Zoeken

Test: Aprilia Atlantic 400 vs. Yamaha Majesty 400

Kilometervreter

8 oktober 2009
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Atlantic 400 vs. Yamaha Majesty 400
Ik ga op vakantie en neem mee...
Ed's avontuur
Aprilia Atlantic 400 Sprint
Edwin's keuze
Yamaha Majesty 400 ABS
Kilometervreter
Conclusie
Technische gegevens

Scooterdrome

Vanaf het moment dat bij Zevenaar de Duitse grens werd overschreden tot in het plaatje Wietze, eindbestemming van onze onderneming, werd alleen maar gebruik gemaakt van de alom geroemde Bundesstraβen tot kleine binnenwegen, om het toergevoel van de motorrijder zo veel mogelijk te benaderen. Groot verschil met normale motorfietsen is vooral de meer relaxte zithouding, Scooterdromedie in combinatie met de - ten opzichte van een motorfiets beduidend minder sterke krachtbron die maakt dat kruissnelheden zich op een totaal ander niveau (lees: lager) bevinden dan met motorfietsen. Hetgeen de op de terugweg begeleidende twee KTM's overduidelijk aantoonden. Natuurlijk, met twee motorfietsen als de SMT en SMR, die continu smeken om los te worden gelaten, hadden we geen groter contrast kunnen verzinnen, maar naarmate de kilometers vorderden werd meer en meer duidelijk dat de motorrijders duidelijk hogere kruissnelheden wilden rijden dan goed was voor deze twee motorscooters.

Nu wil dat echter niet zeggen dat motorscooters niet geschikt zijn voor dit soort ondernemingen, of dat het rijden als saai moet worden bestempeld. Verre van, hoewel niet zo actief bezig als op een motorfiets wisten wij ons prima te vermaken op beide motorscooters. Een motorscooter mag misschien niet over een superstrak rijwielgedeelte à la motorfiets beschikken, maar de kleine wielen in combinatie met de CVT aandrijving maken dat je je veel vlotter door het verkeer kunt begeven. Rotondes zijn kinderspel en maken dat je - gewoon voor de lol - geneigd bent een extra rondje te maken, en ook slingerachtige binnenwegen weten de scooters als hongerige wolven op te vreten. Toch werden we ook bij onze Oosterburen vaak niet voor vol aangekeken. Het aantal motorrijders dat terugzwaaide was op een hand te tellen, en als er al werd gezwaaid dan was dat naar de KTM's die ons vergezelden.

Hamvraag in deze was wel in hoeverre dát kenmerkend was voor de Duitse motorrijder, bij eerdere uitstapjes richting bijvoorbeeld Italië of Spanje was ons dat niet eerder opgevallen. Maar dat zijn ook twee landen bij uitstek waar men haast eerder leert scoScooterdromeoterrijden dan lopen. Terug naar de onderneming, die ons leerde dat hoe krapper de wegen werden, hoe beter we met de scooters uit de voeten konden en hoe meer plezier we beleefden. De automatische transmissie mag misschien voor minder beleving zorgen, maar dat wordt weer gecompenseerd door het feit dat je het rijwielgedeelte tot het alleruiterste kunt pushen.

Ander voordeel wat motorscooters hebben ten opzichte van motorfietsen is de ruime mate van opbergruimte, zoals al eerder aangekaart. Hierdoor konden ditmaal de lastige tanktassen, zadeltassen, rollen, tailbags, koffers of rugzakken om onze spullen in op te bergen achterwege worden gelaten, en dat is ook wel eens lekker. Vooral dat laatste, de rugzak, is een door motorrijders veel gebruikt bagagemiddel dat je sneller vermoeid maakt en naarmate de kilometers vorderen een aanslag op je rugspieren kan plegen. Zowel de Aprilia als de Yamaha beschikten daarnaast over voldoende ruimte om op het zadel het een en ander te bevestigen, mocht de opbergruimte niet toereikend zijn. Voor bijvoorbeeld de bagage van je motorvrienden, die zeker weten maar al te graag een beroep op je willen doen om hun bagage op jouw motorscooter achter te kunnen laten. Nog niet overtuigd? Denk dan eens aan de extra helm die je kunt meenemen, voor als die leuke meid die je ontmoet graag even bij je achterop wil springen.

ScooterdromeScooterdrome
Twee tegen een. Niet vreemd dat qua remmen de Majesty gehakt maakte van de Aprilia. Vooral de remkracht en gevoel in de handle is vele malen beter op de Yamaha. Bij de Atlantic zul je, om een goede vertraging te realiseren, zowel voor- als achterrem keihard moeten inknijpen.