Zoeken

Test: Aprilia Atlantic 400 vs. Yamaha Majesty 400

Edwin's keuze

8 oktober 2009
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Atlantic 400 vs. Yamaha Majesty 400
Ik ga op vakantie en neem mee...
Ed's avontuur
Aprilia Atlantic 400 Sprint
Edwin's keuze
Yamaha Majesty 400 ABS
Kilometervreter
Conclusie
Technische gegevens

Scooterdrome

En veel aanbod is er in het ‘scooter’ segment. Zowel in de vormgeving als uitvoeringen. Tijdens deze test blijkt ook maar eens dat verschillen onderling ruimschoots aanwezig zijn en voor ieder wel wat te vinden is. Qua technische gegevens verschillen de Atlantic 400 sprint en Majesty 400 ABS niet zoveel van elkaar. Het design daar in tegen behoorlijk. De Aprilia heeft toch een wat meer ‘klassieke’ look, terwijl de Yamaha moderner gesmoeld is. In het dashboard komt dit net zo hard terug.

De zithouding heeft al een even groot verschil. Misschien dat Yamaha de Majesty vernoemd heeft naar de zithouding, want het is een koninklijke zetel waar je op plaats neemt. Erg veel ruimte – vooral voor de benen -  en erg comfortabel. Keerzijde van comfortabel is misschien wel weer dat ik juist op de Majesty bij lange ritten liever even wou stoppen om toch het achterwerk wat te ontzien. Op de Atlantic hield ik het gemakkelijker vol. De houding in net even wat minder onderuitgezakt en de benen ook geplaatst worden: het voelt goed en natuurlijk aan. Wel ontstaat het idee dat de Aprilia wat eerder gemaakt is voor een klein Italiaantje. Met mijn 1.80m zit ik op het zadel snel helemaal achterop en lijkt soms de ruimte voor de benen net te kort om geheel te strekken. ScooterdromeBij volledige stuuruitslag komt het stuur tevens tegen de benen aan. Bij krap manoeuvreren wordt het dus beentje naar buiten steken. Bij beide had ik misschien wel een andere hoogte van het windscherm willen hebben. Bij de Aprilia gaf de turbulentie soms een wat troebel zicht, terwijl het op de Yamaha extra gehorig werd door de turbulentie.

Met betrekking tot de bagageruimte moet de Italiaan tevens het onderspit delven. Ondanks dat er veel ruimte onder het zadel is, valt het in het niets bij de Japanner. Handig is wel de 12Volt aansluiting onder het zadel bij de Atlantic, al zijn er daar handiger plekken voor. Voor de overige opbergvakjes geldt hetzelfde: bij de Yamaha zijn ze royaler. Daarnaast zijn die op de Aprilia niet helemaal waterdicht en dat is toch wel jammer. Juist daar wil je (belangrijke) spullen instoppen welke je droog wilt houden.

De Yamaha moet dan wel weer het onderspit delven als het gaat om acceleratie. Vandaar dat de Atlantic daarom mogelijk weer ‘Sprint’ in haar naam heeft meegekregen. De eerste meters moet ze even op gang komen, maar daarna laat ze de Yamaha achter. Op topsnelheid – beide ongeveer 160km/u – doen ze niks voor elkaar onder. Gaat het om tot stilstand komen, dan blijft een motorfiets met ABS vergelijken met één zonder ABS niet helemaal eerlijk. Zonder dat mee te nemen in het oordeel, zijn ze op de Yamaha beter. Ze zijn niet slecht op de Aprilia, maar je moet teveel knijpen om de voorrem fijn te laten vertragen. Opvallend is dat een parkeerrem ontbreekt op de Atlantic. Qua verbruik hoef je bij beide scooters je niet te schamen als je gaat tanken, maar op dat punt doet de Atlantic het net even beter dan de Majesty.

In het stuurgedrag zit tevens een wereld van verschil. De Atlantic gaat gemakkelijk van links naar rechts, wat zeker ten goede komt als je in de stad bijvoorbeeld rijdt. Ook als de snelheid hoger ligt, valt er goed te sturen. De Majesty voelt dan net zo goed aan en misschien net even wat stabieler, tenzij de bewegingen – waarvan wij mogelijk denken dat ze van de voorvork afkomen – optreden. Het snel van links naar rechts of vica versa te gooien, heeft de Yamaha iets meer moeite mee. Beide hebben tevens moeite om hobbels lekker te verwerken als ze wat heftiger zijn. Vallen ze mee dan is de vering redelijk comfortabel.

Scooterdrome

Ondanks al de verschillen tussen deze 2 motorscooters, ligt het uiteindelijk toch veel bij elkaar. Ze hebben beide laten zien een scooter ook gewoon een scooter is. Of het nu gaat om woon-werkverkeer of een lange trip naar het buitenland toe. Scooterdrome_2658.jpgHet rijdt heerlijk relaxed zonder continu te hoeven schakelen of de koppeling telkens inknijpen. Ze zijn nog redelijk vlot van de plaats, komen goed met het verkeer mee en de snelweg hoef je zeker niet te mijden. Het meest thuis voelde ik mij op de Aprilia.

De Yamaha had dan wel de ‘zwabber’ die niet in haar voordeel spreekt, maar zelfs dan nog blijft de voorkeur liggen bij de Atlantic. Ondanks dat de Yamaha net even frisser er uitziet, betere remmen heeft en meer bagageruimte, zit voor mij de Aprilia lekkerder en is praktischer bijvoorbeeld in de stad met haar bewegelijkheid. Het prijsverschil is daarnaast ook te groot om de voordelen van de Yamaha doorslag te geven. Grootste minpunt van de Atlantic is dat alleen de 500cc versie in Nederland leverbaar is. Ons inzien nergens voor nodig want het 400cc blok heeft al genoeg in haar mars, zal ongetwijfeld net even zuiniger zijn, je hoeft om onder de 25 kW te blijven de motor niet te knijpen en het prijsverschil met de Yamaha wordt er nog groter door. Volgend jaar dus ook de Atlantic 400 in Nederland leverbaar?

Scooterdrome