Zoeken

Test: Indian FTR Sport

Conclusie

27 juni 2023

Vier jaar na de lancering van de eerste FTR, een sportieve naked die van de FTR 750 flat track racer was afgeleid, heeft Indian daar een sportievere FTR Sport versie van uitgebracht. Een motor die volgens Indian dankzij z’n hoogtoerige karakter koppelkromme zo vlak als het Hollandse polderlandschap de ideale combinatie is voor iedereen die zo snel mogelijk bij de volgende bocht wil zijn, en na twee dagen Folembray zijn wij wel overtuigd. Het enige waar de FTR op circuit punten laat liggen is z’n grondspeling, Kende gij ok wheelies doen, jonguh?die op een stuurcircuit z’n beperkende factor is. Een probleem dat met een sportievere rem/schakelset snel kan worden opgelost, maar daar hadden we nu niet zoveel aan. Het enige wat ons restte om dat op te vangen was door zelf wat meer naast de motor te gaan hangen. 

Echter, wat de FTR in de bochten noodgedwongen moet laten liggen, maakt de fiets vervolgens weer helemaal goed zodra je op het gas kunt gaan. Bochtuit weet ik menig Superbike rijder achter me te houden, waarbij de chronometer rondetijden van minder dan een minuut aangeeft, goed genoeg om met de snelste groep mee te rijden. Wheelie Mitigatie uit en je kunt je echt als een hooligan gedragen, powerwheelies zijn dan geen enkel probleem. De FTR Sport knalt letterlijk van bocht naar bocht, en hoewel daar op zich helemaal niks mis mee is, kan me niet heugen ooit daags nadien zoveel spierpijn in mijn schouders te hebben gehad. Het enorme koppel in combinatie met de rechtop zithouding als gevolg van het hoge stuur heeft ervoor gezorgd dat ze een stuk zwaarder zijn belast, maar goed… een kniesoor die daarover zeurt… 

Fantastisch blok, goed rijwielgedeelte, goede remmen, touchscreen TFT, waanzinnig mooi design

Grondspeling, constantfahrtruckeln, navigatie deed het niet, geen quickshifter