Zoeken

Test: BSA Gold Star 650

Klassieke legendes

1 juni 2023

Onwetende toeschouwers zouden de kleine motorparade kunnen verwarren met de jaarlijkse trip van de BSA Owner Club, zo authentiek oogt het groepje motorrijders dat over de bergen van het achterland van Malaga aan het rijden is. Het zijn echter geen oldtimers, het peloton dat door het gebied dendert bestaat uit motorjournalisten die voor het eerst met de nieuwe BSA Gold Star mogen rijden. Dat het groepje historische tijden aanspreekt is geen toeval, maar opzet: de makers leenden een origineel en
Van welke kant je 'm ook bekijkt, tot in het kleinste detail is het oorspronkelijke model nagebouwd

Inclusief de fraaie logo's die overal terug zijn te vinden

En race-striping. Heel erg Brits. Niet slecht voor een motor met roots in India en Oostenrijk
ontwierpen het nieuwe zo nauwkeurig mogelijk - desnoods met behulp van dummy's zoals de optisch ogende carburateur. Het resultaat is een nieuwe retroklassieker die er net zo authentiek uitziet als een BSA uit de jaren vijftig.

Het plan achter de wederopstanding van het ooit zeer succesvolle roemruchte merk is duidelijk: eerst wordt een traditionele merknaam teruggebracht naar zijn oorspronkelijke thuisland, in dit geval de Birmingham Small Arms, of kortweg BSA, naar Engeland. Om van daaruit vervolgens de andere Europese markten te veroveren. Zo werd de eerste "nieuwe" Gold Star vorig jaar in Groot-Brittannië geïntroduceerd, slechts een jaar later komt de revenant ook naar het Europese vasteland.

Het project werd in 2016 gestart door het Indiase bedrijf Classic Legends, dat gespecialiseerd is in het nieuw leven inblazen van klassieke merken: het bedrijf blies in 2018 het merk Jawa nieuw leven in met een klassieke 350. Drijvende krachten achter Classic Legends zijn ​​twee particuliere investeerders en de Indiase Mahindra Group. In het portfolio zit ook het Tsjechische motormerk Yezdi, dat ook al uit haar as herrezen is. Nu volgt de derde en belangrijkste stap met de Gold Star, een écht icoon uit glorieuze hoogtijdagen van de Britse motorindustrie. Het origineel werd destijds aangeboden met 350 en 500 cc, uitsluitend als eencilinder. Dat is meteen exact de reden En dan maken prestaties ineens geen ene bal meer uitwaarom voor de nieuwe editie geen paralleltwin in aanmerking kwam, zoals Royal Enfield heeft gedaan met de Twins, legt de ervaren marketingman Roy Pinto uit, die in zijn vorige carrière op de Europese hoofdkantoren van Buell en Harley-Davidson werkte.

Wat ontwerp betreft heeft het ontwikkelingsteam van de BSA Gold Star 650 in ieder geval geweldig werk geleverd om het uiterlijk zo natuurgetrouw mogelijk te houden. De motorbehuizing is nagenoeg 1 op 1 overgenomen, zelfs het koningsas-afdichtingsdeksel van de oude kleppentrein – al is dit nep en iets korter van vorm.  De motor draagt ​​ook de drie gekruiste geweer lopen als teken van de traditie van Birmingham Small Arms (BSA) als wapenfabrikant, die als motorfietsfabrikant al in 1973 de fabrieksdeuren moest sluiten als gevolg van het verval van de Britse motorfietsindustrie - na 73 jaar ononderbroken productie. De huidige Gold Star heeft verchroomde spatbordsteunen, metalen spatborden en het originele logo op de tank, die -uiteraard- een chromen tankdop heeft – heel Brits en heel authentiek.