Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 500 SE

Conclusie

21 maart 2024

“De Ninja 400 is niet een ‘300-met-iets-meer-cilinderinhoud’, maar een van de grond af aan compleet nieuw ontwikkelde fiets, die op alle fronten beter is”, was zes jaar geleden onze conclusie, maar de stap van toen is klein bier vergeleken met de stap die Team Green nu heeft gezet. Net als z’n voorganger voelt, zit en rijdt de Ninja 500 als een échte Supersport, maar is nu ook qua gadgets helemaal Een 250 die denkt dat 'ie een 650 is, dát is de Ninja 500 in een notendopbij de tijd met het bekende Kawasaki TFT-kleurendisplay, dat via Bluetooth is te connecten met de Kawasaki Rideology app, en een sleutelloos contact - een primeur in z'n klasse. 

De allergrootste stap heeft Kawasaki echter onderhuids gezet, met een compleet herzien motorblok dat zoveel sterker aanvoelt dan de 52cc extra zouden doen vermoeden dat het totaal niet als ‘slechts’ 451cc aanvoelt. Ofwel: dezelfde flitsende stuureigenschappen als de Ninja 400 (goed voor 10 wereldtitels -5x rijders en 5x constructeurs- in 6 seizoenen), maar dan met een blok dat zich kan meten met het middensegment. En mocht zelfs dat je niet hebben overtuigd, dan heeft Kawasaki nog een allerlaatste troef achter de hand: z’n zeer scherpe prijsststelling van € 7.649,00 (€ 7.199,00 BE). En dat is inderdaad exact dezelfde prijs als vorig jaar voor de Ninja 400 moest worden betaald. Da’s veel meer motor voor dezelfde prijs.

 

KRT-design, strakke afwerking, dat blok is echt fantastisch, stuurt als een malle, de prijs

Neutraal was soms lastig te vinden, we mochten 'm niet houden