Introductie: BMW HP2 MegaMoto
Pagina 2
Verjongingskeur...
Weer eens wat anders via de kunstuitleen...
We zeiden het al, in 2005 introduceerde BMW de High Performance lijn met de HP2. BMW's eerste 1200cc Enduro met conventionele voorvork en het bijzonder luchtige veersysteem. Het bleek een succesvol, maar kostbaar concept, als we kijken naar Enduro wedstrijden zoals de Erzberg in Oostenrijk. Afgelopen jaar deed BMW onderzoek en ontdekte dat er behoefte was aan een soort ‘street-version’ van die HP2, waar direct slim op werd ingespeeld want bij overhandiging van twee-en-veertig briefjes van 500 kreeg je naast een HP2 Enduro ook een setje 17" inch gespaakte wielen voorzien van continental Sport Attack rubber cadeau. Toch was de HP2 een echte enduro en geen super/hypermotardachtige fiets, puur en alleen al vanwege de enorme veerwegen en het uiterlijk.
Eind 2006 kwamen in de geruchtenstroom al diverse foto's voorbij van een heuse 1200cc supermotard. Wat er van waar was moest worden afgewacht, totdat BMW begin dit jaar zelf bekendmaakte dat er dit jaar een street-version geïntroduceerd zou worden, genaamd de HP2 MegaMoto.
De nieuwe HP2 MegaMoto was al te bewonderen op de Ducati clubrace waar collega Tim Dekkers (Motor Magazine) de eerste in Nederland was die deze 113 Pk sterke beul over het circuit in Assen mocht jagen. Als je de nieuwe HP2 MM vergelijkt met zijn HP2 Enduro broer dan zien we toch een aantal grote verschillen, allereerst wordt deze versie standaard geleverd met 17" wielen voorzien Michelin Pilot Power 2ct. Daarnaast heeft de veringspecialist een set Öhlins gemonteerd in plaats van de Continental luchtbalg.
De voorvork is van het type Marzocchi met een diameter van 45mm (ter vergelijk: maar 5mm minder dan een MV agusta 312R) waarvan natuurlijk de compressie en rebound volledig instelbaar is. Door het inkorten van de veerweg naar 160mm voor en 180mm achter is de fiets een heel stuk koersvaster en strakker te sturen over bochtige wegen. De enduro HP2
had ruim 11 centimeter veerweg meer aan de voorkant, van achteren scheelde het een kleine 7 cm. Dit komt niet alleen de rijeigenschappen ten goede, maar ook de opstap aangezien je bij de HP2 Enduro slechts twee opties had: of vroeger veel trappen van je vader te hebben gehad, of een keukentrapje meenemen. Op- en afstappen was voor mensen onder de 1.85 meter toch wel een uitdaging.
Tevens had men geleerd dat voor een "gewone" HP2 de voorrem niet slecht was, maar op basis van het gewicht was voor een ‘street-version’ één remschijf gewoon te weinig. Dus werd door de heren uit het mooie Bayern nog even een extra 320mm Brembo remschijf uit het magazijn gehaald en in het voorwiel gemonteerd, het geheel zwevend opgehangen waardoor de remvertraging met de bijbehorende knijpkracht dik in orde is (en goed is voor het betere – rolling - stoppie werk). Achter werd een 265 mm met een dubbelzuiger remklauw gemonteerd voor het betere inzetten van slides voor een bocht of het straatje keren op het moment dat je verkeerd bent gereden.
Zeg, waar is hier ergens die jupiterhofstraat te vinden. Ik blijf niet aan de gang.