Zoeken

Naked test Gladius, ER-6n, MT-03 Kando: twee tegen één

8: Conclusie

19 mei 2009
Inhoudsopgave
Naked test Gladius, ER-6n, MT-03 Kando: twee tegen één
2: Suzuki Gladius
3: Kawasaki ER-6n
4: Yamaha MT-03
5: Bloot fietsen anno 2009
6: Ontspanning...
7: ...versus Kando
8: Mening van...
8: Conclusie
9: Technische gegevens

naked_b.jpg

De naked bike, bij uitstek het segment dat door motorfabrikanten wordt gebruikt, enkele uitzonderingen daar gelaten, om met een betaalbaar product omzet te draaien en winst te maken. Populaire motoren tegen een relatief zacht prijsje. Op papier komen de specificaties en eigenschappen van de door ons geteste motoren dan ook erg overeen, met als grootste verschil de ‘missende’ cilinder van de Yamaha. Het is dan ook verbazingwekkend te merken hoe deze drie nakeds in de praktijk mijlenver uit elkaar lijken te liggen. Eigenlijk is het onmogelijk om één van de motoren als de ‘beste’ aan te wijzen of als de ‘slechtste’. Het betreft hier 3 moderne goed uitgewerkte motoren die stuk voor stuk een eigen en unieke rijbeleving bieden. Maar zo makkelijk komen we er niet vanaf. De vraag leek simpel: welke van de drie biedt de meeste fun. Cliché: dat ligt er maar net aan wat jouw definitie van fun is. Waar de één de sportievere aspiraties van de Kawasaki erg zal waarderen kiest de ander voor het gemak van de Suzuki of het jonge honden gevoel van de Yamaha.

ER-6n_8.jpgmt03_13.jpgGladius_4.jpg

Na de test waren wij het echter opvallend unaniem eens. Iets zeldzaams op de redactie van Motorfreaks. Tijdens het testweekend hebben wij ons meer dan vermaakt op alledrie de motoren. Toch kon geen van ons, buiten de autobahn dan, wachten weer plaats te mogen nemen op de Yamaha MT-03. De voorop positie van de bestuurder en het brede stuur geven, zelfs als de motor uit staat, al gevoel van controle én anarchie. Zonder dat je het door hebt verschijnt er een grijns op je gezicht en krijg je zin om aan te vallen. Zodra je de startknop indrukt en de dubbelloops Akrapovic opgewonden begint te ploffen weet je: dit wordt leuk! De directe gasreacties, waar je aan het begin aan moet wennen, versterkt dit gevoel alleen maar. Als je het gas opendraait schiet het voorwiel direct de lucht in, doe je dit in omgekeerde volgorde kan het achterwiel nog wel is blokkeren. Hoewel deze eigenschappen nou niet echt overkomen als veilig of controleerbaar zorgt de zitpositie en de geometrie van de 03 er voor dat dit juist wel zo is. Het gematigde maar voldoende aanwezige vermogen zorgt ervoor dat je op deze motor heel veel lol kan hebben zonder dat de rijervaring grensoverschijdend wordt. Als we dan toch een definitie van fun moeten geven doen we het zo: fun de; 1 rijden in de stad op de Yamaha MT-03 Kando 2 rijden via smalle en kronkelende binnenwegen op de Yamaha MT-03 Kando 3 het vermijden van de snelweg op de Yamaha MT-03 Kando. De Yamaha MT-03 Kando: de terechte winnaar van deze funtest.

naked_f.jpg