Zoeken

Test: Moto Morini Corsaro

Pagina 6

25 juli 2006
Inhoudsopgave
Test: Moto Morini Corsaro
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Nakaarten

Moto_Morini_Carsaro1200_6_1.jpg

..Met Pepijn Schoemaker, PR en marketing van Moto Tricolore

Oké, goed idee. Ik zal erover nadenken. Kan je ons nog eens uitleggen hoe het nou precies zit met de boordcomputer? We hebben toch enkele keren zeer gefrustreerd staan kijken naar een dagteller die slechts enkele tientallen kilometers aangaf omdat deze op een onbewaakt moment terug op nul gesprongen was. Niet echt leuk als je daarop rekenen moet omdat je niet weet hoe ver je op reserve nog gaan kunt. Overigens, die reserve is wel ietsje groter dan waar je ons vooraf voor waarschuwde; we zijn niet drooggevallen en hebben zo toch wel enige afstand op reserve door kunnen rijden. Dat dan weer wel.
Het is toch echt zo bedoeld. De eerste tripteller springt na 2 uur op nul volgens goede Italiaanse gewoonte, (net als bij Alfa Romeo) en de tweede tripteller loopt door zolang je hem niet reset. De achterliggende gedachte is dat je na een (langere) stop jezelf confronteert en bewust bent hoe lang je achter het stuur zit.

Het kan te maken hebben met de haperende dagteller, maar we hebben daarom de echt niet kloppende verbruikscijfers niet meegeteld en komen desondanks toch nog uit op een verbruik waar zelfs de Tuono van een poosje terug nog zuinig bij is (en daarvan dacht je toen al dat die rijk zou staan). Een laagste verbruik van 1 op 14 is best wel schokkend.
De dagteller hapert niet. Hij springt op nul na 2 uur. 1 op 14 Is bij de modernere motoren van tegenwoordig inmiddels normaal, tenzij je een rustige toerfiets koopt, maar dan zet je ook een laag verbruik op je koopwensen/eisenlijstje. Een Moto Morini koop je als het goed is niet om zo zuinig mogelijk lange afstanden mee te rijden. Overigens is mijn mening dat een sportief 'hobbyartikel' van dit kaliber best een beetje geld mag kosten toch?

Een beetje wel...De top van 386 is dan weer wel erg bevredigend....
De teller meet op de vier bouten in het achterwiel. Waarschijnlijk staat deze niet precies op de juiste afstand van deze bouten. Kwestie van iets stellen.

Bij stevig gebruik is de achterzijde de eerste die opgeeft en het niet meer bij kan houden; daar heeft Ed bij de clubraces al over bericht en ook op straat is het te merken. Nou is er altijd wel iets als eerste aan zijn limiet en we hebben niet bepaald rustig gereden, maar toch...
Je merkt dat je de motor zeer stevig kunt rijden. Draaf je hier echter in door, dan laat de achterveer je inderdaad de steek. Een strakkere veer is hiervoor een oplossing in combinatie met desnoods dikkere olie. Daarentegen vinden veel consumenten een Tuono bijvoorbeeld weer te straf afgeveerd voor het merendeel van het gebruik (wat vaak voor 80% gewoon weggebruik is).

Niet om een Tuono af te vallen natuurlijk, maar dit ding gaat daar wat mij betreft nog ietsje overheen....en niet met een haartje.
En toch is een Tuono voor sportiever gebruik terwijl de Morini meer looks/stijl en allure heeft. Toch net een iéts ander concept.

Dat blok verdient een Supersportuitvoering. Zet dit in een racewaardige setup en je vreet echt alles en iedereen op.
...hoe snel komt daar iets voor?

Leuk! Doen! Vering aanpassen, wat schetsplaatjes erop lassen voor een straffer frame, reverse gearshift erop en stepjes omhoog plaatsen, uitlaat vervangen en andere mapping en gaaaan!
Be real, koop dan een V-Twin racer zoals een RSV 1000 R..... maar dank voor het compliment.

Haha, sportieve reactie. Bedankt voor je tijd.

Moto_Morini_Carsaro1200_6_2.jpg