daarbij krachtig genoeg om met het dagelijkse verkeer mee te komen, zonder dat je bijvoorbeeld een inhaalactie op een provinciale weg moet 'plannen'. Ten opzichte van de Atlantic is deze Majesty duidelijk meer voor langere afstanden ontworpen, en is bij de rijeigenschappen meer de nadruk gelegd op echt bochtenwerk in plaats van wendbaarheid in de stad.

  • Looks, comfort, neutraal sturen ,ABS
  • stabilieit op hoge snelheid, reflectie dashboard, turbulentie windscherm

Scooterdrome

Nakaarten:

Na aanleiding van onze ervaringen met de Majesty 400 ABS kaarten we na met Yamaha PR man Hans Groenendijk, en leggen hem onze ervaringen met de scooter voor. 

MF: Wat een ontzettend gave motorscooter is dit. Het lijkt wel een nieuwe trend te zijn om motorscooters van een fris en modern design te voorzien.
HG: Dank je voor het compliment. We zijn erg gelukkig met deze Majesty en krijgen inderdaad regelmatig complimenten om zijn uiterlijk. Zeker in deze parelmoer witte kleurstelling is het een echte blikvanger.

MF: We zijn in het verleden wel eens kritisch geweest omtrend het comfort van jullie zadels, maar ditmaal hadden we hierover niets te klagen. Erg comfortabel, een eh... majestueuze zit zullen we maar zeggen.
HG: Jullie zijn gewoon niets gewend, niet klagen maar gasgeven. haha... Alle gekheid op een stokje, we zijn blij te horen dat jullie tevreden zijn over de ergonomie van de Majesty. Yamaha had daar ook veel aandacht aan besteed.

MF: En nu het slechte nieuws: de stabiliteit. Of beter gezegd: het ontbreken van stabiliteit. Niet alleen in bochten boven 120 km/u, maar ook op rechte stukken is de Majesty verre van stabiel. Zodanig dat we er zeeziek van dreigden te worden.
HG: Dat verbaast mij ten zeerste. Jullie zijn het tweede magazine dat met deze witte Majesty rijdt, hiervoor was hij bij een scootermagazine en die hebben hierover niets gemeld. Neemt niet weg dat we deze klacht serieus nemen en direct gaan onderzoeken wat hiervan de reden is, want een ding moge duidelijk zijn: dit hoort absoluut niet. Jullie horen van ons.
MF: Okay, wachten we even rustig af.

Enkele dagen later:
HG: Ja hier met mij. We hebben het onderzocht en jullie hebben volkomen gelijk. De stabiliteit van de scooter is niet wat je zou mogen verwachten. We hebben ter vergelijking een Majesty 400 van Yamaha Europe, die hier toevallig stond, gereden en die is wél strak, we gaan dus onderzoeken wat de oorzaak is van dit mankement. Jullie horen van ons.

Enkele weken later:
HG: Ja hier wederom met mij. We zijn eruit, we hebben de scooter binnenste buiten gekeerd en zijn tot de ontdekking gekomen dat het probleem in de banden zat. Standaard kan de Majesty worden afgeleverd op twee soorten banden, Dunlop's en banden van Chinese makelij. Die laatste banden, die overigens veelvuldig worden ingezet bij motorscooters, bleken in dit geval de boosdoener te zijn. De scooter is nu bij een ander magazine, maar zodra hij terug is moeten jullie 'm komen ophalen voor een herkansing. We zijn ervan overtuigd dat hij nu wel goed is.
MF: Nou, dan zullen we dat zeker gaan doen.

Scooterdrome