Zoeken

Naked test Gladius, ER-6n, MT-03 Kando: twee tegen één

2: Suzuki Gladius

19 mei 2009
Inhoudsopgave
Naked test Gladius, ER-6n, MT-03 Kando: twee tegen één
2: Suzuki Gladius
3: Kawasaki ER-6n
4: Yamaha MT-03
5: Bloot fietsen anno 2009
6: Ontspanning...
7: ...versus Kando
8: Mening van...
8: Conclusie
9: Technische gegevens

Gladius_5.jpg

Gladius_3.jpgDe Gladius, opvolger van de SV 650 in het gamma van Suzuki. Zijn naam klinkt in ieder geval exotischer. Hij ziet er ook aantrekkelijker uit, hoewel een aantal zaken er nogal overdreven plastic uitzien. Koplamphuis, radiatorkapjes, bevestiging voor de kentekenplaat en de nep 'gietstukken' van het frame ogen goedkoop. Tel daarbij op een stel snel beschadigde schetsplaten, een eenvoudige achtervork en dito - stylistisch gevormde - duo handgrepen en je weet dit is een budget machine. Doet dat afbreuk aan het geheel? Een beetje wel ja, maar daarentegen koop je een volwassen motorfiets voor een schappelijke prijs. Naast dat het eeuwenoude cliché 'smaken verschillen' het moeilijk maakt om de Gladius af te rekenen op z'n uiterlijk verdient Suzuki een compliment. Want hoe je het ook went of keert met dit design hebben ze zeker hun hoofd boven het maaiveld uitgestoken.

De zit is goed, het zadel enigzins hard maar je kunt het prima een dag uithouden. Mits je regelmatig pauzeert. Jammer is ook dat je op hoge Gladius_4.jpgkruissnelheid (140/150, wat de Gladius goed aankan) - met behoorlijk wat wind - de knieën niet tegen de tank kunt houden, op de lange duur flink vermoeiend. De koppeling gaat superlicht en heeft een makkelijk te bepalen aangrijppunt, de gasrespons (injectie) is direct maar niet rukkerig. Wel opletten als de weg nat is, vloeiend rijden (met name gasgeven) is dan gewenst, zeker met de standaard gemonteerde Dunlop Qualifier's. De versnellingsbak laat zich licht, soepel en trefzeker schakelen, geen missers.

De Gladius is geen sprintkampioen maar de opgegeven 72 PK zijn zeker in huis. Lekker accelererend zit je zo op snelheid. De twin is levendig en nodigt, samen met het rijwielgedeelte - een zogeheten vakwerkframe, alsof de rest prutswerk is - uit tot speels rijden. Rustig tokkelend maar ook van bocht naar bocht tussen 6.000 en 9.000 tpm, op beide vlakken voelt de Gladius zich goed. Waar ik zelf veel plezier aan beleefde was het inspelen/bespelen op/van* Suzuki's DPS, oftewel 'Dash Pot System'. Dat moet de motorrem - kenmerkend voor tweecilinders - indammen door het toerental bij abrupt 'gas dicht' kunstmatig langzaam naar stationair te laten verlopen (geholpen door een iets zwaardere krukas). Dus lekker gas er op, gas dicht (hij gaat dan niet direct op zijn neus staan..), insturen en zo min mogelijk remmen, fun gegarandeerd!

Gladius_7.jpg

Frame, vering en remmen zijn duidelijk afgestemd op allround gebruik. De 41mm voorvork, met instelbare veervoorspanning en 125mm veerweg, doet zijn werk naar behoren. Alleen bij snel bochtenwerk op slechter wegdek wil hij wat naar buiten dribbelen. Achter zorgt een schokbreker met zevenvoudig instelbare veervoorspanning en 130 mm veerweg voor het benodigde comfort en houdt de boel in het gareel. Voor- en achterrem doen onopvallend hun werk en zijn in staat om de 202 kilo (rijklaar!) zware Gladius tijdig tot stilstand te brengen. De ABS versie is nog niet leverbaar.

Gladius_2.jpg De Gladius oogt modern, fris, niet de zwarte natuurlijk. Suzuki wil hem niet afschilderen als 'vrouwenfiets' maar heb je de reclame al gezien? Toch is het niet alleen een motor die geschikt is voor vrouwen. Zou er niet gek van opkijken als Suzuki met een vervolg reclame komt want ook mannen kunnen enorm veel plezier beleven aan de Gladius. Hebben wij ook gedaan. Geschikt dus voor beginnende, (her-)opstappende en geroutineerde maar modebewuste motorrijders. Qua verbruik is de Gladius beschaafd; niet de zuinigste van de drie, maar zeker niet de gulzigste. Tijdens flink gasgeven wisten we een topverbruik van 1:16,8 te realiseren. Het zuinigst was de Gladius met 1:21,1. Gemiddeld deed de Gladius het bijna net zo zuinig aan als de ER-6n met 1:19.

  • Prijs, all-round, vriendelijke motorkarakteristiek, lichte koppeling met duidelijk aangrijppunt, versnellingsbak
  • Schetsplaten beschadigen snel, veel plastic tierelantijnen, vering te zacht voor sportief gebruik