Zoeken

Test: Honda CBR1000RR-R Fireblade SP

We zijn er nog niet

28 maart 2024

 

Alleen de zojuist genoemde aanpassingen zouden al voldoende zijn om de 2024 CBR1000RR-R Fireblade 'nieuw' te noemen, maar daar zijn de ingenieurs van Honda niet gestopt, want ook het chassis werd grondig aangepast. Door het dunwandige gedeelte van het aluminium diamond-style frame te vergroten is bijna een kilo gewicht bespaard en is meteen wat meer “flex” gecreëerd. Zo is de laterale stijfheid 17% en de torsiestijfheid 15% verminderd, wat samen met een van de RC213V-S afgeleide achterbrug -
Op de Öhlins EC3 semi-actieve vering valt werkelijk niets aan te merken

Net als de Brembo remmelarij. Niet normaal, zo hard als dit remt

De tank is platter en smaller, maar heeft desondanks wel 0,5 liter meer inhoud
opgebouwd uit 18 afzonderlijke aluminiumdiktes –niet alleen in een lichter sturend chassis moet hebben geresulteerd, maar ook de feedback moet hebben verbeterd wanneer je op de limiet rijdt. Dat laatste klinkt natuurlijk fantastisch, echter met de beperkte rijcapaciteiten van ons gewone stervelingen komen we uiteraard ‘not even close’ om dit te kunnen beoordelen. 

Als klap op de vuurpijl is de nieuwe Fireblade SP de eerste productiemotorfiets die is uitgerust met Öhlins SmartEC3, de derde generatie van Öhlins Racing's revolutionaire semi-actieve vering. Het Öhlins SmartEC3 pakket bestaat uit een Öhlins 43mm S-EC3 (SV) NPX USD-voorvork en TTX36 EC-achtershock, met uiterst geavanceerde elektronische regelsystemen die op basis van diverse parameters continu de dempingseigenschappen optimaliseren en aanpassen op basis van je rijstijl. Het systeem stelt je in staat om, zelfs rijdend, te switchen tussen 4 semi-actieve veeralgoritmen - Sport, Track, Regen en Handmatig. Het systeem omvat ook de Öhlins' state-of-the-art Objective Base Tuning Interface (OBTi), waarmee o.a. voor- en achtervering onafhankelijk van elkaar in 3 Dat idee van de gescheiden gaskleppen is wel briljant. Alleen het geluid al...verschillende modi volledig naar persoonlijke voorkeur geconfigureerd kunnen worden en op het display kun je zelfs een advies functie oproepen die op basis van je gewicht de juiste voor-/achterveer voorspanning voorstelt. 

Om al dit geweld weer op tijd af te remmen vinden we aan de voorzijde 5mm dikke en 330mm grote remschijven speciaal ontworpen voor een efficiënte warmte afvoer omdat bij circuit gebruik de temperaturen behoorlijk oplopen. De nieuwe Brembo Stylema R vierzuiger radiaal gemonteerde remklauwen worden bediend door een Brembo hoofdremcilinder met verstelbaar remhendel en staan samen met de Brembo achterremklauw (dezelfde als die gebruikt wordt door de RC213V-S) garant voor het betere remwerk. Ook het door IMU aangestuurde Cornering ABS systeem kent 3 selecteerbare modi -standaard/track/race- waarbij je in race mode het ABS aan de achterzijde kunt uitschakelen.

Tot zover de onderhuidse vernieuwingen, over naar het visuele aspect waar Honda ook de nodige aanpassingen heeft doorgevoerd. Meest opvallend zijn de compleet nieuwe winglets die weliswaar conventioneel ogen, maar dezelfde hoeveelheid neerwaartse druk bieden als het vorige meerlagen ontwerp, bij een lichter en beter stuurgedrag. Om extra downforce op het voorwiel te genereren zijn de winglets iets verder naar voren geplaatst. De nieuw ontworpen onderkuip verbetert de luchtstroom rond de achterband en de nieuwe brandstoftank - 0,4 liter groter dan voorheen met een inhoud van 16,5 liter - is zelfs wat platter geworden zodat je nog lager achter het kuipruitje kunt kruipen. Ook de zijkanten van de tank zijn anders gevormd Verslavend, ditwaardoor meer kniegrip is ontstaan, terwijl de rest van de rijpositie ietwat is aangepast door subtiele maar significante veranderingen aan het stuur en de voetsteunen. Beide stuurhelften staan nu 19 mm hoger en 23 mm dichter bij de rijder dan voorheen en de voetsteunen zijn 16 mm lager gepositioneerd waardoor een comfortabelere zithouding is ontstaan. De zithoogte zelf is met 830 mm ongewijzigd.

Tot slot het 5 inch TFT scherm en de bedieningsschakelaars. Deze zijn overgenomen van de vorige generatie, maar op de 2024 versie is nu de intelligente toerenteller geïntroduceerd. Bij een nog koude motor wordt het maximale toerental (de rode lijn) gereduceerd tot 8.000 tpm, en naarmate de motortemperatuur stijgt, neemt ook het maximum aantal toeren toe, waarbij de bovengrens net voorbij 14.000 tpm pas in beeld komt als de motor volledig op temperatuur is.