Test: Indian Challenger King of the Baggers racer
Ik heb ik de loop der jaren behoorlijk wat racers getest, variërend van MotoGP en 500 GP machines tot WorldSBK racers en ProTwin musclebikes, zelf gebrouwen of in de fabriek gebouwd. Niets, maar dan ook écht niets, vergelijkt qua pure onwaarschijnlijkheid, in combinatie met zijn gigantische omvang, fors gewicht en pure strijdlust, met de Indian Challenger fabrieksracer waarmee Tyler O’Hara in 2022 de MotoAmerica King of the Baggers kroon van aartsrivaal Harley-Davidson won, waarmee de ruim een eeuw durende oorlog tussen de twee toonaangevende Amerikanen een nieuw leven in is geblazen.
Test: Honda XL750 Transalp
“We hebben de oude Transalp gepakt en die met Tabasco en hete pepers flink wat pittiger gemaakt”, zegt Honda Europe woordvoerder Paul Nowers tijdens de presentatie van de XL750 Transalp, en nog voordat in het bergachtige achterland van de Algarve de regen plaats heeft gemaakt voor een stralende zon ben ik overtuigd dat daar geen woord van gelogen is.
Euro NCAP botst met motorfietsen
De Euro NCAP is de organisatie die de (bots-) veiligheid van auto’s in kaart brengt. Komend jaar starten ze ook met botsproeven waarbij motorfietsen zijn betrokken. Het gaat daarbij nu nog om de impact op de auto, maar de Euro NCAP kijkt ook al verder. We vragen Adriano Palao naar de ins en outs.
Test: Kawasaki Ninja 650
In 2017 introduceerde Kawasaki de Ninja 650 als opvolger van de ER-6f en gaf daarmee een nieuwe dimensie aan het middenklasse SportTour segment, dat voor die tijd door viercilinders werd gedomineerd. Na drie jaar geleden de motor een eerste update te hebben gegeven heeft Team Green de populaire middenklasse motor voor 2023 nog verder verfijnd.
Test: MFR Ducati Mutant
Het idee dat Ducati een custom cruiser zou bouwen zou tot 2011 als een bedrijfsbusje bij Ferrari zijn geweest. Als in, vriend, doe dat nou niet. Maar in dat jaar onthulden de Italianen de Diavel, een Desmo V-Max met de helft aantal cilinders en een styling waar Roland Sands of Jesse James trots op zouden zijn. En was het ineens oké om Ducati als Custom bike fabrikant te zien – eindelijk.