Zoeken

Test: Triumph Speed Triple 1200 RR vs. MV Agusta Superveloce

Conclusie

19 januari 2023

Met de MV Agusta Superveloce 800 en Triumph Speed Triple 1200 RS hebben de Italianen en de Britten beide neoklassieke motor met sportieve inborst op de markt gezet, maar zijn beide motoren bedoeld om er ook daadwerkelijk het circuit mee op te gaan? Nope, Lol gegarandeerd en je staat ook nog eens in het middelpunt van de belangstellingzeker niet, maar het was natuurlijk wel de aangewezen manier om antwoord te krijgen op de vraag die aanleiding was geweest voor deze test: zijn het enkel de looks, of gaat het ook om de prestaties. 

Die vraag lijkt me, nu terugkijkend op ons avontuur van een half jaar geleden, voor 200% beantwoord. Het zijn naast de looks ook zeker de prestaties geweest die bij beide fabrikanten hoog in het vaandel hebben gestaan. Qua looks wint de MV het gevecht met een eerste ronde knock-out, maar qua prestaties is het de Triumph die een hele lange neus naar de MV haalt. 

Is de uitslag verrassend? Nope, ook nu zeker niet, het bevestigt enkel dat een betere kwaliteit banden, vering en remmen absoluut een meerwaarde biedt. Het toont echter ook duidelijk aan dat het maar zeer kleine marges zijn die alleen tot uiting komen wanneer het uiterste uit de motor wordt gehaald (of in ieder geval een poging daartoe wordt gedaan). Iets dat een potentiële klant vermoedelijk nooit zal doen en dat is verstandig, na 10 sessies waren beide achterbanden wel aan vervanging toe. Maar goed, beetje lol mag wat kosten natuurlijk en je staat wel de hele dag in het middelpunt van de belangstelling, ongeacht wat je rondetijd ook is.