Zoeken

Test: Aprilia RS 457

Be a Racer

29 maart 2024

De gasten van Aprilia menen het echt: ze hebben hun kleine motor voorzien van kleverige Pirelli Supercorsa SP-banden en er bandenwarmers overheen gelegd, en nu staat de RS 457 agressief in de pits van het Autodromo di Modena, waar de Ferraristi uit de omgeving meestal hun driftrondjes rijden - vlak voor de ingang van het circuit wijst een bord aan de linkerkant de weg naar de Ferrari fabriek We hebben d'r lang op moeten wachten, maar man wat is 'ie leukin Maranello. Voordat de Aprilia-managers ons zonder begeleiding dit duizelingwekkend gevarieerde circuit op sturen, geven ze ons op zijn minst een paar inzichten in de achterliggende ideeën - ze hadden eerder nog niet al te veel onthuld over de nieuwste toevoeging aan hun RS Supersport-serie.

Het eerste wat opvalt is dat niets opvalt - de RS 457 heeft een Aprilia-typische look gebaseerd op de MotoGP-machine en ziet er net zo volwassen uit als een RS 660 of elk ander model in de hogere middenklasse dat de sportieve look van een volledige kuip heeft. Met zijn aluminium frame, lichtmetalen achterbrug en slanke gezicht met in de LED-koplampen geïntegreerde richtingaanwijzers ziet de RS 457 er niet uit als een motorfiets die net de lichte motorklasse ontgroeid is. 

In dat opzicht is het niet verwonderlijk dat, eenmaal plaatsgenomen op het waanzinnig ogende kleintje Supersport, de zithouding achter het gegoten lichtmetalen stuur behoorlijk volwassen blijkt te zijn, maar niet zo super sportief als je op grond van het uiterlijk zou verwachten: de stuuruiteinden zijn niet te laag, de voetsteunen niet te hoog en het zadel daartussen op een zeer aardse 800Voor de beginners, zegt Aprilia, maar ken genoeg krasse knarren die dit ook heel leuk gaan vinden millimeter hoogte, waarvan de extreem slanke taille zelfs zeer korte benen in staat stelt om op beide pedalen stevig contact met de grond te hebben. Maar ook lange benen passen in de ergonomische driehoek zonder te hoeven opklappen.

De bediening is geen mysterie, het contact wordt geactiveerd met een sleutel en de nieuw ontwikkelde 270 graden tweecilinder lijnmotor komt tot leven wanneer de startknop wordt ingedrukt. Het goed verborgengeheel onder het blok geplaatste roestvrijstalen 
uitlaatsysteem produceert een gedempt, tamelijk krachtig geluid van 95 dB(A), dat absoluut veel luider klinkt dan de gerapporteerde gegevens suggereren. Geen idee hoe de Italianen dat telkens weer weten te flikken, maar ze doen 't maar mooi De vloeistofgekoelde twin produceert 47,6 pk bij 9.400 tpm en een maximumkoppel van 43,5 Nm bij 6.700 tpm uit precies 457 kubieke centimeter met vierkleppen technologie en dubbele bovenliggende nokkenassen. Volgens Aprilia zijn verschillende oplossingen bedacht om de inwendige fricties te verlagen. Zo hebben
We hebben het al vaker gezegd: qua styling hoef je Aprilia niets te leren

Bekend beeld vanuit het zadel, overeenkomstig de andere RS-modellen

13 liter tank brengt je ruim 350 kilometer ver, zolang je niet op circuit zit. Zithouding is best ruim
de balansas en waterpomp naaldlagers in plaats van lagerbussen, hebben de pistonpennen een DLC coating en hebben de cilinders een offset van 6,5°. Tot slot draait de versnellingsbak in kogellagers in plaats van lagerbussen, net als de RSV4.

Samen met het rijklare leeggewicht van 175 kg is de 47,6 pk sterke RS 457 dus perfect geschikt voor het A2-rijbewijs en dit is precies waar de Aprilia zijn fans zou moeten vinden. Sportieve nieuwkomers uit de 125cc-kosmos die genoegen willen/moeten nemen met 48 pk en op zoek zijn naar een model dat speciaal voor deze klasse is ontworpen - en niet willen terugvallen op een prestatiegericht model als een RS 660, die goed is voor een open 100 pk. Elektronisch ontbreekt het de kleine Aprilia aan niets, alles wordt weergegeven in het overzichtelijke menu van het vijf-inch TFT-kleurendisplay dat in de stijl van het huis is ontworpen. Via de bekende knoppen op het stuur kan de vermogensafgifte worden verzacht via drie rijmodi en worden beveiligd door in drie standen instelbare tractiecontrole, hoewel dat eigenlijk totaal overbodige hulpmiddelen zijn. Alsof je met 48 pk bang zou moeten zijn om met een highsider te worden gelanceerd. Maar goed, je kunt er je vrienden natuurlijk wél de ogen mee uitsteken, dat je dezelfde hulpjes hebt als de RSV4, en het zou ons niet verbazen als bij Aprilia dat de belangrijkste reden is geweest, maar dat even terzijde. Voor die liefhebbers: SPORT geeft de de meest dynamische gasrespons met TC op level 1 (minst ingrijpend), bij ECO bouwt vermogensafgifte meer progressief met de TC op level 2, terwijl bij RAIN het vermogen extreem gelijkelijk inkomt, met de TC op level 3.