Zoeken

Introductie: BMW HP2 MegaMoto

Mega Moto

14 juni 2007
 

BMW-HP2MM-02-L.jpg
Het jaar 2007 lijkt wel hét jaar van de nieuwe modellen van BMW. Als we een kleine selectie maken van de machines die in 2007 het levenslicht zagen dat hebben we het over de X-moto, X-challenge, street-nog-iets én natuurlijk de nieuwste telg: de BMW HP2 MM. BMW mag dan wel nog steeds de naam hebben traditioneel en conservatief te ontwerpen (je kent het wel: cardannetje, elektrisch ruitje, koffers waar je een complete huisraad in mee kunt nemen), maar is dat nog wel zo?

Het heeft er, gezien die nieuwe modellenlijn, alle schijn van dat er in Beieren een frisse wind door het fabrieksterrein heeft gewaaid en dientengevolge het roer volledig is omgedraaid. Zo werden voor het eerst (of sinds lange tijd) modellen geïntroduceerd die waren voorzien van snelle kleuren, BMW-HP2MM-15-L.jpgketting met tandwielen en/of modellen die het zonder het beproefde "Telelever" systeem (waar ondergetekende in de Ducati Clubrace enorm veel profijt van had, maar dat terzijde) moesten doen. Net als ABS, de laatste jaren standaard op elke BMW, dat ineens als optie werd uitgevoerd.


Dat BMW met een motor als de HP2 MM zou komen was eigenlijk slechts een kwestie van tijd. Nadat twee jaar geleden de - wel heel erg offroad georiënteerde - HP2 werd geïntroduceerd was het wachten totdat hier een 'straatversie' van zou komen. Zeker nadat eind vorig jaar in Keulen de nieuwe G-serie werd gepresenteerd. Na KTM's Supermoto 950 en Ducati's Hypermotard is de HP2 MM het derde Europese antwoord op de populaire supermotard hype.

Tekst: Leon Nap
Foto's: BMW